Hej,
Har en undran angående inbyggnad av fixtur Grohe Solido, som inår i paketet med vägghängd toalett vi köpt hos Bauhaus.
Vi ser nu att det i monteringsanvisningen står att framsidan skall bestå av dubbla skivor., alltså 2*12,5mm. Vår fråga är varför och om det måste vara så? Vi har inte räknat med mer än en skiva på framsidan och en bakom, mellan reglarna för att ge väggen extra styrka. Lägger vi på en skiva till räcker inte facket vi skall avända som enbart är 16,8cm djupt.
Frågan är alltså: Varför dubbla skivor?
Någon som vet?

Generellt så är det för stabilitet helt enkelt, men du få nog utveckla lite mer hur ni tänkt.
Det krävs en hel del vid installation av en wc fixture för att det ska dels bli stadigt nog, samt att tätskiktet skall göras på rätt sätt,
finns inga genvägar.

• Gilla
Agibitta
  • Laddar…
Är det för tun skiva typ enkelgips, så kommer kaklet på fixturen spricka då någon sätter sig på porslinet. Det blir lite som en hävstång mot ”framsidan” därför måste skivan på framsidan fixtur vara mer rejäl . Vi brukar köra med 20mm ”do it” som de heter på Bauhouse när vi bygger in fixturer.(y)

• Gilla
Agibitta och 1 till
  • Laddar…
Sen måste det se till att regler följs med tätskickt osv bakom fixtur , och ska den stå i en vägg så de blir som ett installations utrymme ”utanför” badrummet alltså inte va utbyggd något så måste ni gjuta slitsbotten som tätas med skvaller rör. Men antar att ni har koll på sådant redan(y)

• Gilla
Agibitta
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Är det för tun skiva typ enkelgips, så kommer kaklet på fixturen spricka då någon sätter sig på porslinet. Det blir lite som en hävstång mot ”framsidan” därför måste skivan på framsidan fixtur vara mer rejäl . Vi brukar köra med 20mm ”do it” som de heter på Bauhouse när vi bygger in fixturer.(y)
Japp, att kaklet spricker kan jag skriva under på .. Fråga mig inte hur jag vet, men ett lager våtrumsskiva, med relativt ojämnt lager fix under kaklet, gör att det spricker redan när man skruvar dit muggen ... :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Agibitta och 2 till
  • Laddar…
Jag satte 12-13 mm spånskiva istf gips. Den är hårdare. Skivan måste ligga mot fixturen överallt utan svikt. Sedan kakel på det. Tejpade filt (möbeltasstyp) på muggen som fördelar trycket betydligt bättre än dikt an.
Inga problem m någonting.

• Gilla
Agibitta
  • Laddar…
Härligt att så många svarat. Tätskiktet är bakom lådan. Vi har tänkt sätta en 12,5mm skiva av våtrumsplywood, som vi målar i samma kulör som resten av badrummet, på framsidan av lådan. Vårt trähus rör sig med årstiderna så kakel valdes bort.

Tja, min skiva med sprucket kakel sitter kvar (fyra år senare) och toaletten sitter fortfarande som berget .. Ska ni inte ha kakel kan jag inte se behovet av två skivor som sprider ut lasten över hela ramen ..

• Gilla
Agibitta
  • Laddar…

Bästa svaret

Agibitta Agibitta skrev:
Härligt att så många svarat. Tätskiktet är bakom lådan. Vi har tänkt sätta en 12,5mm skiva av våtrumsplywood, som vi målar i samma kulör som resten av badrummet, på framsidan av lådan. Vårt trähus rör sig med årstiderna så kakel valdes bort.
Det kommer fungera utan problem.

• Gilla
Agibitta
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.