Sköljer du disken innan du ställer in den i diskmaskinen?

• Antal röster
    2 229
P
R rickard_ch skrev:
Vi har en diskussion på kontoret om att skölja eller inte skölja disken före man ställer in den i diskmaskinen? Hur gör ni? Moderna diskmaskiner ska man väl inte skölja disken (typ fördiska)

vad tycker ni?
Vem gillar att stå på huvudet in i maskinen och rensa ruttna matrester? Inte jag och den som inte sköljer borde få det jobbet.

H
Är det ingen här som äter upp sin mat, mycket snack om riskorn, sallad och annat som sköljs/skrapas av

Skämt åsido, här skrapas eventuella rester av och om maskinen inte ska köras direkt så får vissa saker stå i vatten t.ex. ugnsformar och skålen med guacamole.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
På min och min bättre hälfts tallrik brukar det vara tokrent efter maten, även grabbens, sällan ens ett riskkorn kvar.
Dottern lämnar som regel alltid lite smärre rester, inte mycket men ändå lite ris och likn.

Men vissa av barnens kompisar, där undrar man verkligen ..., så är det som regel en halv tallrik med mat kvar när de tycker det räcker ... Är det en fråga om uppfostran tro ...?

Och jag håller med om ris, tomat, salladsblad och säkert något mer jag inte kommer ihåg nu, att det brukar jag försöka vara noga med att få bort så mycket som möjligt, ner i komposten, innan jag ställer in godset i maskinen. Ty det är typ sådana saker som man kan hitta fastklistrat på det rena efter färdig disk.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Uppfostran eller en vana. Jag är uppväxt med att man skrapar tallriken, om man lämnar blir det en hög i kanten. Men det kan ju också vara för att var och en alltid själv tar sin talrik och ställer ner den i diskmaskinen, det är ju då enklare om man skrapat ihop.
I sambons tidigare familj släpper man bara besticken och går när man ätit, och då finns väl inget behov av att göra det enkelt.

Nej, skrapar av grovrester.
En modern diskmaskin smörjs av vatten och fett, alltså det fett som finns kvar på disken. Använder man disktabletter ska tabletten slängas in på botten av maskinen, inte i diskmedelsfacket. Detta för att det tar längre tid för en tablett att lösas upp.
Vi har en Miele och kör förkortat huvudprogram (127 minuter) och ytterst sällan några problem med dåligt resultat. Diskar ca varannan dag.

Mikael_L
Det är intressant, jag tycker att en majoritet av de som skriver i tråden förordar att man inte sköljer, men i omröstningen så är den åsikten i minoritet ... 16,1%

Är det att vi "icke sköljare" tycker det är viktigare att predika vårt evangelium ? :crysmile:

• Gilla
martin43
  • Laddar…
T tartan skrev:
Nej, skrapar av grovrester.
En modern diskmaskin smörjs av vatten och fett, alltså det fett som finns kvar på disken. Använder man disktabletter ska tabletten slängas in på botten av maskinen, inte i diskmedelsfacket. Detta för att det tar längre tid för en tablett att lösas upp.
Vi har en Miele och kör förkortat huvudprogram (127 minuter) och ytterst sällan några problem med dåligt resultat. Diskar ca varannan dag.
Men om maskinen kör någon fördiskning / sköljning så kommer ju tabletten börja lösas upp i vatten som sedan pumpas ut innan huvudprogrammet börjar?

Enligt bruksanvisningen så ska tablett och pulver läggas i facket.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hunden sköter fördisken
Aldrig gjort rent silen.
Samma här

P
blackarrow blackarrow skrev:
Eller så beror det på att någon kokar havregrynsgröten till klister och torkat klister kan ju vara svårt att få bort. :oops:

Här är det jag som kokar havregrynsgröten. Lite extra vatten och lite längre tid så blir den godast.;)

Maskinen går nog oftast på grytdisk.
Havregrynsgröt görs med fördel i micron

P
S Sven-Olov Strid skrev:
Den kemiska aspekten av att lämna matrester kvar har redan berörts. En annan aspekt kan vara att det mycket smutsiga vattnet som spolas runt i maskinen kan ha en abrasiv (nötande) effekt. Någon form av våtblästring. Flera har nämnt kaffesumpens goda inverkan på diskresultatet. Då kaffesumpkornen med hög fart träffar diskgodset kan man tänka sig att varje kaffekorn är en liten skrapa som gör rent. Även andra fasta matrester i hög koncentration, vilket det blir om man inte sköljer av före diskning, bidrar nog med att slita bort sådant som fastnat. En nisch för diskmedelstillverkare skulle kunna vara att sälja maskindiskmedel med någon form av abrasiv tillsats (kanske finns redan). Rengöringskrämer för hårt smutsade händer innehåller något sandliknande ämne som river bra. En tillsats i maskindiskmedel får inte riva sönder ytorna på diskgodset eller diskmaskinen. Jag har blivit nyfiken på kaffesumpens inverkan som kanske skulle undersökas lite noggrannare.
Du behöver en granulat diskmaskin...

P
P Porsvant skrev:
Vem gillar att stå på huvudet in i maskinen och rensa ruttna matrester? Inte jag och den som inte sköljer borde få det jobbet.
Jag gör det varje dag hemma hos dina grannar!

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Enbart pga denna tråd så tog jag upp silen och nej den behövdes inte rengöras;)
Torkar bort ketchup, allt annat går in i maskinen.

Man har ju sett en del bilder hur det ser ut innuti när folk har fått problem med maskinerna, det brukar ju vara en del fett å annat som täpper till små rör.

tompas11 tompas11 skrev:
Självklart sköljs disken innan den diskas för hand, här är diskmaskin no no. Här sätts klimat och miljö i första rummet och ni som inte gör det borde skämmas!
Saknas det några smileys eller är detta allvarligt menat? :thinking:

Satsuki KristinaRT skrev:
Men ni som inte sköljer - blir inte maskinen äcklig? Och filter etc igensatta????
Tvärtom, diskmedlet blir effektivare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.