5 707 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Skippa verktygsvagn/-hyllor/-vägg, köra lådsystem istället, typ polska Qbrick? Erfarenheter?
Som titeln, med ett fristående garage o mycket fixjobb runtikring hus o tomt, bil o friggebod (samt lägenhet) har jag tröttnat på att släpa/leta/köpa dubbel/trippel uppsättningar verktyg och funderar på att organisera detta i ett prisvärt mobilare lådsystem, typ Dewalt Toughsystem 2, Milwaukee Packout eller, det jag tycker ser mest flexibelt och lovande ut, QBrick System ONE. (https://www.qbricksystem.com/en/qbrick-system-one/, finns andra serier som alla är mer eller mindre kompatibla, Jula säljer t ex 5 av de enklaste lådorna i cheapo serien TWO o kallar dem "Meec Module box system", helt finesslösa och dyra för vad man får, se t ex https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...sforvaring/verktygslador/verktygsvagn-011609/). Bifogat en broschyr då qbricksajten är rätt stökig och översättningarna på youtubekanalen videos inte helt lätta att ta till sig, https://youtube.com/@QbrickSystem)
Med rätt innehåll i 2-4 lådor/case per "typ av fix" (t ex "bil & maskin", "trädgård" och "snickeri") samt ett par mellanstora "allmän 1" som har skruvdragare, o sånt som hänger ner ens arbetsshorts med 10cm 😬 borde man kunna undvika de flesta turerna. Och garagets kvm borde kunna hållas rätt öppet o flexibelt när man nyttjar att stapla på höjden.
Har någon här gjort detta och kan dela med sig av erfarenheterna/misstagen eller vad ser ni för nersidor med dessa 2-3 staplar av lådor? Obs att de flesta handverktyg ska finnas i uppmärkta, utdragbara lådor så man inte ska behöva lyfta av de ovanför för minsta sak. Typ (o med olika skuminlägg eller liknade):
Svensk ÅF för priser o delar av utbudet,
https://www.ikh.se/sv/handverktyg/verktygslador-och-vaskor/verktygslador?brand=4569
Med rätt innehåll i 2-4 lådor/case per "typ av fix" (t ex "bil & maskin", "trädgård" och "snickeri") samt ett par mellanstora "allmän 1" som har skruvdragare, o sånt som hänger ner ens arbetsshorts med 10cm 😬 borde man kunna undvika de flesta turerna. Och garagets kvm borde kunna hållas rätt öppet o flexibelt när man nyttjar att stapla på höjden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon här gjort detta och kan dela med sig av erfarenheterna/misstagen eller vad ser ni för nersidor med dessa 2-3 staplar av lådor? Obs att de flesta handverktyg ska finnas i uppmärkta, utdragbara lådor så man inte ska behöva lyfta av de ovanför för minsta sak. Typ (o med olika skuminlägg eller liknade):
Logga in
Skapa konto
https://www.ikh.se/sv/handverktyg/verktygslador-och-vaskor/verktygslador?brand=4569
Jag har ungefär så men med tanos systainers (från festool, metabo mfl.) och raaco handybox.
Trixet, som du redan insett, är att inte bara ha en maskin per låda utan göra lämpliga teman som spänner över en eller flera lådor, tex slipmaskiner och deras papper eller domino och dito brickor.
Som komplement till detta har jag flera öppna verktygslådor (trä, systainer, ”tyg”, verktygshink) som dels är fyllda (tex el och handverktyg) och dels tomma att plocka ihop det som behövs för ett jobb. Sen har jag ändå endel, som med de flesta handverktygen, hängande på verktygstavlor.
Sedan jag gick in för detta har jag sparat mycket frustration och tid på att leta efter eller hämta grejor.
Tänk på att iom att det är ett långtidsprojekt är det bra att välja ett lådsystem man tror kommer finnas kvar länge och helst har kompatibilitet så det är lätt att komplettera 🙂
Trixet, som du redan insett, är att inte bara ha en maskin per låda utan göra lämpliga teman som spänner över en eller flera lådor, tex slipmaskiner och deras papper eller domino och dito brickor.
