Renoverat en bänkskiva i ek. Använde Osmos neutrala hårdvaxolja och är inte nöjd med resultatet. Det vart för gult (skulle testat på spillbit först, jag vet - dumt!) Frågan är: kan jag dämpa det gula i efterhand genom att polera eller tillföra vitpigmenterad olja i andra strykning? Jag har inga höga förväntningar men det vore trevligt med en något mer neutral ton. Någon som testat?

T terrabiten skrev:
Renoverat en bänkskiva i ek. Använde Osmos neutrala hårdvaxolja och är inte nöjd med resultatet. Det vart för gult (skulle testat på spillbit först, jag vet - dumt!) Frågan är: kan jag dämpa det gula i efterhand genom att polera eller tillföra vitpigmenterad olja i andra strykning? Jag har inga höga förväntningar men det vore trevligt med en något mer neutral ton. Någon som testat?
Är det inget större problem, så slipa om skivan och gör om.
Väldigt viktigt att du håller dig till maximal påläggningsmängd på 80g.
Lägg aldrig mer än 2 lager hårdvaxolja totalt.

Har du bara lagt ett lager? Lagt på med trasa eller roller? Bild?

W Wallawhoa skrev:
Är det inget större problem, så slipa om skivan och gör om.
Väldigt viktigt att du håller dig till maximal påläggningsmängd på 80g.
Lägg aldrig mer än 2 lager hårdvaxolja totalt.

Har du bara lagt ett lager? Lagt på med trasa eller roller? Bild?
Jag nöjde mig med looken. Det blev snyggt ändå tycker jag. Två lager hårdvax

• Köksskiva i trä behandlad med två lager hårdvax, med röd kakelvägg i bakgrunden och en del av en vit låda under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T terrabiten skrev:
Jag nöjde mig med looken. Det blev snyggt ändå tycker jag. Två lager hårdvax
Ser fint ut. 👍🏽

Hur dåligt skick var skivan i från början?

Och hur gjorde du för att få fram en ny fin yta? Tänker lite på hur tufft du slipat, för hand, maskin, eller hur du betett dig helt enkelt.

Har själv gamla oljade ekskivor i köket som skulle behöva sig en rejäl uppfräschning, men har dragit mig för jobbet.

P Putteman skrev:
Ser fint ut. 👍🏽

Hur dåligt skick var skivan i från början?

Och hur gjorde du för att få fram en ny fin yta? Tänker lite på hur tufft du slipat, för hand, maskin, eller hur du betett dig helt enkelt.

Har själv gamla oljade ekskivor i köket som skulle behöva sig en rejäl uppfräschning, men har dragit mig för jobbet.
Är skivorna riktigt slitna så du behöver avverka flera mm, så är det värt att åka till närmsta snickeri med bredbandsputs.
Går med en vanlig slipmaskin också, men kan ta väldigt lång tid.

Har du en bild?

W Wallawhoa skrev:
Är skivorna riktigt slitna så du behöver avverka flera mm, så är det värt att åka till närmsta snickeri med bredbandsputs.
Går med en vanlig slipmaskin också, men kan ta väldigt lång tid.

Har du en bild?
Tack
Är tyvärr inte på hemmaplan för bild. Men det finns en del rätt djupa skador.
Vill inte demontera dom av diverse praktiska skäl, utan får säkert leva med att inte alla skador försvinner helt.

Vad för maskin är enklast att jobba med tror du? Behöver ju komma åt nära stänkskydd osv också.

P Putteman skrev:
Tack
Är tyvärr inte på hemmaplan för bild. Men det finns en del rätt djupa skador.
Vill inte demontera dom av diverse praktiska skäl, utan får säkert leva med att inte alla skador försvinner helt.

Vad för maskin är enklast att jobba med tror du? Behöver ju komma åt nära stänkskydd osv också.

En oscillerande rund slipmaskin på 150mm diameter eller mer, då det låter som du behöver avverka en del. Enkelt att få ett jämnt och slätt resultat utan gropar osv. Tror dom hade billiga på typ biltema/jula för några få hundralappar

Sen maskera eller sätta något tåligt material mot stänkskyddet så du kan slipa det svåråtkomliga för hand. Eller med en mindre planslip.
Väldigt noga att få bort silikonrester från fogar.

Ta en bild sen om du vill ha guidning 👍

• Gilla
Putteman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.