C
Satt och läste på lite om vettiga skosnören eftersom det enda som säljs lokalt irriterande nog är skit som går av efter några veckor.

Ja, och ni vet ju hur det brukar bli med sånt - man läser att det som verkar "gälla" tydligen är paracord-snören, och när man börjar söka på det så, ja... detta är förmodligen världens sämsta idé, men tillverka sina egna skosnören?

Man får ju en hel rulle paracord för några hundralappar och så inser jag att det finns crimp-hylsor för skosnören att köpa hyfsat billigt.

Någon här som ägnar sig åt denna udda hobby som kan berätta mer?

Nej men öppna gärna företag och sälj måttbeställda snören i valfri färg.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Satt och läste på lite om vettiga skosnören eftersom det enda som säljs lokalt irriterande nog är skit som går av efter några veckor.

Ja, och ni vet ju hur det brukar bli med sånt - man läser att det som verkar "gälla" tydligen är paracord-snören, och när man börjar söka på det så, ja... detta är förmodligen världens sämsta idé, men tillverka sina egna skosnören?

Man får ju en hel rulle paracord för några hundralappar och så inser jag att det finns crimp-hylsor för skosnören att köpa hyfsat billigt.

Någon här som ägnar sig åt denna udda hobby som kan berätta mer?
På arbetsskor har jag använt läderband många gånger. Tål mycket och brinner inte av så lätt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Totte_S
Med Paracord glider knuten upp för lätt då de är glansiga. Har prövat.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Totte_S Totte_S skrev:
Med Paracord glider knuten upp för lätt då de är glansiga. Har prövat.
Ja det är ju ingen höjdare. Det som påstås är att det funkar med en sedvanlig dubbelknut eller om man tar bort kärnan i corden(?)

Får för mig att läderband också lider av lite samma brist, att de gärna knyter upp sig(?)

Totte_S
Istället för crimphylsor för skosnören borde man kunna använda krympslang?
Kanske ska testa paracord utan kärnan, ska se om jag har några skor som behöver nya. Råkar sitta på ett ganska rejält lager av paracord i olika kulörer…

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
4774
C cpalm skrev:
Ja det är ju ingen höjdare. Det som påstås är att det funkar med en sedvanlig dubbelknut eller om man tar bort kärnan i corden(?)

Får för mig att läderband också lider av lite samma brist, att de gärna knyter upp sig(?)
Eller torkar och går av . Vanliga bomullssnören är väl bäst ur alla vinklar. Håller för allt, tvättbara och finns i fler färger än man ens vet existerar.

C
4774 4774 skrev:
Håller för allt
Det är ju just det som är mitt problem. Att de jag köper inte håller...
Konkreta tips på nåt som håller vettig kvalitet?

C
Totte_S Totte_S skrev:
Istället för crimphylsor för skosnören borde man kunna använda krympslang?
Ja, insåg att jag hade transparent krympslang i lagom dimension hemma, så jag skall nog ta och testa det. Man kanske får lägga på en droppe lim också(?) Skall bara köpa nåt bra snöre då.

P.s. vad är en bra dimension för vanliga frilufts/promenadskor? 3 eller 4 mm ?

C cpalm skrev:
Det är ju just det som är mitt problem. Att de jag köper inte håller...
Konkreta tips på nåt som håller vettig kvalitet?
Nä, men råder dej att kika på militärt överskott om moderna civila grejor inte håller måttet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Skosnören?
Överväg att skaffa skor med BOA istället.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
4774
C cpalm skrev:
Ja, insåg att jag hade transparent krympslang i lagom dimension hemma, så jag skall nog ta och testa det. Man kanske får lägga på en droppe lim också(?) Skall bara köpa nåt bra snöre då.

P.s. vad är en bra dimension för vanliga frilufts/promenadskor? 3 eller 4 mm ?
4mm om du vill ha lite mer att ,så att säga, knyta med. Annars nylon snöre kanske. Eller ståltråd. Har själv aldrig haft av ett skosnöre även om jag har använt dem mer eller mindre varenda dag. Byter dock ändå bara för att jag vill ha en annan färg, typ blå till blåa skor istället för vita. Hur går dina av, frasar de upp i trådar eller går de tvärt av?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
4774
snaggletooth snaggletooth skrev:
Skosnören?
Överväg att skaffa skor med BOA istället.
Hemska uppfinning 😂

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Hemska uppfinning 😂
Bästa uppfinningen sen färdigskivat bröd :)

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
4774 4774 skrev:
Hur går dina av, frasar de upp i trådar eller går de tvärt av?
Nä, de går tvärt av när man drar åt dem, ibland går "höljet" av och kärnan blir kvar på de runda snörena.
Det händer på de skor som har öljetter, så jag antar att grundproblemet är nötningen som uppstår där.

Är inte paracord = nylonsnöre?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.