C
Och då menar jag säker på flera olika sätt.
Det är ingen jätteinvestering att byta central till en modern med dvärgbrytare och jordfelsbrytare osv, även om man låter en elektriker göra det. Funderar på att få det gjort i samband med att vi drar ut elen till garaget.
På samma gång är det illa om man blir utan uppvärmning om jfb löser ut osv, så därför har jag skissat ihop hur man kanske skulle kunna koppla för att undvika dylika missöden.

Vad tycker ni?

"Allt annat" kommer kopplas som vanligt till centralen med fasskenor osv, dvs uttag och belysning osv.

• Elskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall väl egentligen rätt mycket till för att man inte vill ha jfb på något men då brukar brandskyddsautomat rekommenderas.
Sen går det att dela upp anläggningen på flera jfb och om man gör något så här omfattande kan det kanske vara läge att titta närmare på ups och olika skydd till t ex data och larm med.

/Kent

Sätt varsin egen JFB/PSA till din VP respektive elvärme istället. Den dagen jordfelsbrytaren löser ut så är det något fel på utrustningen, och då lär den ändå inte fungera.

C
Det är klart, personskyddsautomater är inte dyrare än att det fungerar också... Tänkte först att värmepumpen skulle få sitta på jordfelsbrytaren, men så kom jag på att om den löser ut för nån skitsak, typ en julgransslinga som det kommer in vatten i, så stannar också cirkulationspumpen, och då fryser värmepumpen sönder. Men det är klart, separat psa på den också, det tänkte jag inte ens på. Elpatronen däremot (vilket är allt som inkluderas i "elvärme") tycker jag man kan skippa, för blir dom det minsta igenkalkade kan dom börja dra tjuvströmmar, och att ha en jfb/psa som löser ut för det och kanske, om man är bortrest och har rejäl otur, får hela husets värmesystem sönderfruset, känns lite onödigt... Eller? Brandskyddsautomat, är det typ en 300 mA personskyddsautomat? Det skulle ju iofs kunna fungera...

Sätt värmepumpen på en egen JFB.. eller ännu bättre, sätt "riskgrupper" på egen JFB/PSA.. tex uttag ute, ytterbelysning, uttag i garage.. samt annat du kan komma på.

Då vi felsöker jordfel så är de typ 90% av fallen någon skarvsladd som ligger ute i blött gräs.. en infravärme som är dålig.. någon belysning/stolpe ute som de kommit in vatten i..

Bra då att ha dessa saker på egen jfb så att bara den löser ut..

Har du något inbrottslarm eller något IHC styrsystem så går det sätta hjälpkontaketer på jfb/psa så du får en signal ifall den löser ut. Så kan inbrottslarmet/styrsystemet tex skicka ett SMS till dig ifall JFB löser!

C
Fast nu hade jag inte tänkt bygga om hela elsystemet i huset, utan bara bryta centralen, så jag kan liksom inte göra om hela rördragningen. Uttag ute blir det bara på garaget, inga på bostadshuset, och garaget är inte så jättenoga, där tänkte jag bara låta en luft/luftare gå på en egen psa, resten får gå på en vanlig jordfelsbrytare.
Ytterbelysning är samma grupp som innerbelysning på hela bottenvåningen, så det är det inte riktigt någon poäng med heller.

Men som sagt allt ute, förutom just då ytterbelysningen på väggen på huset, ska dras från garaget, är det tänkt.

Men vad sa ni om att låta värmepatronen vara oskyddad? Den ska ju liksom bara användas när det verkligen inte finns nåt annat som funkar (ingen som eldar, värmepumpen går inte osv..), och den ska inte vara inkopplad alls under sommaren är det tänkt. Går inte värmepumpen av en eller annan anledning, får det räcka med spetsberedaren som värmer varmvattnet. (Den däremot skulle kanske gå på en egen PSA, den delar förnärvarande uttag med torktumlaren, vilket inte är särskilt optimalt. Det fräcka är att jag har bevittnat när båda har varit igång samtidigt, vilket blir totalt 4,6 kW, och säkringen på 10A höll i över en timme! Dock är det 2,5 mm2 dit, så det är väl ingen fara så, men ändå.)

Din elanläggning blir inte säkrare för att du byter bort diazed säkringarna till automater (nästan tvärt om).

Protte

C
Nej, men den blir säkrare av att man installerar jordfelsbrytare i plural. Och med tanke på att en modern smidig central inte är så jävla dyr med moderna mått mätt, och det ändå måste rivas och dras om en del kabel för att det ska funka med JFB, för att inte tala om det rätt omfattande jobbet att bygga elen i garaget, så är det inte så avancerat, med tanke på att det är en mycket smidigare central. Dessutom är det itne helt dumt att få allt i en central i huset, till skillnad mot, som det är idag, uppdelat på 3 olika.

prototypen skrev:
Din elanläggning blir inte säkrare för att du byter bort diazed säkringarna till automater (nästan tvärt om).

Protte
Håller inte riktigt med där.

Om du jämför en ny dvärgbrytarcentral med en NY diazedcentral så kan jag hålla med dig! Fast ofta är gamla centraler rätt slitna, överfulla, glappkontakter, för många trådar på anslutningarna osv... dom är dessutom oftast rätt fula!

Det är dessutom rätt jobbigt att montera JFB i en gammal central (jämfört med en ny) speciellt om man ska ha flera jfb/psa!

B
hej

vi satte in 3 jfb, varav en är en 1-fas som har kyl o frys ohc några lampor. de andra är i stora drg en ute och en inne... behöll större delen av de gamla säkringarna men också många nya.

C
Går det att få tag på nya diazed-centraler?

B
de nya var dvärgbrytare....

C
Jo, men jag menade det med att Rrrr sa "jämfört med en NY diazedcentral"..

Det finns ju diazed-hållare för din-skena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.