Hej!
Vi håller på och lägger nya golv. Har precis rivit ut vårt gamla parkettgolv, detta låg direkt på betongbjälklaget förutom ett pappunderlag. I angränsande rum har det legat plastmattor och där ligger det en 12-13 mm spånskiva.
Vi ska nu lägga lamnitgolv i samtliga rum och vill inte ha någon tröskel mellan rummen och därmed ingen höjdskillnad
Jag behöver därför lägga på något typ av skivmaterial på betongen för att komma upp i nivå.
Har funderat på 12 mm golvgips eller 12 mm spånskiva, alla golvspån jag tittat på som är fasade är 22 mm. Skulle det fungera att lägga spån eller gips bara flytande uppe på betongen eller måste den vara fasad eller alt limmade gipsskivor?

Anledningen till att parketten åkte ut är att förra ägaren hade katter och vi vill inte riskera något kattlukt därför åker att ytskick ut, annars hade det varit enklast att låta parketten ligga kvar och lägga laminatet på detta.

Tack på förhand!

Det finns rot-spångolv i många olika tjocklekar, bl.a 12mm.
Kolla med en bygghandel. :)
Vågar inte uttala mig om flytande spångolv på betong.

Är det inte risk för tillskjutande fukt kan du lägga antingen gips eller 12mm spånskiva. Lägg dem med lite springa mellan (4-6mm) för att undvika knarr.
Slå fast dem med några spikpluggar som du borrar i plattan så de inte flyttar på sig och börjar knarra.

Mvh,
Anders

Fredrik_1976 skrev:
Hej!
Vi håller på och lägger nya golv. Har precis rivit ut vårt gamla parkettgolv, detta låg direkt på betongbjälklaget förutom ett pappunderlag. I angränsande rum har det legat plastmattor och där ligger det en 12-13 mm spånskiva.
Vi ska nu lägga lamnitgolv i samtliga rum och vill inte ha någon tröskel mellan rummen och därmed ingen höjdskillnad
Jag behöver därför lägga på något typ av skivmaterial på betongen för att komma upp i nivå.
Har funderat på 12 mm golvgips eller 12 mm spånskiva, alla golvspån jag tittat på som är fasade är 22 mm. Skulle det fungera att lägga spån eller gips bara flytande uppe på betongen eller måste den vara fasad eller alt limmade gipsskivor?

Anledningen till att parketten åkte ut är att förra ägaren hade katter och vi vill inte riskera något kattlukt därför åker att ytskick ut, annars hade det varit enklast att låta parketten ligga kvar och lägga laminatet på detta.

Tack på förhand!
Hej
Det går bra att lägga flytande rot-spångolv men glöm inte att stegljuds skydd (det som du pratade om (papper)
finns i olika utförande prata med bygghandeln så får du hjälp.
Glömm inte mellanrumet mellan spånskivan o vägg så att det inte uppstår knarr när du går på golvet.ca7mm runt om, inte större springa än att golvsockel täcker.
Att fästa skivorna i betongen kan vara oklokt om det finns golvvärme (den kan skadas)

Vad finns det fördelar spånskiva vs gips?
Vad är det för spikplugg jag ska ha och hur fungerar det?
Nej, borde inte finnas någon risk för fukt, det är en krypgrund med betongbjälklag.

Hej fredrik
golvgips minskar ljudöverföring , kan limmas med gipsbruk ingen massa borrande i betongen
Golvspån kan vara flytande så du behöver ingen spikplugg bara stegljuds isolering
Golspånet är dessutom sponta och skall sitta ihopp skarverna limmas.

Redigerat:
Är det bättre att flytspackla istället......

Fredrik_1976 skrev:
Vad finns det fördelar spånskiva vs gips?
Vad är det för spikplugg jag ska ha och hur fungerar det?
Nej, borde inte finnas någon risk för fukt, det är en krypgrund med betongbjälklag.
"Limma" gips är bäst. Du blandar till gipsputs och stryker på hela skivan med en "kam" och sen trycker du fast den på golvet. Dock är det lite jobbigare samt att det kan vara svårt att få helt jämnt.

