20 889 läst ·
37 svar
21k läst
37 svar
Skivkondensator kylskåp
Laga trasigt kylskåp, Husqvarna Opal, Electrolux m.fl
Hej, nu har jag äntligen hittat ett fel på kretskortet på mitt kylskåp(Husqvarna Opal Plus från 2002 med det vanliga elektronikfelet). Skåpet hade börjat "klicka" och blinka med belysningen. Detta tror jag är förstadiet till att kompressorn inte alls startar. Eftersom kondensatorer brukar vara en av de komponenter som "tiden skördar" började jag med att byta ut alla elektrolyter på kretskortet (små cylindrar med två ben och blank gavel
). Detta hjälpte dock inte. Efter detta kollade jag att reläet var ok och mätte upp de flesta halvledarana på kortet. Detta kan dock vara lite besvärligt med monterade komponeter eftersom man inte kan vara säker på att man bara mäter på en komponent åt gången. Vill man vara helt säker på det kan man löda loss ena ändan av komponenten. Jag hittade emellertid inga trasiga halvledare. Det visade sig till sist vara en eller båda kondensatorerna C3 och C26 i kortets nätdel (efter lite kontrollmätning verkar C26 vara den mest "körda" av de två, så man kan nog börja med den
). Kortet tappade helt enkelt drivspänningen och orkade inte dra reläet till kompressorn med klickande och blinkande som följd. C3 är på 1uF 275Vac och C26 är på 0.022uF(22nF) 275Vac(finns att köpa på tex Elfa). C3 som jag satte dit hade betydligt större volym (specad för högre spänning) men det gick bra ändå. Bilderna visar de galma urplockade komponenterna och mitt nylagade kretskort.
Hoppas detta kan vara till hjälp för dom som inte vill beställa ett nytt kretskort
.
Hej, nu har jag äntligen hittat ett fel på kretskortet på mitt kylskåp(Husqvarna Opal Plus från 2002 med det vanliga elektronikfelet). Skåpet hade börjat "klicka" och blinka med belysningen. Detta tror jag är förstadiet till att kompressorn inte alls startar. Eftersom kondensatorer brukar vara en av de komponenter som "tiden skördar" började jag med att byta ut alla elektrolyter på kretskortet (små cylindrar med två ben och blank gavel
Hoppas detta kan vara till hjälp för dom som inte vill beställa ett nytt kretskort
Redigerat:
Jag fick beskedet att Electrolux service att det kunde titta på mitt kylskåp om ~3 veckor. Så jag tänkte, --hälften satsat hälften vunnet. Plockade ut skåpet, lyfte på plasttoppen och fick ut kretskortet. De komponenter jag köpt såg inte alls ut som de på bilden, de hade ett större volt tal men Fahrad mässigt var de samma. Tog fram lödkolven och monterade bort de gamla och ersatt med nya komponenter. Och se på faaan kylskåpet funkade igen.
Om du varit här så hade jag kyst dig i pannan och bjudit dig på välkyld ÖL !
Om du varit här så hade jag kyst dig i pannan och bjudit dig på välkyld ÖL !
Efter ett par veckors letande efter rätt kondensatorer så har jag äntligen fått igång mitt kylskåp som visade upp det klassiska blinkandet med lampa och displayen. Precis lagom till midsommar. Jag bugar och bockar för "enveten"s beskrivning av vilka komponenter som skulle bytas. I mitt fall var det C3 som var mest körd. Jag bytte C26 först och problemet kvarstod. När sedan C3 var bytt och jag satte igång kylen gjorde jag en glädjedans i köket. Mest för att vi slapp att använda skatteåterbäringen till att köpa ett nytt kylskåp.
En stor midsommar hälsning. SKÅL OCH TACK.
En stor midsommar hälsning. SKÅL OCH TACK.
Hej! Ser att det var ett tag sedan ni diskuterad kretskortsproblemet. Har exakt samma problem, fick tag på både kretsen och motståndet hos Elfa, motståndet som ser ut att vara 100 ohm och 3W. Får dock inte fram någon data på varistorn. Fick du fram detta vid din undersökning? Kretsen var en ACST6-7SG.
Prillan skrev:Håller med electrocuted till fullo. Har ett gammalt 70-talsskåp i källaren som utför sin tjänst till fullo utan tillstymmelse till ett kretskort.
Nåväl, jag lödde fast den nya varistorn men fick tyvärr inte strömmen att flyta genom kortet trots detta.
Bifogar en bild på kortet där den utbytta varistorn befinner sig i det nedre vänstra hörnet och är märkt med VDR 1 på kortet.
