Byggahus.se

Skorsten till braskamin. Hel, halv eller oisolerat??

  1. Krillan03
    Husägare Nivå 1
    Ska sätta in braskamin och ska gå genom yttervägg och sedan längst med husfasaden.

    Totalt ca 4,5 meter skorsten. 150mm.

    Är det någon vits med isolerad skorsten för mig? Ska ju ändå gå på utsidan menar jag?

    Sotaren godkände att jag bara hade lucka för sotning i början av skorstenen så någon stege/platå på tak behövs inte.

    50mm från brännbart material genom vägg gällde också,så ska göra schakt med mineritskiva.

    Någon som har nån input?
    Ska jag tänka om och i så fall varför?
     
    • Laddar…
  2. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Jag står mitt uppe i en liknande installation och såsom jag förstått det är det ett krav med helisolerat (50mm isolering) OCH 50mm till brännbart vid genomföring genom brännbar yttervägg. Jag har följt detta själv och tagit lite höjd på de femtio millimetrarna. Schaktet har jag gjort i Cembrit (liknande som minerit) och ska fyllas med stenull, enligt tillverkarens och sotarens instruktioner.

    Eftersom jag kör med en Isokernskorsten på utsidan kan jag inte uttala mig om vad som behövs på utsidan. Ett helt oisolerat rökrör brukar ha ganska långt säkerhetsavstånd till brännbart material. Det hela låter ganska tveksamt enligt mina erfarenheter, men jag är långt ifrån ngn expert.

    En generell tumregel om man är osäker på sotarens instruktioner är att följa tillverkarens instruktioner i övrigt BBRs regler.

    Nu kan jag inte allt som rinnande vatten, men taksäkerhet brukar vara ett krav (om inte annat från kommunen) och utformas lite olika beroende på omständigheter såsom skorstenshöjd osv. Jag tänker bygga såsom jag själv skulle vilja ha det om jag själv var uppe och klättrade på tak dagligen. Så trots en skorstenshöjd under 1,2m kommer jag montera en liten plattform så man kan stå på en vågrät yta. Takstegen i en rak linje och glidskydd för stegen känns inte som särskilt stora uppoffringar när man ändå gör ett så stort ingrepp i huset.
     
  3. Krillan03
    Husägare Nivå 1
    Ja, har undersökt lite mer nu och är 500mm fritt runt oisolerat om jag inte fattar fel.
     
  4. Bösahus
    Medlem Nivå 6
    Jag har precis installerat en skorsten av märket Landy, och där gällde det 100mm till brännbart.

    Kaminen jag satte in hade tydliga instruktioner på vilka avstånd som gäller till brännbart bakom och i sida.
    Men om man som jag har snedtak där kaminen är, då får man läsa på i dom vanliga byggreglerna. Tydligen 1m till brännbart och 0,5m om man sätter upp ett värmeskydd i form av en plåt eller mineritskiva.
     
    • Laddar…
  5. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Hej Krillan 03.

    Tror personligen att du kommer få problem. (50 cm från brännbar byggnadsdel, har du verkligen tänkt vad det innebär)

    1. Draget, stor avkylning av rökröret och därför kalla rökgaser.
    2. Skorstenen behöver antagligen ett stöd för att inte ramla ikull. Vad jag vet så får inte stag till en skorsten sitta fast i själva rökröret.
    3. Vet inte var du bor. Men sätter du skorstenen på långsidan av ditt hus så river snön ner det.
    Men som sagt vet inte var du bor.

    Ska du ha en utvändig skorsten, sätt den på gaveln.
     
    Redigerat
  6. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Jag håller mångt och mycket med dig. Draget har nog alla utanpåliggande pipor problem med, men en oisloerad pipa tar nog ännu längre tid innan man får drag i? 500mm fritt är verkligen opraktiskt, inte minst vid väggenomföringen. Teoretiskt skulle man kunna mura upp en bit betongvägg kring genomföringen, men det verkar inte särskilt praktiskt. Intressant reflektion kring stagen, det hade jag själv inte ens tänkt på. min första tanke är "värmeöverföring" från pipan till stagen, till brännbart bjälklag i huset, men är det verkligen riktigt? Borde inte stagen kylas av luften? Varför är detta ett hinder?

