Jag har en AHA 60 skjutventil i mitt vattensystem som inte håller tätt. Huset är från 76 antar att jag inte hittar en precis likadan. Vet någon dimensionerna på denna? Hade hoppats slippa skruva loss den innan jag beställer en ny.
Det ser ut som att du har "fria"/"synliga" gängor på båda sidor om ventilen, eventuellt ta bort lite lin, sen är det bara att mäta diametern med skjutmått eller med rörtolk.
Det kan även stå tum-mått på själva ventilen.
Det kan även stå tum-mått på själva ventilen.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Det står nästan alltid storleken. I TS fall gissar jag på 3/4".Demmpa skrev:
Som synes är det invändig gänga i båda ändar. Kort och gott en standardventil.
Det går även att packa om ventilen. Lossa muttern och fjädern innanför vredet och kratsa försiktigt ut den gamla packningen. Därefter lindas några varv grafitgarn in i den gamlas ställe. På med fjäder och mutter. Klart.
https://www.fruugo.se/grafitpacknin...789639077&utm_content=Catch All PMax Cross SE
Redigerat:
Är det en frostsäker tappkran utanför eller bara en kran. ser ut som att utfart är högre upp och då kan det frysa i väggen. Alla vattenuttag på utsida ska vara med frostsäkert och dom stänger en ventil i varma utrymmet. Der går att byta, men lite bökigt med svartrör, men en röris ordnar det, samt om det är vanligt kran på utsidan, behöver det att kunna tappae ut på indidan, det som är efter en kran.P PeterBitt skrev:
Ny ventil ska vara en riktig kulventil med handtage på, ingen ballofix då.
Du ser inte utfarten den är nedanför. Väggen till vänster om kranen är en innervägg. Altanen är på andra sidan huset. Har en utanpåliggande PEM-slang ca 1 meter och sedan en tappkran Trio Perfekta. Något lär väl frysa sönder om jag inte får tätt och kan tömma systemet på vatten.J jonaserik skrev:Är det en frostsäker tappkran utanför eller bara en kran. ser ut som att utfart är högre upp och då kan det frysa i väggen. Alla vattenuttag på utsida ska vara med frostsäkert och dom stänger en ventil i varma utrymmet. Der går att byta, men lite bökigt med svartrör, men en röris ordnar det, samt om det är vanligt kran på utsidan, behöver det att kunna tappae ut på indidan, det som är efter en kran.
Ny ventil ska vara en riktig kulventil med handtage på, ingen ballofix då.
Hur högt över golvet sitter ventilen, ser ut som prisol där nedåt och då kan det sättas en kulventil nedanför, glöm imte stödhylsorna, prisol är mjuka rör och sågas av för att hylsan ska gå i. Den gammla får sitta kvar öppen. Hur gör du när du tömmer, finns det en ventil som går att tappa med, sen ska du ta bort bröstningen på utkastet under vintertid.P PeterBitt skrev: