kisumisu
J J-banan skrev:
Alla pengar där går väl till bidrag därför de inte har råd😉
Haha kan ju vara så.

Faktist helt ärligt utan att nu vara elak mot någon så är det nog så. Har också funderat på saken.
Hyrorna i dessa nedgågna fastigheter är 3-4ggr mer än vad jag har utgifter på mitt eget hus på landsbygden!

Så man undrar ju hur folk kan ha råd att bo i dessa med "normala löner". Nu har jag en skitlön kanske men över 50% skulle bara gå till boendet + sedan mat, kläder och övrigt. Går inte ihop, speciellt om man har barn.

Sen på landsbygden längtar vissa till storstan och säger att de har allt där 😂
Men Stockholm är väl lite som New York och andra ställen där man visar till turister bara den fina delen och fasaden.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Haha kan ju vara så.

Faktist helt ärligt utan att nu vara elak mot någon så är det nog så. Har också funderat på saken.
Hyrorna i dessa nedgågna fastigheter är 3-4ggr mer än vad jag har utgifter på mitt eget hus på landsbygden!

Så man undrar ju hur folk kan ha råd att bo i dessa med "normala löner". Nu har jag en skitlön kanske men över 50% skulle bara gå till boendet + sedan mat, kläder och övrigt. Går inte ihop, speciellt om man har barn.
Det är väl helt enkelt pga det ligger i Sthlms län?

• Gilla
returen
  • Laddar…
kisumisu
J J-banan skrev:
Det är väl helt enkelt pga det ligger i Sthlms län?
Jo den där nedgånga och alla de där bilderna är ju från en Stockholmsförort.

Men lönerna på "vanliga jobb" är ju ändå inte bättre än övriga landet.

Sen finns det ju ännu värre förorter.

Jag tar mest det här upp när det finns även här på byggahus personer som tror en massa och tekniska livstid mm tas upp. Lite trött på det!

När det nämndes även här i tråden att skolorna borde redan för längesen varit renoverade. Inte så självklart alltid!

Gick själv i skolan ca 1994/1995 där vi fortfarande hade skolböcker där Sovjetunionen togs upp. Vi hade en gammal Commondore dator. Medans på många andra håll på landet hade skolorna Windows 95 och alla elever hade varsin egen dator.

Fast det sistnämnda var faktist ändå rätt roligt såhär efteråt och kul när man fått lära sig problemlösning mm på en helt annan nivå än plugandplay 😎

Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo den där nedgånga och alla de där bilderna är ju från en Stockholmsförort.

Men lönerna på "vanliga jobb" är ju ändå inte bättre än övriga landet.

Sen finns det ju ännu värre förorter.

Jag tar mest det här upp när det finns även här på byggahus personer som tror en massa och tekniska livstid mm tas upp. Lite trött på det!

När det nämndes även här i tråden att skolorna borde redan för längesen varit renoverade. Inte så självklart alltid!
Efterfrågan av bostäder är högre i Stockholm län därav är priserna högre. Därför man bor någon annanstans🙃

• Älska
returen
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har själv konstaterat samma fenomen i secondhandbutiker, så undviker generellt dessa om de inte har konstaterat trägolv.
Märkligt att just secondhandbutiker är så utsatta. Har du någon teori om varför?

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
M munge skrev:
Märkligt att just secondhandbutiker är så utsatta. Har du någon teori om varför?
Nu vet jag inte hurpass vanliga secondhandbutiker är i Sverige?

Men i Finland är det mycket populärt. Varenda byhåla har åtminstone en butik.

I 99% av fallen är dessa butiker i några gamla lokaler som tidigare användes till något helt annat. Gamla mataffärer, skolor etc.

Brukar själv faktist besöka dessa. Mycket skräp är det ju men ibland kan man göra roliga fynd.

Men nog känner man på vissa ställen mögellukt osv och på ett ställe som hade varit en gammal Pub så fanns lite av den lukten kvar i lokalerna 🤔

Redigerat:
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
J J-banan skrev:
Efterfrågan av bostäder är högre i Stockholm län därav är priserna högre. Därför man bor någon annanstans🙃
Håller med om att bo någon annanstans.

Man kan lägga pengar på roligare saker än bara boende och lån/hyra.
T ex bilar och även som en bonus slippa hatet mot bilismen som bla 08 har....

I Haninge kan man inte ens ta bilen till Tyrestaby och gå ute i naturen utan att inte behöva betala för parkering 😡
10kr/timme.

Jag förstår att man får betala om det är parkeringshus, motorvärmare stolpar, elbilsladdning etc. Men att behöva betala för att stå på en enkel grusplan går lite väl långt....i Luleå kostar det 12kr timme vardagar och helger kvällar 6kr att stå i värmegarage. Som en liten jämförelse.

Men miljönissarna tycker väl att man ska även ta en 3-4km promenad dit innan man kommer till skogen.

