Byggahus.se

Skivor på insidan

1. eriobe
    Medlem Nivå 5
    hej
    Jag ska bygga en yttervägg och ska ha stående reglar (45*170) och för att brya köldbryggan tänkte jag ha liggande 45*45 reglar. Från början var tanken att ha dem på utsidan, men bland annat för att underlätta för eldragning etc tänkte jag sätta dem på insidan.

Jag tänkte ha hela skivor för att öka vridstyvheten, men för att göra två flugor på smällen så var min tanke att sätta dem längst in på insidan. Påverkas vridstyvheten av detta?

Konstruktionen blir då (utifrån och in)
    panel -> läkt -> Vindpapp -> Stående reglar (45*170) med isolering -> Åmgspärr -> Liggande (45*45) med isolering och elrör -> Plyfa

/E

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Med den konstruktionen kommer huset att stå kvar.
    Plyfan kan du dessutom lägga ner så blir det stadigt i skarvarna.

Protte

3. O
    Medlem Nivå 3
    Okej, då har jag en fråga om det spelar någon roll om man använder plyfa eller 12 mm spånskiva? Har plyfan någon egenskap för vridstyvheten som inte spånskivan har?

4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Då måste vi fråga vilken grundkonstruktion har huset?
    Platta på mark då behövs ingen speciell vridstyvhet så spånplatta är ändå overkill.
    Plintgrund på lerig, tjälskjutande mark då kanske det behövs att du limmar plyfan också.

På mitt nästa bygge ska jag ha platta på mark och OSB, OSB för då kan man hänga tunga saker på väggen.

Protte

5. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Fördelen med plyfan kontra spånet är mest att plyfan är bättre att skruva upp saker i sedan...

6. O
    Medlem Nivå 3
    det är en tillbyggnad (3x7m) som står på plintar vilka är c:a 2 m långa (djupa). Ska nog mycket till innan dessa rör på sig. Min tolkning är alltså att om det är stabil mark så kan spånskiva användas.

7. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jag bor i ett spånskivehus men det nya jag bygger eller bygger om blir det plywood, det funkar tom med byggmax billigaste. Eller OSB. Spånskiva dammar så otrevligt när man sågar, från spånskiva blir det damm, från plywood blir det sågspån.

Protte

8. Ola78
    Medlem · Nivå 9
    En annan fördel med plywood vs spånskiva är att plywooden är skonsammare mot klingan på sågen och mot tänderna på hålsågen. Så har i alla fall jag uppfattat det, klingan slöar fortare när man håller på och bearbetar spånskiva.

9. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jo så är det, plywood är trä med lim, spånskiva är nog lim med trä.

Protte

10. A
    Medlem Nivå 15
    Eller, som Protte redan varit inne på, så kör du med OSB. Det är ju närmast ett mellanting mellan plywood och spånskiva.

11. O
    Medlem Nivå 3
    Med de fördelar som plywood har jämfört med spånskiva så känns det som att OSB går bort då den är mer lik en spånskiva än plywood. Så får väl helt enkelt fundera över om jag ändå ska ta plywood. Har beställt spånskiva ;-)

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  13. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det är ingen större skillnad på plywood och OSB, OSB är flis eller om det är skrotet som blir över efter plywood tillverkningen (faner som går sönder).

OSB är mer trä än lim.

Ska jag välja mellan OSB och plywood bakom gips så tar jag det billigare utan att fundera.

Protte

14. O
    Medlem Nivå 3
    MathiasS: Tack för länkarna! :)