Spånskiva med spikplugg (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Plugg/Spikplugg/Spikplugg-19681/) är enklare. Då måste du borra hål först (6mm räcker) och kanske 8 pluggar per skiva. Bara borra samma djup som spiken är (60 mm borde räcka) och sen slå ner den med hammare tills den är plan med skivan.
Har du ingen riktigt borrhammare med SDS så hyr en på t.ex. Bauhaus, Cramo eller Ramirent. Berättta vad du ska ha den till så får du rätt grejer. Det tar inte många sekunder per hål med en riktig borrhammare.
Kom ihåg öronproppar bara...

Hej!
Känns rätt mycket jobb att flytspackla 40 m2,
Jag har låtit den gamla pappen som låg under parketten ligga kvar, borde det inte funka att bara lägga ut spånskivor på det underlaget?
Tänkte använda ospontad spånskiva 12 mm. Borde den inte ligga kvar av egentyngden utan att borras, det kommer ju läggas ett laminat uppe på.

Helt en konstnadsfåga om mann vill flytspackla eller ej.
Som info så kan jag upplysa dig om att det är svårt att flyta ett golv riktigt plant om nivån som golvet skall lyftas är liten typ 10mm.

Fredrik_1976 skrev:
Hej!
Känns rätt mycket jobb att flytspackla 40 m2,
Jag har låtit den gamla pappen som låg under parketten ligga kvar, borde det inte funka att bara lägga ut spånskivor på det underlaget?
Tänkte använda ospontad spånskiva 12 mm. Borde den inte ligga kvar av egentyngden utan att borras, det kommer ju läggas ett laminat uppe på.
Är snikare men har alldrig varit med om att man lägger ospontad spånskivor med mellanrum mycket tveksam till den lösningen.
Finns riktiga skivor för endamålet och dessa kan monteras med bara limning i sponten och sedan bara vara flytande (blir som ett stycke hella golvet) (genvägar är senvägar och att snåla på dett blir nog bara dyrt i slutändan när det skall göras om)

Redigerat:
heij skrev:
Är snikare men har alldrig varit med om att man lägger ospontad spånskivor med mellanrum mycket tveksam till den lösningen.
Finns riktiga skivor för endamålet (genvägar är senvägar och att snåla på dett blir nog bara dyrt i slutändan när det skall göras om)
Vad är det som är tveksamt...?
TS vill ju bara höja upp nivån på golvet. Det kan väl inte finnas något enklare eller billigare sätt än 12mm spån?

Skivorna ligger antagligen kvar utan att du fäster dem, men OM de rör sig och ligger kant i kant så kommer det att börja knarra och enda sättet då att åtgärda är att ta upp golvet igen...
Att borra fast 40kvm lär ta en dryg timme så det skulle jag i alla fall offra...

Helt rätt isåfall kommer jag borra fast dom, borde inte spela någon roll om dom är ospontade då, kan aldrig tänkta mig att dom kommer röra sig om man fäster dom med spikplugg.
Känns även rätt enkelt att lägga gips och fästa med gipsputs.

Fredrik_1976 skrev:
Helt rätt isåfall kommer jag borra fast dom, borde inte spela någon roll om dom är ospontade då, kan aldrig tänkta mig att dom kommer röra sig om man fäster dom med spikplugg.
Känns även rätt enkelt att lägga gips och fästa med gipsputs.
Nej, och jag tror inte det finns 12mm spontade ens... :o
Lämna som sagt några mm mellan varje skiva och även mot väggarna.

Limma gips är som sagt bäst, det ger det mest "kompakta" underlaget men var väldigt noga med tjockleken på putsen i så fall så du inte får några knölar!
Det kommer att leda till bulor/gropar i parketten sen i så fall!

Rotgolv är spånskivor det också.
Skivorna ligger antagligen kvar utan att du fäster dem (gisning tveksam till det)
En homogen skiva som det blir med ett riktigt rotgolv är klart bättre.
Övrigt tycker jag den lösning så föreslagits verkar lite som hemmpular lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.