Jodå jag tycker om skog och natur.
Tyresta är väldigt fint och ändå värt ett besök!

Men nu har man naturen på riktig gångavstånd, när man bor på landet på riktigt 👍

Förlåt att jag nu snott tråden och går utanför ämnet. Men vi borde kanske starta en egen tråd hur livet är på landet.

Redigerat:
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror iof inte att det var en förskola iom att det var en slöjdsal...
Slöjdsalar brukar dessutom har bättre ventilation.
Jag är slöjdlärare och kan intyga att ventilationen sällan är tillräcklig för den miljön. Fick tjata i två år för att få ett partikelfilter i min nuv. sal, rektorn ville inte förstå varför det var viktigt. Under tiden har jag skickat ut elever på ”luftpaus” under lektionerna. Huruvida det kan finnas asbest under ytskikten vet jag inte, men än håller de ju.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jag är slöjdlärare och kan intyga att ventilationen sällan är tillräcklig för den miljön. Fick tjata i två år för att få ett partikelfilter i min nuv. sal, rektorn ville inte förstå varför det var viktigt. Under tiden har jag skickat ut elever på ”luftpaus” under lektionerna. Huruvida det kan finnas asbest under ytskikten vet jag inte, men än håller de ju.
Alla skolor är inte som din skola. Det finns regler kring hur ventilationen ska vara i trä och metallslöjdsalar.
Bra att du tog tag i den undermåliga ventilationen där du jobbar!

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Är det femtio år gamla golv har det väl fallit för åldersstrecket och bör bytas ut, risken att vid enstaka tillfällen gå in i en butik med misstänkt asbesthaltigt golv är så liten att den är helt försumbar, i alla fall utsätter du dig för hundrafallt större fara genom att gå ut genom dörren och ta dig till butiken. Under tiden då bromsbeläggen var av asbest drog man i sig fibrer vid varje andetag i stadsmiljö.
och inte minst i tunnelbanan

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nej, för normala människor som inte har en släng av asbestfobi är inte ett enstaka besök farligt, men det finns ju folk som jobbar där och vistas i lokalerna hela dagarna.
Det är alltså bara de med asbestfobi asbest är farligt???

returen returen skrev:
Det är alltså bara de med asbestfobi asbest är farligt???
Asbest är självklart inte nyttigt men är inte ett enda material utan ett samlingsnamn på en mängd trådformiga silikatmineral vars farlighet varierar stort, den värsta sorten blå asbest förbjöds tidigare än den vita som var den vanligaste formen. Man ska givetvis göra vad man kan för att undvika onödig exponering som att skydda sig mot damm vid rivning och rengöra efteråt för att hindra spridning i lokalen. Värt att tänka på är att de som blev sjuka utsattes för stora mängder under årtionden.

• Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med om att bo någon annanstans.

Man kan lägga pengar på roligare saker än bara boende och lån/hyra.
T ex bilar och även som en bonus slippa hatet mot bilismen som bla 08 har....

I Haninge kan man inte ens ta bilen till Tyrestaby och gå ute i naturen utan att inte behöva betala för parkering 😡
10kr/timme.

Jag förstår att man får betala om det är parkeringshus, motorvärmare stolpar, elbilsladdning etc. Men att behöva betala för att stå på en enkel grusplan går lite väl långt....i Luleå kostar det 12kr timme vardagar och helger kvällar 6kr att stå i värmegarage. Som en liten jämförelse.

Men miljönissarna tycker väl att man ska även ta en 3-4km promenad dit innan man kommer till skogen.

Jodå jag tycker om skog och natur.
Tyresta är väldigt fint och ändå värt ett besök!

Men nu har man naturen på riktig gångavstånd, när man bor på landet på riktigt 👍

Förlåt att jag nu snott tråden och går utanför ämnet. Men vi borde kanske starta en egen tråd hur livet är på landet.
Påtal om bilar är försäkring också mycket billigare utanför Stockholms län, själv ser jag ingen större fördel bo i Sthlm

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vad bra! Om du ringer dit och förklarar detta kan de öppna skolan igen på måndag.

Förstår inte vad poängen är med att bagatellisera problemet istället för att minimera risken och vara vaksam efter slitna golv där man själv eller ens barn vistas.
Poängen var att de som haft barnen på skolan inte skall vara oroliga...

• Gilla
returen
  • Laddar…
kisumisu
J J-banan skrev:
Påtal om bilar är försäkring också mycket billigare utanför Stockholms län, själv ser jag ingen större fördel bo i Sthlm
Sant!

När jag bodde i Sthlm hade jag bilen skriven till en annan just pga försäkring.
Hade inte haft råd annars.

Flyttar och tar bilen i mitt namn och förstagångsförsäkring dvs inga bonusar etc blev ändå billigare 😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.