9 590 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Skit som bara händer dagen före julafton när man inte har tid och borde göra annat.
anna_H har en riktigt bra story liksom många andra men årets vinnare får efter noggrant övervägande bli flipflash. Alla som är förälder kan nog känna igen stressen inför barnafödande och hur man enklast tar sig till BB. Då behövs det inte så många motgångar.......
Uppföljning:Anna_H skrev:
Min dotter har nog haft universums sämsta jul och nyår. Det skulle ju bli så kul, skidresa till Alperna, helt gratis, hennes förening skulle bjuda, lite kurs på vägen bara.
lite småsnuvig på vägen, längre ner förkylningsmedikamenter för säkerhets skull, hon blir ofta småförkyld när hon ska resa.
Men nej, det utvecklades till influensa. Två timmar skidåkning har det blivit, och maten har bestått av baguette och yoghurt, hon har inte orkat ner till matsalen en gång. Igår började hon bli bättre, så hon orkade packa till hemresan idag, vi ska hämta henne i Jönköping kl 14 var det tänkt, så hinner hon hem för att fira nyår.
MEN tyvärr är det dåligt väder i alperna, så bussen blev 10 timmar försenad. I bästa fall kan vi alltså hämta henne vid 12-slaget och komma hem vid 4 på natten, men troligen blir det ytterligare förseningar, dels innan de kommit ut ur det dåliga vädret i alperna (lavinfara pga regn), dels kan det säkert bli strul med färjorna i Rödby och Helsingör pga förseningen.
De lyckades köra in lite i Tyskland, och så blev de erbjudna att byta till Göteborgsbussen som skulle vara snabbare. Så istället för kl 14 i Jönköping som det var sagt från början hämtade vi henne vid Liseberg kl 22 efter att ha kämpat oss igenom snöstorm i Dalsland. Nyårsmiddag på McD Stigcentret kl 23, skumpa och utsikt över fantastiska fyrverkerier vid Ödsmålsbron på E6 på tolvslaget, avsläppning av kompis i Säffle kl 2 och hemma kl 3 på natten.
Hon kommer inte att lämna landet på jul de närmaste 50 åren eller så....
Underbart!Ljus skrev:
Så här i juletid dagen före julafton så planerar man att fixa Jansson, skinkan och slå in julklappar i den bästa av världar.
Sen händer det bara, det där man inte planerat och avsatt tid för och gårdskarlen (oavsett kön) får kliva i fristadsbyxorna hämta verktygen och bara fixa.
I mitt fall började det redan igår. Plötsligt startade inte köksfläkten längre..... Tyvärr ingen säkring som löst ut utan vredet som rör sig helt utan motstånd....
Tänkte jaja den är över 15 år gammal så vi köper en ny efter jul. En tanke senare i dag på morgonen, Nej nej steka köttbullar och allt annat som ska göras på spisen det närmaste dygnet utan fläkt kommer att kräva ozonsanering i mellandagarna.
Den måste igång i dag!
Sagt å gjort hur svårt kan det vara att laga en gammal ikeafläkt?
Jo förvånansvärt omständligt. Dessa fläktar är byggda genom att man monterar lysknapp och knappen för fläkt av/på först. Sedan bygger man resten runtomkring!
Två riktigt skitiga och kladdiga timmar senare är vredet limmat med isocyanidlim och ihopsatt fungerande igen.
Jaja det är sånt som händer i gamla hus.
Fläkten blev iallafall skinande ren och helt avfettad.
Passar på att städa och sortera undan verktygen i garaget när telefonen ringer. Struntar i att svara, det ringer igen, struntar i att svara, det ringer en tredje gång så jag gräver i benfickan efter telefonen och svarar. Det är min fru som just packat in alla julmatsinköp i kylen som irriterat meddelar att hon står och håller i en lös kylskåpsdörr.... Lätt oförstående går jag tillbaka till henne från garaget och inser att chassit på kylen har spruckit i hörnet som håller gångjärnstappen till dörren....
Den dörren kommer inte gå att stänga.
Iväg och köpa ett nytt kylskåp vid 16-tiden lördagen före julafton är dömt att misslyckas, återstår att laga.....
Slutade med att jag säkrade dörren med ett spännband.
Tog fram limmet igen och limmade ihop hörnet förstärkt med en 90* lång spikvinkel. Skruvade denna med korta bh-skruv som förstärkning och flyttade upp spännbandet över lagningen. Verkar ha haft tur och inte lyckats skruva i något kylrör för nu fungerar dörren och kylskåpet är fortfarande kallt.
Jaja det är sånt som händer i gamla hus.
Ut med verktygen i garaget igen.
Gick sen ner i källaren för att hänga en tvätt.
Suck golvet fullt av vatten.....konstaterar stopp i avloppet till tvättmaskinen ...
Bestämmer mig för att den rensningen är en annan dags problem i denna gårdskarls liv efter att golvet moppats.
Filosoferar i stunden på om dagens händelser beror på att jag var duktig och rensade golvbrunnen i duschen i morse när jag ändå duschade eller om Murphy är inblandad.
Min tanke med tråden som faktiskt är min första egna här är att det finns alltid någon som har det motigare. Denne kommer att belönas med bästa svar.
Så häng med och skryt över era katastrofer.
God jul önskas av
Ljus
Jag skrattade högt flera gånger :'D
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Det går inte att skicka PM måste tydligen gå via Outlook, bara skit med den
Övrigt Off Topic -
Fläkt till kamin - bara skit eller bra…
Värme allmänt -
Fribärande takstol men vad händer när vind är inredd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bosch Blå bara skit?
Verktyg & Maskiner -
Stenläggning runt pool, bara skit???
Trädgård allmänt