    Det vanligaste problemet med att sätta pipan på långsidan av huset är väl att nå upp till nock. Men det beror ju på takets utformning förstås, men med ett vanligt sadeltak blir det en lååååååång pipa som går upp över takfoten (förmodligen). Med rejäla stag och en arbetsplattform för sotningen. Det blir ju både mer estetiskt och praktiskt att sätta den på gaveln. Har sedan jag börjat ägna mig åt skorstensbygge sett några minst sagt lustiga lösningar när jag sett mig omkring, inte minst från tiden då 1m över nock var ett krav. Det kan bli riktiga "industripipor" som verkligen förfular huset.

    Med det sagt så kan jag nämna att jag själv placerade min pipa på långsidan, men tack vare husets utformning med en infälld altan, hamnar pipan från taket sett en bit "in i huset" och med ett flackt tak så klarar jag mig med en meter pipa ovanför taket för att nå över nock. Men mitt hus var designat för en sån lösning från början och har man inget knepigt betongbjälklag att ta sig igenom så bör man definitivt överväga att dra pipan rakt upp från lämplig placering av kaminen enligt planlösningen. Snyggare, mer praktiskt och kanske inte ens särskilt mycket dyrare. Med lite planering av inköpen kan det nog blir billigare tom.

    Finns det någon lösning som undkommer kravet på sotning uppifrån? "Taksäkerhet" tillkommer väl oavsett hur man bygger?
     
    • Laddar…
  7. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Pratar vi om en rörskorsten och det finns en bra sotlucka så är det ju inga problem att stöta av den nerifrån.
    Sedan finns det kluriga gubbar som har byggt egna sotningsanläggningar för att slippa gå upp på taket. Inga speciellt avancerade apparater.
     
    Redigerat
  8. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Det är temperaturen i rökröret som är faran. Soteld och du kan ha över 1000*, då skulle inte jag vilja ha rökröret fastsatt i träväggen.
     
  9. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Det här var intressant och fick mig att börja googla. Men jag har inte lyckatsskaffa mig ngn bra bild över hur det går till rent konkret. Kör man uppifrån sänker man väl ner viskan med en tyngd inunder, men underifrån, har man den på ngn halvstyvt plastband då? eller hur kan man trycka viskan uppåt?

    Det enda jag hittade vid en snabb sökning var att vissa sotare inte verkade tycka om det eftersom sotet ramlar ner på sotaren.

    Är som ni förstår ganska rudis på det här med sotning och trodde jag förstod grundprincipen, men nu blev jag genast osäker.
     
    • Laddar…
  10. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Det förstår jag, men poängen är alltså att stagen mycket effektivt överför värme från det varma röret till väggen? Tänkte i min enfald att ett +500m stag ute i det fria borde kylas av rätt mycket, men det är kanske illa nog att ha 200gr vid väggen om röret håller 1000?
     
    • Laddar…
  11. Krillan03
    Husägare Nivå 1
    Tack för era svar. Jag skulle egentligen gå invändigt men har bandat plåttak och enl Elda-butiken är det ett jävla jobb att ta hål och framförallt få det tätt efter man dragit upp skorstenen där.

    Vet inte om det stämmer dock.

    Någon som har erfarenhet av detta?
     
    Redigerat
  12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Jag har byggt en likadan skorsten. Ut genom väggen - T:rör - rakt upp och genom takutsprånget. Dryg meter ovan tak. Vid besiktning, föreslog sotaren själv att man skulle sota den från marken.
    Skorstenen är hopsatt av isolerade enmetersdelar. Väldigt enkelt och smidigt.
     
    • Laddar…
  13. Krillan03
    Husägare Nivå 1

    Har du sotlucka längst ner då?

    Helisolerat direkt från kaminen-genom väggen - till T röret?
     
  14. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Väggenomföringen används samma isolerade rör. Men med ytterligare ett rör utanpå som är en dm. Större diameter. Rör i rör alltså:thinking:.
    T:röret pekar nedåt, så att säga.
     
  15. Krillan03
    Husägare Nivå 1

    Tack för ditt svar, men jag e lite trögfattad:oops:

    Men förstår jag dig rätt om du har helisolerat rör direkt ifrån braskaminen, genom väggen (där du även har ett rör som det helisolerade går igenom) till T-röret?

    Nån typ av sotlucka monterat på T-röret?
    Ligger det yttersta röret (genom väggen) dikt an brännbart material eller något typ av isolering mellan där också?