Någon som har koll på hur man får bort en sådan här skorsten (kombinerad ved/elpanna).
Ska lägga om taket och vill få bort denna skorsten då den inte används längre.
Företaget som ska lägga taket ville att jag skulle göra det själv eftersom dom trodde den innehöll asbest, och det skulle då bli väldigt dyrt om dom gjorde det!
Kom gärna med tips idéer o glada tillrop!
Tanken är att vi ska dra in fjärrvärme i framtiden, men pannan får ge upp först!
Ska lägga om taket och vill få bort denna skorsten då den inte används längre.
Företaget som ska lägga taket ville att jag skulle göra det själv eftersom dom trodde den innehöll asbest, och det skulle då bli väldigt dyrt om dom gjorde det!
Kom gärna med tips idéer o glada tillrop!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tanken är att vi ska dra in fjärrvärme i framtiden, men pannan får ge upp först!
Men om den nu innehåller asbest känns det som en dålig idé att köra med tigersågen, eller?
Och var kapar jag isf? Den silvriga svepningen sitter bara med plåtskruv, så den är antagligen bara att skruva bort och sen plocka allt löst.
Ingen som vet om den går att lossa från pannan?
Och var kapar jag isf? Den silvriga svepningen sitter bara med plåtskruv, så den är antagligen bara att skruva bort och sen plocka allt löst.
Ingen som vet om den går att lossa från pannan?
Till helgen är det dags.
Har räknat lite och gjutjärnsröret är ca 3 m, tjockleken uppskattar jag till ca 3 mm (svårt att mäta då det är rostigt i toppen), det skulle iaf innebära att det max väger 45 kg vilket känns hanterbart.
Min tänkte är att plocka bort svepning plus isolering, kapa ovan pannan, lyfta upp, kapa av så det blir i mindre bitar.
Får jag inte bort all isolering tänker jag att jag kapar inne och istället sänker ner efterhand.
Vad ska man ha för sågblad till tigersågen? Gjutjärnsblad, metall eller kanske annat? Räknar med att det blir 3 snitt, räcker det med ett blad eller lika bra att köra ett 5-pack?
Har räknat lite och gjutjärnsröret är ca 3 m, tjockleken uppskattar jag till ca 3 mm (svårt att mäta då det är rostigt i toppen), det skulle iaf innebära att det max väger 45 kg vilket känns hanterbart.
Min tänkte är att plocka bort svepning plus isolering, kapa ovan pannan, lyfta upp, kapa av så det blir i mindre bitar.
Får jag inte bort all isolering tänker jag att jag kapar inne och istället sänker ner efterhand.
Vad ska man ha för sågblad till tigersågen? Gjutjärnsblad, metall eller kanske annat? Räknar med att det blir 3 snitt, räcker det med ett blad eller lika bra att köra ett 5-pack?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det bara 3 mm så är det knappast gjutjärn, hellre cortenplåt eller bara vanligt blötjärn.
Protte
Protte
Lite tjockare kanske.
Gjutjärn eller inte?
Närbild inne.
Taket
Gjutjärn eller inte?
Närbild inne.
Logga in
Skapa konto
Taket
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Borra ut hål, har du vass borr och trycker på ordentlig så blir det långa spån av blötjärn/corten.
Blir det mest mjöl så är det gjutjärn.
Borra nere vid pannan.
Protte
Blir det mest mjöl så är det gjutjärn.
Borra nere vid pannan.
Protte
Årets varmaste dag! Perfekt för slitarbete inomhus (duschat tre ggr idag
)
Vi (frun) kapade röret strax under innertaket, sen drog vi upp det från taket tillsammans!
Sa jag att frun tränar crossfit?
Egentligen det enda jag gjorde va att trycka upp lite isolering, plastade o drog dit en gipsbit!
Vi (frun) kapade röret strax under innertaket, sen drog vi upp det från taket tillsammans!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sa jag att frun tränar crossfit?
Egentligen det enda jag gjorde va att trycka upp lite isolering, plastade o drog dit en gipsbit!
Logga in
Skapa konto