Wow!

många tack för alla förslag! mycket välkommet på min ära!

eftersom några har undrat så tänkte jag göra några förtydliganden. Jag är ensamstående, 24bast och det finns inga planer på att utöka hushållet, framför allt inte med barn. Innan sådana eventuellt blir aktuella så bygger jag ett nytt kök i en villa. :) Så det här köket ska vara avpassat för mina behov, dvs ingen matplats är nödvändig där då alla måltider intas i vardagsrummet. någon liten form av sittplats, exempelvis bardisk, skulle passa utmärkt dock.

Diskmaskin vill jag inte ha, har inget imot att diska för hand och utnyttjar hellre den plats en sådan tar till förvaringsutrymme. så diskmaskin är helt strykt.

Om någon, som byggimpert/Christina gjort har ritat någon bild eller liknande men har problem att infoga i forumet, går det alldeles utmärkt att maila mig på adressen "p-sson@telia . com"...

Återigen, stort tack till alla som lämnar förslag! jag tar till mig alla ideer, lämmna gärna mer och illustrera gärna om ni orkar! :) TACK!

Måste bara saxa ett klipp från en artikel här på forumet, som handlar just om kökets planering:

"Arbetstriangeln är en linje dragen mellan diskbänken, spisen och kylskåpet. Det är ergonomiskt riktigt att inte ha mer än två armlängder mellan någon av dessa arbetsplatser. Det får inte eller vara så kort avstånd att det inskränker rörelsefriheten. I stora kök där man ofta arbetar flera tillsammans kan det vara motiverat med två arbetstrianglar, där man har ytterligare en diskbänk eller ho. Spisen och kylskåpet blir då gemensamt för de båda trianglarna.

Därav följer att den som lagar mat ska ha närhet till både vasken och spisen. Mittemellan är det logiskt att placera en beredningsyta. Dessutom behövs ytterligare en beredningsyta om flera ska kunna arbeta samtidigt.

Av säkerhets och bekvämlighetsskäl bör man kunna flytta en gryta från spisen över till vasken över en sammanhängande bänk.

Vid vasken behövs avställningsytor för smutsig och ren disk.

Gör förvaring av redskap till varje arbetsmoment lättillgänglig."

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.