Hej expertpanelen!
Bygger huset på bilden, och skall där ha kamin samt skorsten genom taket, typ en premodul-skorsten, rund inne och ute. Vet ni någon tillverkare som har takgenomföringar som är för 60 grader, eller är det bara att specialgöra. Går man till en vanlig plåtslagare då?
Tack på förhand!
Bygger huset på bilden, och skall där ha kamin samt skorsten genom taket, typ en premodul-skorsten, rund inne och ute. Vet ni någon tillverkare som har takgenomföringar som är för 60 grader, eller är det bara att specialgöra. Går man till en vanlig plåtslagare då?
Tack på förhand!
Medlem
· västra götaland
· 201 inlägg
jag funderar över samma sak, fick du tag på någon plåt? 
Besserwisser
· östergötland
· 2 771 inlägg
Första frågan är ju vad det är för material på taket.
Nu är jag partisk i plåtfrågan ,men jag skulle aldrig montera en universalhuv. Ring plåtslagaren så får du en som passar ditt tak och förutsättningar...
Nu är jag partisk i plåtfrågan ,men jag skulle aldrig montera en universalhuv. Ring plåtslagaren så får du en som passar ditt tak och förutsättningar...
När man bygger A-frame måste man ha en bra reation med plåtslagaren. På bilden har jag hämtat upp en laddning från min. Jag skulle ju ha shingel, vilket bara klistras på plåten. Tänk på att be plåtslagaren göra nederkanten av skorstensbeslaget längre än vanligt. Med tanke på att du skall ha 4-5 cm till brännbart så gör den branta lutningen att ursågningen i råsponten (eller vad du nu har) kommer långt ner på plåten. Det var på gränsen att det klarade sig i mitt fall.
Klicka här för att svara