Som komplement till detta har jag flera öppna verktygslådor (trä, systainer, ”tyg”, verktygshink) som dels är fyllda (tex el och handverktyg) och dels tomma att plocka ihop det som behövs för ett jobb. Sen har jag ändå endel, som med de flesta handverktygen, hängande på verktygstavlor.
Sedan jag gick in för detta har jag sparat mycket frustration och tid på att leta efter eller hämta grejor.
Tänk på att iom att det är ett långtidsprojekt är det bra att välja ett lådsystem man tror kommer finnas kvar länge och helst har kompatibilitet så det är lätt att komplettera 🙂
Produkter som diskuteras: "raaco"
Raaco
Raaco är det ledande företaget för kvalitativ och flexibel förvaring och har länge varit det främsta valet för verktygsförvaring för både professionella och kunniga amatörer. Sedan mitten av 1950-talet har de utvecklat och tillverkat
Läs mer
Har länge kört ”lådor” men ganska nyligen börjat fasa ut sådana billiga smart storage till julas system.
Lådor kör jag för att dels kunna samla alla tillbehör på samma plats som maskinen. Tänk typ en handöverfräs. Samt för dammskydd i garaget, både för att slippa damma ner maskinen i sig och förenkla grovstädningen (jmf med lösa maskiner).
Har ingen plan att köpa en pirra till systemet för att kunna frakta runt de, brukar ta skottkärran om jag ska flytta runt mycket verktyg och snabbt få undan de på kvällen. Ner i skottkärran och kör in allt under tak så är det klart till nästa dag.
Får då med även längre prylar typ vattenpasset i samma veva. I huset har jag för mycket trappor för det ska vara praktiskt med nått på hjul.
Har en av makita's variant och den avskyr jag, så har aktivt undvikit betala extra för att få med makpac efter det. Kanske bara ett dåligt exemplar visserligen. Något med snäppfästena som är tröga, de hoppar ur också så man får krångla med det. Har några av Bosch jag fått med deras 12V system och de är bättre.
Att jag började med Julas system var en slump, gick förbi lådorna när de var på rea, typ halva priset. Det var kanske dumt såhär i efterhand av anledningen nano nämner, långtidskompabilitet. Samt utbudet av varianter är begränsat. Se nedan.
En nackdel jag stötte på snabbt var storleken, större maskiner kan vara besvärliga få plats, typ stora vinkelslipen, tigersåg etc.
Lådor kör jag för att dels kunna samla alla tillbehör på samma plats som maskinen. Tänk typ en handöverfräs. Samt för dammskydd i garaget, både för att slippa damma ner maskinen i sig och förenkla grovstädningen (jmf med lösa maskiner).
Har ingen plan att köpa en pirra till systemet för att kunna frakta runt de, brukar ta skottkärran om jag ska flytta runt mycket verktyg och snabbt få undan de på kvällen. Ner i skottkärran och kör in allt under tak så är det klart till nästa dag.
Får då med även längre prylar typ vattenpasset i samma veva. I huset har jag för mycket trappor för det ska vara praktiskt med nått på hjul.
Har en av makita's variant och den avskyr jag, så har aktivt undvikit betala extra för att få med makpac efter det. Kanske bara ett dåligt exemplar visserligen. Något med snäppfästena som är tröga, de hoppar ur också så man får krångla med det. Har några av Bosch jag fått med deras 12V system och de är bättre.
Att jag började med Julas system var en slump, gick förbi lådorna när de var på rea, typ halva priset. Det var kanske dumt såhär i efterhand av anledningen nano nämner, långtidskompabilitet. Samt utbudet av varianter är begränsat. Se nedan.
En nackdel jag stötte på snabbt var storleken, större maskiner kan vara besvärliga få plats, typ stora vinkelslipen, tigersåg etc.
Ursäkta sen ankomst, hittade tråden först nu🤓.
Tänkt på ett system men priset tar emot. Snart kostar lådan som innehållet.
Vanligaste verktygen som hammare, mejslar å sånt finns en väska med axelrem från Biltema. De grejjer som liksom alltid behövs. Lätt att ta med överallt.
