Har ett svagt minne av att Airbus hade toleransproblem vid tillverkning av flygplansdetaljer pga av
CAD-programmen som användes i Frankrike och UK gjorde olika måttomräkningar.

Fö tycker jag att Julas hantering av kundbetyg på olika produkter är märklig, man är väldigt snabb på att stoppa recensioner som inte passar deras åsikter och snäva regelverk.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag som har caddat något kretskort har ju stött på "mils".
Första gången trodde jag knappt det var sant, men "mils" är en tusendels tum, typ millitum. Milliinch, smaka på den. :D
Tillåt mig att presentera ytmåttet "kcmil", eller utläst: "kilo-circular-milli-inch".
Tänk dig en tum - inch.
Tänk dig sedan en tusendels tum - en "mil".
Tänk dig sedan en cirkel med diameter en mil - denna har då arean "circular mil" eller cmil.
Eftersom den ytan är så pass liten används den ofta (t.ex. för kablar med så pass stora ledare att de inte passar in i den normala (godtyckliga) AWG-skalan) i enheter om tusen - kcmil.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Fel
Om jag till exempel vill förädla virke och sälja eller serietillverka fönster och sälja eller serietillverka någon maskin och sälja så blir det ohemult dyrt att få varan CE-märkt. Det kommer avgifter på avgifter på avgifter och massor av byråkrati. Helt omöjligt för ett småföretag.
Försök så får du se!
Det är bara för att du troligtvis inte vet vad du gör. Men visst, klart det kostar pengar. Jag vet, utvecklar maskiner som serietillverkas och CE-märks. Certifierar fö samma maskiner för en global marknad med. När CE var nytt så utbildade vi mindre industri i maskindirektivet och CE-märkning.

• Gilla
xerbee
  • Laddar…
Ja där har vi det. Ett småföretag har inte råd att hålla sig med en speciell heltidsanställd CE-byråkrat. En sådan kostar minst 40000 euro i året.

Då måste man anlita utomstående som tar ohemult betalt. Med avgift på avgift och diverse obligatoriska utbildningar så bränner man snabbt ett par års nettovinst...... och vad skall man leva av under tiden?

Just gällande CE-märkning av trävirke så är varken lagstiftningen eller utbildningen överhuvudtaget tillgänglig för vanligt folk i Finland. Man måste tydligen ha rätt kontakter..... och en jävla massa pengar..... för att ens få läsa bestämmelserna.

Om vi återgår till skjutmåttet.

Är det möjligen ett elektroniskt skjutmått med display?

Displayen kanske visar rätt? Den synliga skalan används ju inte då, kan ses som dekoration.

H hempularen skrev:
Om vi återgår till skjutmåttet.

Är det möjligen ett elektroniskt skjutmått med display?

Displayen kanske visar rätt? Den synliga skalan används ju inte då, kan ses som dekoration.
måste ju ligga mer energi bakom att skapa en stegvis minskande skala än en korrekt!??

F
H heimlaga skrev:
Ja där har vi det. Ett småföretag har inte råd att hålla sig med en speciell heltidsanställd CE-byråkrat. En sådan kostar minst 40000 euro i året.

Då måste man anlita utomstående som tar ohemult betalt. Med avgift på avgift och diverse obligatoriska utbildningar så bränner man snabbt ett par års nettovinst...... och vad skall man leva av under tiden?

Just gällande CE-märkning av trävirke så är varken lagstiftningen eller utbildningen överhuvudtaget tillgänglig för vanligt folk i Finland. Man måste tydligen ha rätt kontakter..... och en jävla massa pengar..... för att ens få läsa bestämmelserna.
Det finns mängder av standarder och direktiv att förhålla sig till beroende på branch men ändå... dumheter.

Tomture61
Jaaa , sedan 2009 har en del av befolkningen mätt OTROLIGT fel med ett mätverktyg som
de flesta tycker är det OPTIMALA mätverktyg över allt annat !
WTF :surprised:

I datorvärden kan man råka ut för div olika "virus" så ens dator dör.
Kina skickar ut hårdvara som dödar från det andra hållet :devilish:

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Jula är ju inte direkt tydliga med att återkalla.

Syns inget på deras WEB om man inte letar väldigt målmedvetet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är inget fel på skalan, den är i tiopotenser av en yard, närmare bestämt Imperieyard.

Så det finns ingen orsak till att Jula ska acceptera återlämning av skjutmåtten.

F
bulleribock bulleribock skrev:
Det är inget fel på skalan, den är i tiopotenser av en yard, närmare bestämt Imperieyard.

Så det finns ingen orsak till att Jula ska acceptera återlämning av skjutmåtten.
Kan du redogöra lite utförligare för oss andra som bara har hört talas om imperial yard och som sist jag tittade fortfarande var 36 tum på en yard.

I Amerika nyttjar de decimaltum i verkstäderna. I praktiken tum och tusendels tum.

Att uppfinna det nya måttes "decimalyard" för att inte tvingas betala åt folk som har köpt skiten skulle sannerligen vara åthundradets värsta lagvrängarursäkt:D

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Om du har tiopotenser av yard skulle ju skalan bli logaritmisk, det är inte vettigt någonstans.

Jag gissar att du menar att skalstrecken är tusendels yard, men det stämmer inte heller.

Se det positivt. Materialåtgången blir mindre med Julas mått. Bra för miljön mm.

• Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.