Hej på er alla glada!
Det är som så här att jag ska renovera en skorsten som inte har varit i bruk sedan slutet av 1970 talet, har varit i kontakt med en murarfirma som ska hjälpa mig med att glidgjuta eldningskanalerna med keramiskt bruk och mura om skorstenen från nock o upp och fått ett ok pris på detta. Nu till min fråga, luftkanalerna ser ut att vara i ganska dåligt skick de med iallafall de första metrarna, kan man glidgjuta de med vanligt c-bruk eller måste de vara lika starka som eldningskanalerna? Tänkte annars att göra det själv men är som sagt ingen murare så kunskapen är begränsad. Tacksam för alla tips
 
Hej på dig,
Kan tyvärr inte svara på din fråga men är väldigt nyfiken på vad du fick för offert? Hur många meter handlar det ungefär om?
 
Ursäkta sent svar. Jag fick en offert på 42000:- med rotavdrag för två st 8 m kanaler och omurning av skorsten ovanför nock.
 
H Hemma byggarn skrev:
Ursäkta sent svar. Jag fick en offert på 42000:- med rotavdrag för två st 8 m kanaler och omurning av skorsten ovanför nock.
Ok tack!

Fick en Offert på 27500:- Exkl.- Moms på ett arbete hos mig för endast en kanal. Tyckte det lät dyrt men man får kanske acceptera det?
 
Ja det lät faktiskt väldigt dyrt, när det bara gäller en kanal. Har hört att du ska kunna räkna på ca 1800:- per meter inkl allt plus lite inställelse
 
Tack för input. Ska försöka få en offert av något annat företag också, men det verkar vara svårt att få tag i någon...
 
Drog min eldningspipa själv, kosta några tusen och ett par eftermiddagars jobb. Var tvungen att göra hål i skorstenen längst ned för att komma åt.
Fick godkännt av sotaren.
Annars är väl rör som man drar i rätt smidigt.
 
  • Gilla
Hemma byggarn
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Drog min eldningspipa själv, kosta några tusen och ett par eftermiddagars jobb. Var tvungen att göra hål i skorstenen längst ned för att komma åt.
Fick godkännt av sotaren.
Annars är väl rör som man drar i rätt smidigt.

hade det inte varit för att jag bor i en lägenhet och föreningen kräver att det blir fackmannamässigt gjort så hade jag gjort det själv också. Tyvärr så verkar ett rör inte fungera så bra heller enl. sotaren och därför blir glidgjutning fry enda alternativet... Men tack för input, återkommer när jag köpt sommarhus och det ska göras där haha!
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Vill helst inte ha rör, då det tar bort all värme i själva murstocken men håller helt med om att det är smidigt.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
H Hemma byggarn skrev:
Vill helst inte ha rör, då det tar bort all värme i själva murstocken men håller helt med om att det är smidigt.
En sak som kan vara bra att veta är att riktigt gamla skorstenar brukar vara murade med lerbruk. De går egentligen inte att glidgjuta. Lerbruket rör sig nämligen så pass mycket att cementen kommer att spricka och falla bort. Själva konstruktionen går ut på att man plockar ned muren och murar om en gång per århundrade eller så.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Liten update:;

Fått in 2 stycken offerter till, vara en skall ha 21220:- ink. skattereduktion.
Den andra skall ha 38600:- efter skattereduktion...

Fick bli den billigare, dock hade dem inte tid förrän i April så man får väl vackert vänta
 
  • Gilla
Hemma byggarn
  • Laddar…
Update igen:;
Jag hittade en annan som kunde göra jobbet redan i februari.
2ggr glidgjutning och montering av sotningslucka och Simab godkände jobbet. Landade på 25000 jämt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.