Resten är tema lådor, el-lådan är rätt liten medan jula-lådan till fräsen är större. Känns dumt att bära luft... Murar-hinkar i överflöd löser resten och lätt att bära på stegar osv samtidigt det alltid finns plats att kasta trasor o annat skräp.
Föredrar som ovan skottkärran. Då finns alltid plats att slänga med kablar, lampor å sånt. Ska motorsågen ut så rymmer skottkärran dunkar, huggarbälte osv. Dessutom har den större hjul och välter sällan
Tänkt på ett system men priset tar emot. Snart kostar lådan som innehållet.
Vanligaste verktygen som hammare, mejslar å sånt finns en väska med axelrem från Biltema. De grejjer som liksom alltid behövs. Lätt att ta med överallt.
Resten är tema lådor, el-lådan är rätt liten medan jula-lådan till fräsen är större. Känns dumt att bära luft... Murar-hinkar i överflöd löser resten och lätt att bära på stegar osv samtidigt det alltid finns plats att kasta trasor o annat skräp.
Föredrar som ovan skottkärran. Då finns alltid plats att slänga med kablar, lampor å sånt. Ska motorsågen ut så rymmer skottkärran dunkar, huggarbälte osv. Dessutom har den större hjul och välter sällan
Slog du till på något system från Qbrick?H HumanCondition skrev:Som titeln, med ett fristående garage o mycket fixjobb runtikring hus o tomt, bil o friggebod (samt lägenhet) har jag tröttnat på att släpa/leta/köpa dubbel/trippel uppsättningar verktyg och funderar på att organisera detta i ett prisvärt mobilare lådsystem, typ Dewalt Toughsystem 2, Milwaukee Packout eller, det jag tycker ser mest flexibelt och lovande ut, QBrick System ONE. ([länk], finns andra serier som alla är mer eller mindre kompatibla, Jula säljer t ex 5 av de enklaste lådorna i cheapo serien TWO o kallar dem "Meec Module box system", helt finesslösa och dyra för vad man får, se t ex [länk]). Bifogat en broschyr då qbricksajten är rätt stökig och översättningarna på youtubekanalen videos inte helt lätta att ta till sig, [länk])
[bild]
[bild]
[länk]
Tolkade jag dig rätt Julas Module Box är kompatibel med Qbrick?
Jag var nära på att köpa ett gäng Jula-lådor när de hade 40% rea, men fick inte tummen ur just då.
Efter lite googling fastnade jag för dessa från Qbrick.
Har resonerat exakt som du den senaste tiden.
Det är skrymmande saker så frakten brukar springa iväg om man letar andra ÅF i EU. Jag ser dock att botland.store hade bra pris och rimlig frakt. Ingen aning om butiken är seriös dock. De hade inte så många i lager, bara Pro-serien.
Fördelen med system knutna mot verktygstillverkare som Milwaukee eller DeWalt/Stanley är att det ofta finns även små enheter i systemet, som t ex sortimentlådor, bitshållare mm. Och om man behöver komplettera så finns de ofta på en handlare i närheten
Produkter som diskuteras: "sortimentlådor"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Nix, fastnade liksom du på att distributionen är så tunn men har ett par ställen till Botland (ser ok ut men har aldrig hört om stället tidigare så skulle försöka leta erfarenheter först) och svenska IKH:G glemmy skrev:Slog du till på något system från Qbrick?
Tolkade jag dig rätt Julas Module Box är kompatibel med Qbrick?
Jag var nära på att köpa ett gäng Jula-lådor när de hade 40% rea, men fick inte tummen ur just då.
Efter lite googling fastnade jag för dessa från Qbrick.
Har resonerat exakt som du den senaste tiden.
Det är skrymmande saker så frakten brukar springa iväg om man letar andra ÅF i EU. Jag ser dock att botland.store hade bra pris och rimlig frakt. Ingen aning om butiken är seriös dock. De hade inte så många i lager, bara Pro-serien.
https://www.puuilo.se/catalogsearch/result/index/?q=qbrick&product_list_order=high_to_low
Har System ONE (även nyare o klart bättre 2.0 varianten) och lite Pro i utbudet men känns som de när som helst kan sluta med märket..