Som ni kan se är dom närmaste komponenterna lite sotiga vilket förmodligen är ett resultat av "branden". Det enda ytterligare onormala som kan noteras är toppen på höljet kring kopparspolen som har fått en gråaktig beläggning på sig. Om detta också är ett resultat av sotet eller någonting värre har jag ingen aning om.
Beträffande Pens inlägg så är hela paketet monterat på toppen, dvs. långt från kompressorn.
Har i all fall beställt ett nytt kort från Elektrolux. Det visade sig att kortet var restat i hela Norden... med två veckors leveranstid.
Kostnad 1400:- vilket iofs inte är så avskräckande men det vore samtidigt kul att kunna lösa problemet med några billiga komponenter.
Kan någon se något som liknar en kretskortsmonterad säkring?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varistorn heter S (diametern i mm) K (spänningen AC) om den är blå och från EPCOS
Så det ser ut som en 14 mm varistor och borde heta S14K250.
Får du tag på en 20 mm så är det bara bättre, tål mer.
Protte
Så det ser ut som en 14 mm varistor och borde heta S14K250.
Får du tag på en 20 mm så är det bara bättre, tål mer.
Protte
Hej Har samma problem med att det klickar. Det knäpper och blixtrar till i effektrelät som sitter brevid kondensatorerna men det verkar vara svårt att hitta rätt som heter V23061-B1004-A401 men det finns liknande på elfa men det är ju om det fungerar med dem?
Mycket tacksam för svar
Mycket tacksam för svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Har du samma symptom som beskrivs i #16 / #18?
I så fall är det dessa kondensatorer du ska byta. Den modellbeteckning du anger är för ett relä, som enligt inläggen ovan inte får tillräckligt med ström.
Det är vanligt att dessa X-kondensatorer går sönder, så det är nog inget fel på reläet.
Om du ändå tror på reläet, googla på V23061 så hittar du lite datablad. Det är spolspänningen och de fysiska måtten som är intressanta. Det kan gå att hitta en nytt enpoligt relä på elfa bara genom att jämföra hur pinnarna sitter.
I så fall är det dessa kondensatorer du ska byta. Den modellbeteckning du anger är för ett relä, som enligt inläggen ovan inte får tillräckligt med ström.
Det är vanligt att dessa X-kondensatorer går sönder, så det är nog inget fel på reläet.
Om du ändå tror på reläet, googla på V23061 så hittar du lite datablad. Det är spolspänningen och de fysiska måtten som är intressanta. Det kan gå att hitta en nytt enpoligt relä på elfa bara genom att jämföra hur pinnarna sitter.
Okey! sitter och ser på elfa nu men hittar inte rätt produkter
Ska ha en som ska heta R.46 MKP X2 SH 1uF K 275Vac 40/110/56 C L QA22905 med måtten 32 X 11 X 20 mm
och den andra ska heta F 1772-322-2291 ,022u FX2 ( M ) MKT AC 275 V EN132400 AC250V med måtten 18 X 5 X 10
Och jag vet ju ingenting om vad jag ska söka på eller vad som fungerar.
Ska ha en som ska heta R.46 MKP X2 SH 1uF K 275Vac 40/110/56 C L QA22905 med måtten 32 X 11 X 20 mm
och den andra ska heta F 1772-322-2291 ,022u FX2 ( M ) MKT AC 275 V EN132400 AC250V med måtten 18 X 5 X 10
Och jag vet ju ingenting om vad jag ska söka på eller vad som fungerar.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är kapacitansen 1 uF resp 22 nF och spänningen > 250 V som är kritiska för funktionen. Att dessutom hitta en med samma fysiska mått kan vara svårt, men det går ofta att knö i ändå, ev genom att förlänga benen. Men du kan försöka hitta en med ung samma rastermått (mellan benen (på kondensatorn alltså)).
T.ex
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-599-95&toc=19373
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-645-87&toc=19373
T.ex
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-599-95&toc=19373
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-645-87&toc=19373
Min AEG santo kylskåp (15 år gammal) började blinka med alla dioder på panelen. Läste detta forum och bytte C3 X2 kondensator men det hjälpte inte. Har beställt även kondensator till C26 som ska också bytas. Få vi se om det funkar. Den här gången har jag beställt en X1 22nF 600V kondensator till C26 (det ska vara mer tålig än X2 typ).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Blinkandet kanske betyder något - en felkod? Om inte bruxet säger nåt så kanske google kan. Fungerar kylen för övrigt?
kylen fungerar och kyler ner mer än vanligt. Tempen faller ner till nästan noll grader efter ett dygn. Man är tvungen att manuellt stänga ström till kylen då och då. Kan det vara temp sensor (vit och svart kabel) som är trasig? Hur svårt är det att byta temp sensorer/givare? Tack för alla svar.


