Ska installera ny värmeanläggning, pellets+solvärme, och funderar över rördragningen.
Jag har idag inkommande vatten i badrummet, som går vidare till köket. That's it.
Garaget ligger väggivägg med köket, så jag kommer gå ut med vattnet där, vidare till värmeanläggningen.
Så kulvert till utbyggnaden.

Min oro nu är att det ska bli för dålig skjuts på vattnet till utbyggnaden... Jag har bifogat en paintskiss på hur det kommer bli, och troligtvis blir allt i 15mm koppar. (Förutom kulvert, som är runt 20?)
Har en myriad av kopplingar i badrummet, till avhärdare, avstängare osv osv....och kommer inte åt med större än 15mm.

Om ni kikar på skissen, vad tror ni om att sätta en cirkpump inne vid anläggningen, för att ge vattnet lite extra skjuts?
Men hur funkar en sån pump om det är tryck från ena sidan?
Blir det kajk eller går det helt perfekt?
Eller ska jag försöka få in en pump någonstans direkt efter inkommande, vid stammen?

Till saken hör att vi har byvatten, med lite dåligt tryck...

• Varmvatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du inte fått något svar så kan jag väl ge ett svar och så kanske det kommer lite synpunkter på det sedan ;-)

En cirkulationspum kan du inte använda för att höja trycket. Den används bara till precis som den heter att cirkulera vatten i en sluten krets. Du vill ha högre tryck ur kranen om jag fattat rätt.
Då måste du komplettera med en tryckstegringspump och dom är det inga problem att ha ingående tryck i. En liten pumpautomat skulle tex fungera

Ett exempel
http://www.blocket.se/vi/18152618.htm?ca=15_s

Ja just, skulle kunna försöka lirka in något liknande vid stammen, för att få upp trycket i hela bostaden...vore inte fel!
Jag skall sondera marknaden lite, nu när jag fått ett hum om vad jag kan leta efter!
Tack så hemskt mycket Tjacko! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.