Amazon.se har lite men nästan uteslutande den mindre Pro serien (kompatibel med rätt lock eller adapterplatta till System ONE), amazon.de har mer och även under namnet Pafen, t ex dessa. Frakten ser ok ut (-~200kr) men har inte fnulat ut om rätt startkombo kan hittas där.
Sedan har jag fått ok att beställa från Rotopino.de (stor polsk firma) med mycket bra priser (i särklass när de har rabatter, frakten sades bli hanterbar) men bara om man kan mejla in beställningen och skicka med ett svenskt, validerat VAT# (kontroll via Vies) och jag har lagt ner min firma sedan några år
Julas grejer är vad jag kan se de enklaste från System TWO och kändes smäckiga och överprissatta när jag tittade på den i butik, ev ok på rea men tror inte de kan kombineras med Pro eller One så då går de bort för min del.
tack för svar @HumanCondition jag funder på att överge detta spår och satsa på Eurobackar.
Dessa går att hitta nya för runt 100-200kr, finns med lock också. Tror också man kan hitta något begagnat väldigt billigt om man håller lite utkik, typ konkursutförsäljningar.
Har sett diverse tillbehör man kan 3d-printa, t.ex. skenor för att använda som utdragslådor
https://www.thingiverse.com/thing:5953405, handtag osv.
Sen finns det mycket hyllsystem osv att köpa.
Mitt främsta syfte var förvaring, inte så mycket transport, så blir dyrt med dessa proffsiga system
Dessa går att hitta nya för runt 100-200kr, finns med lock också. Tror också man kan hitta något begagnat väldigt billigt om man håller lite utkik, typ konkursutförsäljningar.
Har sett diverse tillbehör man kan 3d-printa, t.ex. skenor för att använda som utdragslådor
https://www.thingiverse.com/thing:5953405, handtag osv.
Sen finns det mycket hyllsystem osv att köpa.
Mitt främsta syfte var förvaring, inte så mycket transport, så blir dyrt med dessa proffsiga system
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 135 inlägg
Qbrick System ONE må se robusta ut på bild men är ganska rappliga i verkligheten. Den öppna boxen är ett skämt. Lådor och sortimentaskar är stabila, men mellanläggen i de större lådorna är rappliga. "Pirran" känns allt annat än stabil med lågor över handtaget. Men det största problemet tycker jag är utrymmet. Sortimentlådorna har mycket luft kring sina askar och de stora lådorna har ett lock som är 9 cm tjockt!
Det är nog bara Raaco som är riktigt bra, robust och med minimalt spill av utrymme inom en väska, men desto mer spill mellan väskorna. Men då får man finna sig i att alla typer av förskruvningar inte får plats i en väska utan det får bli flera.
Logga in
Skapa konto
Det är nog bara Raaco som är riktigt bra, robust och med minimalt spill av utrymme inom en väska, men desto mer spill mellan väskorna. Men då får man finna sig i att alla typer av förskruvningar inte får plats i en väska utan det får bli flera.
Hej!
Sent inlägg men Julas syftemål är Qbrick system two. Ganska många andra kedjor runt om Europa som gjort samma sak. Fagra av dom säljer också på Amazon under eget namn men med Qbricks bilder.
Kommer köpa några lådor och vagn från jula för att komplettera med andra delar från amazon.
Det är bara system one från Qbrick som är bredare än two och jag vill ha ner min tigersåg!
Sent inlägg men Julas syftemål är Qbrick system two. Ganska många andra kedjor runt om Europa som gjort samma sak. Fagra av dom säljer också på Amazon under eget namn men med Qbricks bilder.
Kommer köpa några lådor och vagn från jula för att komplettera med andra delar från amazon.
Det är bara system one från Qbrick som är bredare än two och jag vill ha ner min tigersåg!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skippa fog mellan klinker-slukrist?
Badrum -
Skippa avfuktare i fuktig krypgrund?
Grund & Markarbeten -
Radiator - Skippa slavradiator och koppla 2-polig stickpropp, ok?
El -
Hur många har skippat energideklarationen? Mäklarsamfundet sa till mig
Ventilation -
Är det dags att skippa Checkwatt
Solceller, Solfångare, Solenergi