Köpte nyss ett hus med två våningar (plus vindsvåning) byggt 1973. När man går runt uppe på ovanvåningen låter det väldigt högt nere - troligtvis för att isoleringen mellan är väldigt dålig. Då jag hyr ut nederdelen och de under klagar så vill jag försöka minska oljuden något.

Dels tänkte jag sätta ut mattor, men hur mycket ger det att sätta upp plattor i taket på nedervåningen?
T.ex. träbetong-takpaneler likt denna: https://www.stonefactory.se/inomhus/fibrotech-takpanel-trabetong-basic-vit

* Kan man montera upp dessa genom att skruva upp dem direkt i taket, som just nu består av träplattor? Eller måste jag sätta dem i ett sånt där undertak (med skivor som hänger i skenor, typ såhär: https://en.wikipedia.org/wiki/Dropped_ceiling#/media/File:3000K_LED_T-Bar_Ceiling_Light.JPG)
* Finns det bättre alternativ annat än träplattor+mattor?

Det handlar om ca. 60 kvm yta på nedervåningen, så materialkostnaden blir ~14-15 tkr om jag köper de träbetong-takpaneler jag länkat till. Mattor går på kanske 2-5 tkr.

Akustikplattor är för att hindra att ljud studsar runt i ett rum så de har antagligen högst marginell effekt på ditt problem. För bäst effekt i dess avsedda användningsområde ska de
helst sitta en bit från taket men de funkar också dikt ann.
För att hindra ljudet så är det isolering och att täta punkter som läcker ljud. Exakt hur du gör med ett golv vet jag inte men vilka material det är idag och hur det är byggt ger en ledtråd till de som vet bättre.

TRJBerg
R Ran skrev:
Köpte nyss ett hus med två våningar (plus vindsvåning) byggt 1973. När man går runt uppe på ovanvåningen låter det väldigt högt nere - troligtvis för att isoleringen mellan är väldigt dålig. Då jag hyr ut nederdelen och de under klagar så vill jag försöka minska oljuden något.

Dels tänkte jag sätta ut mattor, men hur mycket ger det att sätta upp plattor i taket på nedervåningen?
T.ex. träbetong-takpaneler likt denna: [länk]

* Kan man montera upp dessa genom att skruva upp dem direkt i taket, som just nu består av träplattor? Eller måste jag sätta dem i ett sånt där undertak (med skivor som hänger i skenor, typ såhär: [länk])
* Finns det bättre alternativ annat än träplattor+mattor?

Det handlar om ca. 60 kvm yta på nedervåningen, så materialkostnaden blir ~14-15 tkr om jag köper de träbetong-takpaneler jag länkat till. Mattor går på kanske 2-5 tkr.
Det finns ju speciella "mattor" som är avsedda att dämpa just stegljud. Dessa är avsedda att läggas mellan golv och bjälklag s a s. Dvs i ditt fall skulle du då behöva ta upp dina golv på ovanvåningen (trägolv, plastmatta + spånskiva, betong, parkett + spånskiva eller vad du har för golv) lägga nämnda matta på undergolvet och sedan lägga tillbaks de upptagna golven. Troligen för mycket jobb i förhållande till effekten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.