5 394 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Skola stängs på grund av konstaterad asbest i slitet slöjdsalsgolv
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Vi som gick i skolan på 70-talet var också utsatta. Varje gång något skulle värmas på kemin eller fysiken kom de där asbestnäten fram. Vissa hade tappat mycket av asbesten redan, som hamnade på borden och i botten på kartongen där näten förvarades. De flesta av oss lever än. Vet inte hur det gick för lärarna.
Och brandvantarna av asbestgarn som det ibland lektes med...
Med det säger jag inte att det är ofarligt. Det är onödigt att utsätta sig för asbest om det går att undvika.
Och brandvantarna av asbestgarn som det ibland lektes med...
Med det säger jag inte att det är ofarligt. Det är onödigt att utsätta sig för asbest om det går att undvika.
Jo de där kommer man ihåg. Minns även flaskan med kvicksilver, den tunga lilla flaskan.
Ett partikelfilter?Fadai skrev:
Jag är slöjdlärare och kan intyga att ventilationen sällan är tillräcklig för den miljön. Fick tjata i två år för att få ett partikelfilter i min nuv. sal, rektorn ville inte förstå varför det var viktigt. Under tiden har jag skickat ut elever på ”luftpaus” under lektionerna. Huruvida det kan finnas asbest under ytskikten vet jag inte, men än håller de ju.
Vad skulle det hjälpa mot?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
För att de oftast drivs ideellt och det därmed inte finns några pengar till renovering? Hade samma lokaler inrymt en advokatbyrå hade totalrenovering skett tre gånger sen 60-talet...M munge skrev:
Men alla är ju inte sunkiga, om det är 100 år gammalt och trägolv så är det charmigt och renovering skulle inte förbättra något.
Det klart de inte kan, för då skulle rektorn bombaderas av sönderGooglade föräldrar.Magnus E K skrev:
Poängen är att risken redan är minimal.Magnus E K skrev:
Betydligt bättre för alla att använda de pengarna till något konstruktivt istället.
Och tillverka tändstickor, läraren blev irriterad över att en hel del kaliumklorat röd fosfor och svavel försvann till "pyrotekniska självstudier". En del skarpa knallar hördes i området därefter.😆pacman42 skrev:
Och knallgas. Vi hade en lärare som ville visa vad han kunde. Det fastnade saker i taket...B Bitterhetsakademin skrev:
Haha javisst var ju skolan annorlunda och ens egna barn är egentligen väldigt snälla.pacman42 skrev:
Jag kommer ihåg våran datalärare i gymnasiet som sade till oss "jag vet att ni kan mer än jag visa vad ni kan" man gjorde mycket saker som idag skulle anses verkligen olagligt och göra att elever stängdes av och läraren fick sparken 😂 allt från piratkopiering till hacking 😎
Fan det var tider. Skulle absolut inte vilja vara en övervakad och leva efter skolans PK regler. Räcker att man på jobbet tvingas använda windows 11 i stängda molntjänster från MS och ständig övervakning vad som sker.
Idag när alla har smartphone och eget nät, förbjuds även användningen av dessa. Även om majoriteten nu då trotsar det förbudet 😉
Annat var det 2000-2010 när knappt någon hade smartphone. Kommer ihåg Nokia Communicator och speciellt Nokias N900 den har jag för övrigt kvar i en låda.
Så det är egentligen synd om dagens barn på de sättet även om de har värsta tekniken som man inte ens kunde drömma om när man själv var i deras ålder. Även inställningen att trotsa mot saker verkar försvinna när det gäller yngre generationer.
Mycket av det egna tänket försvinner också då allt ska bara vara i färdiga paket.
Redigerat: