K
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir väl ca 50m3? Pi*d*h
4*4*3,14*2 = 96 m3

radien i kvadrat gånger pi gånger höjden

pacman42 pacman42 skrev:
pi x diametern är omkretsen.

pacman42 pacman42 skrev:
Volymen av en rät cirkulär cylinder med höjden h och radien r är π r2 h

P
Krillew Krillew skrev:
Vi har egen borrad brunn. Den är inte optimal för att ta till bevattning, det är fint vatten att dricka, men flödet är lite för litet för bevattning det är inte mer än ca 250l i borrhålet så man tömmer brunnen snabbt om flödet är dåligt. Så jag samlar regnvatten till en 500l tunna jag tror att hade jag ca 3kubik så skulle den nästan helt fyllas av vårregnet och sen återfyllas vid ordentliga regnväder. vi har 6000 kvm tomt så det går åt lite vatten. Jag tänkte mig att gräva ca 1,5 meter djupt 1,2m brett och ca 2,5m långt klä in med plywood läga i en polduk och bygga ett lågt tak över och så en nedgång så man kan komma ned och rengöra. Tänkte sen även använda den för att vinterförvara kojfisk. Vi skall bygga en stor damm och så får sen vattnet cirkulera mellan dammen och magasinet och luftas i några "trappor" ev. så måste man köra med nån uv lampa och filter också.
De finns annars dammduk som borde vara både tåligare och billigare än poolduk, Firestone har en EPDM-duk som är 1mm avsedd för dammar.

• Gilla
Krillew
  • Laddar…
N Nathalie Jakoby skrev:
Hej,
Däremot har jag ett ladutak som jag samlar regnvatten i två IBc tankar och förra sommaren hade jag svårt att tömma dem, de fylldes på snabbt och då hade jag droppslang utlagd i potatisland och växthus. (Ingen el användes).
Menar du att du anslutit droppslang till tankarna och att denna bevattnar med enbart trycket från tanken? Jag vet att droppslang inte ska ha särskilt högt tryck, men har aldrig reflekterat över om självfall kan vara tillräckligt?

Isf vill jag planka den lösningen för mina tunnor, de har redan slanganslutning i botten och droppslang har jag liggandes, det vore fantastisk med en helautomatisk och underhållsfri bevattning.

• Gilla
Felix26 och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Som @PNO skriver är det helt orealistiskt att gräva ner tillräckligt stor tank som räcker till bevattning av normalstora trädgårdar eller gräsytor. Det är helt enkelt för mycket vatten som går åt.

Man måste jobba med andra metoder.
  • Slopa golfgreenen till gräsmatta och anlägg äng istället. Växterna är tåligare och anläggningen som sådan har högre tolerans mot att se "less than perfect" ut.
  • Anlägg rabatter så att de kan nyttja skugga från träd
  • Undvik bar jord i rabatter, använd yviga växter eller marktäckare. Bar jord avdunstar vatten snabbt.
  • Bevattna efter solnedgång, då dunstar inte vattnet bort lika lätt.
  • Har du köksträdgård för odling av ätbart, använd täckodling, alltså metoden där man täcker jorden med halm eller liknande. Inte bara blir man av med den bara jorden som dunstar bort vatten, även ogräset tar stryk av täckningen.
Har en 100 kubikmeters tank och ca 500 kvm tak som kan fylla på den så jag tänkte göra ett försök med detta med regnvattensamling men även detta tror jag kan vara otillräckligt.
Helt rätt! Precis som i alla andra sammanhang där "brist" är ett problem får man se över andra änden, "konsumtionen". Jag vill speciellt slå ett slag för täckodling och jag menar att den principen kan anammas på allt, inte bara köksträdgårdsland; häckar, träd och växthus kan med fördel täckodlas, ja till och med lite dekorationsstenar i krukväxterna gör att du inte behöver vattna lika ofta. De längre vattningsintervallerna, samt den mindre risken för uttorkning, gör dessutom att växterna får en jämnare tillgång till vatten något som för de allra flesta växter är viktigare än riklig tillgång till vatten.

• Gilla
Hanshammar och 3 till
  • Laddar…
N Nathalie Jakoby skrev:
Hej,
Jag har varit inne på samma tanke som du. Bor i nordvästra dalarna och har mycket tak. I dagsläget blev det dock inte så då vi även har egen brunn och den behöver sin påfyllning oxå.

Däremot har jag ett ladutak som jag samlar regnvatten i två IBc tankar och förra sommaren hade jag svårt att tömma dem, de fylldes på snabbt och då hade jag droppslang utlagd i potatisland och växthus. (Ingen el användes). Skulle gärna vilja koppla ihop en regnvattenreservoar till befintligt vattensystem och bara ha en dricksvattenkran inne. Finns mkt på youtube om detta där staterna och prepping community kommit långt. Lycka till!
Tack för ditt svar! Hade du alltså grävt ner IBC-tankarna eller stod de på backen?
Och hur mycket rymde de vardera? Jag har en tomt på 4000 kvm och vill gärna sätta sprinklers för att vattna gräsmattan vid torka och kunna vattna rabatterna.

Är hela iden egentligen genomförbar?

Hur mycket vatten går det åt per vattning med sprinkler 1l per m2? blir många kubik tank på det.

T tompaah7503 skrev:
Volymen av en rät cirkulär cylinder med höjden h och radien r är π r2 h
Hjärnsläpp. Jag räknade ju ytan på cylindern...

• Gilla
MarkusMogul
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Hjärnsläpp. Jag räknade ju ytan på cylindern...
Du multiplicerade omkretsen (pi*d) med höjden. Ditt svar betydde inte något.. :)

Själv har jag grävt ner en glasfibertank på 3 m3 (140 cm i diameter och ungefär 2,5 meter lång.)

Förra sommaren var den i princip full hela tiden eftersom det regnade konstant.

Den är bara kopplad till ett stuprör och betjänas av drygt 35 m2 tak, men för varje mm regn blir det 35 liter i tanken. - tanken är att det i framtiden ska bli en ekologisk baddamm av hålet (djupzon), men eftersom vi har småbarn var tanken ett bra alternativ.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Är hela iden egentligen genomförbar?

Hur mycket vatten går det åt per vattning med sprinkler 1l per m2? blir många kubik tank på det.
Vi har rätt stor trädgård men utan att räkna på det direkt kan det väl bara vara nåt 10-tal kvadrat som vattnas. Gräsmattan vattnar man väl ändå inte.

• Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Vad är en "ekologisk baddamm", Kallebo?

Profossen Profossen skrev:
Vad är en "ekologisk baddamm", Kallebo?
En damm/pool som man inte har i kemikalier för att rena vattnet utan istället har diverse växter som sköter saken naturligt.

• Gilla
ivigtut
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Du multiplicerade omkretsen (pi*d) med höjden. Ditt svar betydde inte något.. :)
Mantelarean betyder ju absolut något även om det inte var relevant.

• Gilla
Surly och 4 till
  • Laddar…
Hos oss går takavattningen ner i dagvattenavlopp, som såklart blandas med övrigt avlopp och sedan till reningsverket.

Men eftersom vi har 150 kvm tak som avvattnas har jag funderat på att leda ut det i odlingsytor och väl valda delar av trädgården, ialla fall under växtsäsongen.

Finns det bra produkter för detta?

• Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.