Hittar inte så bra i den nya indelningen bland forumen - kan bara hoppas att jag skriver på rätt ställe! Jag har tänkt skapa en garderob under snedtaket i mitt sovrum. Funkar det med skjutörrar under snedtak? Hur fäster man då dörrarna? Utrymmet blir inte jättestort ca 1,90 högt (där det är som högst och taket sluttar brant) och ca 90-100 cm djupt men långt ca fyra meter. Kommer detta att kunna bli en användbar garderob för två vuxna personer? Hur löser man förvaringen? Kan man ha en stång som i en vanlig garderob? Eller blir det för trångt? De flesta garderobsinredningar jag ha sett bygger på fyrkantiga garderober - är det någon som har förslag på en mer flexibel lösning och vad kan den kosta? Är det någon som känner till prisvärda skjutdörrar som funkar under snedtak? Funkar t ex IKEAs skjutdörrar.

Såg att www.skbv.se hade rea på skjutdörrspaket som är anpassningsbara just för snedtak kika där för det var bra priser härom veckan.

Det enklaste är med dörrar som löper på golvskenan, finns bl a hos www.rolandsystem.se
Takskenan fäster du i en nerbyggnad som man sen täcker t ex med gips och målar i takets färg.
Om utrymmet räcker provar du enklast genom att hålla en galge med sådana plagg som ni vill ha hängande där och ser om det får plats, dvs emot ena gavelväggen.
På fyra meters längd måste klädstången fästas i taket med, det räcker inte med ändfästen

/Kent

Hej!

Har gjort precis detta och köpte mina garderobsdörrar och inredening av Elfa (http://www.elfa.com). De har snedtaksfästen som man enkelt varierar beroende på takets vinkel. Det var lite trixigt men är man bara noggrann så går det bra. Gå till Krauta eller någon annan återförsäljare så hjälper dom dig om du tar med dig måtten på höjd och bredd. Om jag inte minns fel så skall det vara det inre måttet på höjden då skenan är ca 5cm så varierar det ju lite.

Tyvärr går det inte med varken IKEA, Mio eller liknande firmor som har standardmått på sina dörrar. Därav blir det dessutom betydligt mycket dyrare. Jag tror att vi hamnade på dryga 20.000 för våran garderob som var 4 dörrar på 3,8m vägg. Vi valde då den billigaste dörrtypen (björkfanér). Just björkfanér rekommenderar vi dock inte, iaf inte från Elfa, den känns tyvärr lite väl billig :(. Inredningen är vanliga skjutkorgar och en hängare, även dessa av märket Elfa.

Just nu söker jag efter en täcklist till den del ovan taklisten där snedtaksbeslagen sitter, dessa är nu helt synliga och jag letar efter en firma som kan leverera en aluminiumlist på 3840x68x2 mm.

• Gilla
Gani
  • Laddar…
C
Kolla barbilligst.dk före köp av dörrar... Vet inget om kvalitén men justa priser jmf. Elfa.Lumi,Skb, etc. etc.

Väggkonsoller till inredning köper Du hos IKEA se deras system Broder, konsoller på väggar o sen klädstänger etc.

carra

jag tog helt vanliga skjutdörrar och satte upp (har ochså snetak) inredde med ikea(120cm högt) och blev skitbra satte även in sensortändning med spotlights så det tänds autm. så fort man öppnar dörren och en vanlig stång!

någon som hjälpa mig ge en ritning på att bygga grderob med skjutdörrar när man har snetak? mthedstrom@hotmail.com

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.