Är det någon som vet ifall det verkligen ska se ut som på bilden runt skorstenen (ser ju rakt upp i himlen)? Enligt mig måste det ju regna in men killen som säljer huset påstår att det inte är några problem..
Jag är ju inte helt bakom flötet så va gör jag? Skärmdump av en video som visar en glipa runt en skorsten där man kan se himlen, potentiellt felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten utan regnskydd på hustak med tegelsten och öppning synlig mot himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GAH! Fel fel fel som Brasse skulle ha sagt! Det ska så klart vara helt tätt och papp skall vikas upp och täckas med plåt utanpå skorstenens murstock!

Tack! Nu jäklar ska sambon få höra att jag har rätt! :strong:

Normalt sett isolering bara.

• Gilla
MikaViola
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tack :D

Plåttaket ser inte ut att vara lagt av en yrkesman.

Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad betyder det?

Magnus E K
Det hålet är väl inga problem så länge vinden är åtkomlig och man inte har slut på kastruller ;) Funkar även helt utan problem bara det är vackert väder. Praktiskt att få in lite ljus och ventilation på vinden. (Försöker tänka positivt idag.)

Immobil Immobil skrev:
Plåttaket ser inte ut att vara lagt av en yrkesman.
Troligtvis inte nej :/

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det hålet är väl inga problem så länge vinden är åtkomlig och man inte har slut på kastruller ;) Funkar även helt utan problem bara det är vackert väder. Praktiskt att få in lite ljus och ventilation på vinden. (Försöker tänka positivt idag.)
Haha tack för den ;)

Så vad gör vi? Behöver hela taket bytas ut eller går det att lösa på annat sätt? Man vill ju gärna inte köpa huset om kostnaderna för reparationerna redan överstiger kostnaden för huset.

Svårt att se på bilderna, men är det himlen du ser eller bara ljus från sidorna. Att de kommer in ljus från sidorna under plåten är ju rätt vanligt.
Att fixa plåten runt skorstenen är väll ett mindre problem om taket är bra för övrigt.

T topmount skrev:
Svårt att se på bilderna, men är det himlen du ser eller bara ljus från sidorna. Att de kommer in ljus från sidorna under plåten är ju rätt vanligt.
Att fixa plåten runt skorstenen är väll ett mindre problem om taket är bra för övrigt.
Ganska säker på att det är himlen

Staffans2000
Verkar det tätt och bra, utan några fuktfläckar på råsponten/takets insida, spelar det ingen roll om taket ser konstigt ut, bara det håller tätt.
Naturligtvis skall man inte kunna se himlen genom taket. Däremot kan det komma in lite ljus och ändå vara tätt. Det måste man se på plats för att kunna bedöma korrekt.

Vilket byggår har huset? Finns besiktning gjord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.