4774
Prova då med platta snören och sätt antingen tejp runt kanterna på öljetten alternativt genomskinligt nagellack så att du klär in kanterna är mitt förslag

4774
C cpalm skrev:
Nä, de går tvärt av när man drar åt dem, ibland går "höljet" av och kärnan blir kvar på de runda snörena.
Det händer på de skor som har öljetter, så jag antar att grundproblemet är nötningen som uppstår där.

Är inte paracord = nylonsnöre?
Ingen aning, har nog aldrig hört ordet paracord i annat sammanhang än vid segling. Men det torde stämma.

C
4774 4774 skrev:
Prova då med platta snören och sätt antingen tejp runt kanterna på öljetten alternativt genomskinligt nagellack så att du klär in kanterna är mitt förslag
En bild säger väl mer än tusen ord - här är ett exempel, men har ett flertal skor som äter skosnören på liknande vis. Vette f-n hur man skulle få till det med tejp eller nagellack eller hur det skulle ge någon rimligt beständig effekt.

Slitna skosnören på en svart sko, vissa delar av snörena är fransiga och skadade, troligtvis på grund av användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Jag har också råkat ut för att skosnören beter sig så där och då har jag försökt att flytta snöret någon cm åt sidan hela vägen nerifrån och upp ibland så att det nöts på ett nytt ställe. För mig så har det nog räckt med några månaders mellanrum.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
4774
Som jag skrev innan, prova med platta skosnören då de inte är lika känsliga som runda och sedan finns det ett annat sätt att ha skosnören på. Sätt i dem ovanifrån hela vägen och sedan det viktigaste ~ dra inte för hårt i snörena och snöra inte för hårt. Skor sitter ändå och du riskerar att få inflamation i skenbenet om du snörar för hårt

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
4774 4774 skrev:
Som jag skrev innan, prova med platta skosnören
Redan provat med den platta (flätade varianten, utan kärna) som fanns på ICA. De höll bara några veckor.
Upplever inte heller att jag snörar hårt på nåt sätt. Har aldrig varit nåt problem tidigare, och jag har använt samma typ av skor i decennier. Nä, kan inte dra någon annan slutsats än att kvaliteten på de snören jag köpt är skit.

Svarta, slitna skosnören knutna i ett par svarta läderskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
4774

C cpalm skrev:
Redan provat med den platta (flätade varianten, utan kärna) som fanns på ICA. De höll bara några veckor.
Upplever inte heller att jag snörar hårt på nåt sätt. Har aldrig varit nåt problem tidigare, och jag har använt samma typ av skor i decennier. Nä, kan inte dra någon annan slutsats än att kvaliteten på de snören jag köpt är skit.

[bild]
Gå till en sybehörs affär och köp bomullsplattasnören på rulle à 25m så kan jag nästan lova att du kommer märka skillnad. Kostar inte många kronor.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Uppdatering!

Köpte denna 4 mm paracord https://www.amazon.se/dp/B07LFKXSG4 och har kört med den nu ett tag och det verkar riktigt lovande. Faktum är att sambon har ett par skor som kom med i praktiken identiska snören från början. Snöret var lite väl halt i början med en tendens att knyta upp sig, men ytan blir strävare med tiden.

Ändarna visade sig enklast ordnas genom att smälta änden av snöret och rulla det mot en plan yta.

Köpte en 30-metersrulle, så nu har man så man klarar sig ett tag. 🙂

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.