5 117 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Skippa Telia vid nybygge?
Tänkte bara höra vad ni anser om att skippa installation av Telia vid nybygge.
Har fått en offert på 35.000 för att ansluta en kopparkabel till mitt nya hus. Funderar på att ta stadsnät (fiber) istället och om man saknar den fasta telefonen kan man väl alltid använda IP-telefoni. Kommer undan med mindre än halva kostnaden för detta.
Man kan ju dock lägga fram ett rör på tomten så det går att ansluite i efterhand till Telias nät.
Har fått en offert på 35.000 för att ansluta en kopparkabel till mitt nya hus. Funderar på att ta stadsnät (fiber) istället och om man saknar den fasta telefonen kan man väl alltid använda IP-telefoni. Kommer undan med mindre än halva kostnaden för detta.
Man kan ju dock lägga fram ett rör på tomten så det går att ansluite i efterhand till Telias nät.
Jag skippade Telia i och med att jag visste att jag skulle få fiber.
Jag porterade mitt nummer till en IP-telonioperatör redan i våras i och med att jag hade Bredbandsbolagets bredbandsuttag i lägenheten. Är inte ett dugg missnöjd med det valet
Jag porterade mitt nummer till en IP-telonioperatör redan i våras i och med att jag hade Bredbandsbolagets bredbandsuttag i lägenheten. Är inte ett dugg missnöjd med det valet
Menar Du att du har ditt gamla nummer kvar? Måste man inte ha Telia-abonnemanget kvar då också?Bergling skrev:
// Peter
Vi har haft IP-telefoni via Bredbandsbolaget 10Mbit fiber som fungerade uruselt. Samtal som inte kom fram, vissa som ringde som inte kom fram blockerade för andra att överhuvudtaget kunan ringa till oss. Fördröjning när man svarade. Detta för något år sedan. Var tvungen att byta tillbaka till Telia (och det är inget som jag gör i första taget) IP-telefoni (BBB) via ADSL funkade dock klockrent. Supporten på BBB har ju som vanligt ingen som helst koll, däremot så är dom väldigt trevliga vilket är bra för humöret kan ju svikta lite när man fått vänta en stund i mobiltelefonen.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
En bekant till mig har bbb ip telefoni (fiber)sen ett par år, och garanterat ingen tankning, det har typ krånglat kanske 5 ggr på den tiden, som jag har märkt, så det är ju ca 5ggr mer än om det varit koppar från telia.
själv har jag oxå en ip telfon (adsl) förutom den fasta, och när jag använder den får jag då och då dra ner på tankningen för att talet ska gå fram.
själv har jag oxå en ip telfon (adsl) förutom den fasta, och när jag använder den får jag då och då dra ner på tankningen för att talet ska gå fram.
Lite sent, men ja, jag har mitt gamla nummer kvar.peter.holm skrev:
Det var dessutom nåt specialerbjudande, så porteringen kostade ingenting.
Angående QoS, så hade jag ip-telefonidosan kopplad via en separat router när jag hade BBB. Det enda problemet jag haft har varit att jag fick starta om routern några gånger.
Nu när jag flyttat in i huset så skall jag fixa en separat dator som router, så då kan jag fixa QoS via den.
Klicka här för att svara