Hej!
Vi är några som har fått en inlämningsuppgift med 10 olika case där det ingår flera kopplingsscheman. Uppgiften går ut på att identifiera felen, “fixa” dem och förklara både hur och varför. (Se bifogat dokument för detaljer.)

Har någon här gjort något liknande tidigare?
Det vore riktigt intressant att få in olika tankesätt och förslag på lösningar, särskilt från er som är kunniga och gillar att analysera den här typen av problem.

Alla idéer och diskussioner är välkomna! :)

Varför går ni ellinjen när ni inte vill lära er att lösa dom problem som ni så småningom kommer att möta?
Ska ni kunna verka som elektriker måste ni lära er att själv lösa problemen eller tror ni att ni kan klara er med att fråga på ett forum eller springa och fråga någon äldre kollega så fort ni stöter på ett problem? SKÄRPNING

• Gilla
SH92 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför går ni ellinjen när ni inte vill lära er att lösa dom problem som ni så småningom kommer att möta?
Ska ni kunna verka som elektriker måste ni lära er att själv lösa problemen eller tror ni att ni kan klara er med att fråga på ett forum eller springa och fråga någon äldre kollega så fort ni stöter på ett problem? SKÄRPNING
Bra fråga! jag förstår helt vad du menar. Det här är en "mindre kurs" inom en teknikerutbildning, och uppgiften handlar om att analysera olika elscheman. Tanken är inte att lägga upp allt på forum för att få färdiga svar, utan snarare att få tips kring hur man kan tänka, resonera och förklara på olika sätt.

För mig handlar det om att bredda perspektivet och se hur andra angriper samma problem, lite som när man diskuterar med en kollega för att få nya infallsvinklar. Själva lösningen måste man ju ändå förstå och kunna motivera själv, men det kan vara värdefullt att se olika sätt att komma fram till den.

Nu har jag inte öppnat dokumentet.

Men generellt om man vill felsöka ett schema. följ strömmens väg i olika "use cases".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Följ manöverströmmen och se vad som händer/inte händer eller vad som felar.

• Gilla
SH92
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu har jag inte öppnat dokumentet.

Men generellt om man vill felsöka ett schema. följ strömmens väg i olika "use cases".
Ja, absolut,det är faktiskt så att "svaret" ofta finns nästan i uppgiften efter. Och det hade varit mycket smidigare om man fick rita om och skicka in en bild på “rätt ritning”. Men när det ska förklaras i text blir det mer en övning i att formulera och förklara funktionen, vilket också är en viktig del av lärandet.

Jag förstår att det kan reta vissa att man lägger upp detta här, men jag ser det som något positivt. Vi lär oss tillsammans, och jag håller med om att man inte ska gå en utbildning om man inte vill lära sig. Det handlar inte om att “fuska” utan om att förstå, diskutera och utvecklas.

nisse123 nisse123 skrev:
Följ manöverströmmen och se vad som händer/inte händer eller vad som felar.
Ja, precis, det är egentligen kärnan i felsökning. Man följer manöverströmmen steg för steg och ser vad som händer, inte händer eller felar i olika situationer. På så sätt kan man avgöra om stopp verkligen bryter allt, om start ger rätt hållkrets, och om motorskyddet ligger rätt i serien.

Det är faktiskt så att mycket av svaret ofta finns redan i uppgiften eller i nästa steg. Det hade varit smidigt om man fick rita om och skicka in en “rätt ritning”, men när det ska förklaras i text blir det mer en övning i att formulera och förklara logiken. Det är något vi tränar på, och jag förstår att det kan kännas frustrerande ibland,men det är positivt, för det visar att vi verkligen lär oss.

Rolig uppgift, jag har iaf hittat lite fel. Det gäller som övriga sagt att beskriva strömmens väg och säga till när det inte stämmer, i ett case saknas ex förreglingen för fram/back.

Det gäller att att ha full förståelse hur allt hänger ihop och hur det ska fungerar, sen identifiera om det fungerar. Vet man inte hur slut installationen är då är det svårt att söka efter fel.

• Gilla
SH92
  • Laddar…
Hellu !
Här kommer det lite uppdatering med arbete, case 1-9
Ej färdigställda så men WIP 😎
    1. Direktstart
  1. Felet är att NC knapparna ligger i parallelt och då går ju strömmen genom båda så det går inte att bryta kretsen när man trycker på någon av dem.

Man få lägga den i serie istället och så ska man även bygga in motorskydd före F3

1. Direktstart
  2. Även här har vi samma symptom där strömmen inte bryts när man trycker på NC knapparna.

Man få lägga dem i serie och så behöver man bygga in motorskydd här också.

1. Direktstart
  3. Här har vi krets där vi har två NO som vi kan sätta igång motorn med och en NC + stoppknapp där vi kan bryta strömmen så det ser felfritt ut , det endas som saknas är motorskyddet som vi behöver bygga in.
    1. Fram/Back
  4. Här har vi problem då vi få fram ström för både fram och backdrift.man få ta bort föreglingen mellan S4 och KM2.

Vi behöver separare dessa genom att bygga in NC knappar innan relärna.

SÅ bakom KM1 och KM2 så ska man ha motsats siffra så att det inte går fram ström till båda samtidigt. och så behöver man bygga in motorskydd här också

1. Fram/Back
  5. Här har vi så vi kan driva motorn fram med en knapp och back med två knappar, dock saknas det motorskydd och man skulle även kunna bygga in On-delay för nåde fram och backdrift så inte man ”växlar” innan motorn har hunnit varva ner.samt att man behöver bygga in motorskydd här också

1. Fram/Back
  6. Här har man fel fasföljd för backdriften, så man få lägga om två av faserna så man få backdrift samt säkra upp med motorskydd och även här kan man bygga in On-delay för att säkra att man inte kör sönder motorn,och så behöver man bygga in motorskydd här också

1. Fram/Back
  7. Här har man fel fasföljd för backdriften samt även här saknar vi motorskyddet som vi behöver bygga in samt att vi behöver byta op KM1 och KM2 så att det styr motsatssiffra så inte det blir kortslutning som det är nu när den ”styr” sig självt , samt att koplla ifrån relät från Km2 och koppla in separata relä en för Km1 och en för KM2 och så behöver man bygga in motorskydd här också

1. Fram/Back
  8. Här har vi felkoppling på fasföljdern det få man göra om ,man få även ta bprt on och offdelay och bygga in två NC knappar istället man döper dem så att KM1 och KM2 inte gör samma sak och köra en fram och en backdrift. När man starta med S2man få även ta bort kopplingen mellan lampan och KM2 så att den är en krets mellan km1 och km2 samt bygga in en till lampa så det är två lampor en för fram och en för backdrift och bygga in motorskydd i början före F3 här också.

1. Fram/Back
  9. Här har man fel fasföljd för backdriften ,likadant som förra men här har lampan ingen sluten krets då så man få bygga in den för framdrift och sedan bygga in en annan lampa för backdrift. Samt nytas ut on och off delay mot NC knappar och bygga in motorskydd i början före F3 här också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.