Har tänkt att bygga en skjutdörrsgarderob i sovrummet för att ersätta befintliga garderober.
Har tittat på elfa o liknande men har beslutat att bygga själv istället.
Var själv inne på att ha dörrarna rullande på golvskenor, med styrning i taket, liknande elfa. Men när jag diskuterade saken med en säljare på Theofils beslag så tyckte han att takhängt var mycket bättre, pga att om golvet var lite ojämt så skulle de inte rulla så bra om man hade den varianten.
Det lät ju bra, och han verkade veta vad han pratade om så så skulle det bli tänkte jag.
Veckan efter fick jag höra genom en bekants bekant, som är snickare, att han föredrog golvrullande pga att innertak lätt kunde vara lite skeva...
Så nu vet jag inte längre vilket som är att föredra. :confused:
Tips, tankar och idéer mottages tacksamt.
Kan tillägga att vi bor i ett ca 100 år gammalt landshövdingehus som är lite snett och vint både här och där. Dvs: vare sig tak eller golv är spikraka.

Ingen som har några tankar om detta?

Du har ju klart för dig för och nackdelar med dörrtyperna. Varför kollar du inte hur rakt golv och tak är på den aktuella platsen?

Min erfarenhet är att dörrar som rullar på golvet kan justeras till att ta upp en hel del ojämnheter utan att det blir problem.

Oavsett golv- eller takrullnde, så måste underlaget vara jämt. En annan sak att väga in är att golvrullande dörrar samlar mer damm i spår och i hjulhuset, om man inte håller efter ofta, så rullar dom sämre. Då och då måste dörrarna tas ner för rengöring. Jag skulle välja takrullande av erfarenhet. D

Jag håller på med en garderobsvägg med takhängda dörrar.
Enklast måste väl vara att sätta en regel under innertaket med karmskruv eller dyligt så du får den i våg och sedan skruva fast hängskenan i den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.