Tänkte bara höra vad ni anser om att skippa installation av Telia vid nybygge.
Har fått en offert på 35.000 för att ansluta en kopparkabel till mitt nya hus. Funderar på att ta stadsnät (fiber) istället och om man saknar den fasta telefonen kan man väl alltid använda IP-telefoni. Kommer undan med mindre än halva kostnaden för detta.

Man kan ju dock lägga fram ett rör på tomten så det går att ansluite i efterhand till Telias nät.

Snailman
jag skulle skippa telia redan idag om jag kunde...

ip telefoni kan ju krångla lite ibland men då har man ju mobil

sedan fungerar väl fiber mycket bättre än adsl för internet.

Jag skippade Telia i och med att jag visste att jag skulle få fiber.

Jag porterade mitt nummer till en IP-telonioperatör redan i våras i och med att jag hade Bredbandsbolagets bredbandsuttag i lägenheten. Är inte ett dugg missnöjd med det valet ;)

Skippa telia om du kan! Inom kort kommer ändå koppartråd att vara historia och allt gå över IP!
För 35 000 kan du ringa väldigt mycket över mobilen.

HEj
Vi körde med Glocalnet för de var billigare både på offert o leverans.
Telia ville ha 7000 SEK Glocalnet 5000 för offert.

///Fredrik

Bergling skrev:
Jag skippade Telia i och med att jag visste att jag skulle få fiber.

Jag porterade mitt nummer till en IP-telonioperatör redan i våras i och med att jag hade Bredbandsbolagets bredbandsuttag i lägenheten. Är inte ett dugg missnöjd med det valet ;)
Menar Du att du har ditt gamla nummer kvar? Måste man inte ha Telia-abonnemanget kvar då också?

// Peter

Snailman
jag har oxå bekanta som porterat sina nummer till ip, tror det kom en lag/ bestämmelse som tvingade bolagen att genomföra det (det var ju inget de gjorde frivilligt förståss)

nummerportering är mycket riktigt en reglerad funktion med PTS som övervakare

Däremot går det inte att portera ip-telefonoi -> ip-telefoni, alltså flytta med sig nummret vid byte av ip-telefoni leverantör. Det måste gå via Telia.

Vi har haft IP-telefoni via Bredbandsbolaget 10Mbit fiber som fungerade uruselt. Samtal som inte kom fram, vissa som ringde som inte kom fram blockerade för andra att överhuvudtaget kunan ringa till oss. Fördröjning när man svarade. Detta för något år sedan. Var tvungen att byta tillbaka till Telia (och det är inget som jag gör i första taget) IP-telefoni (BBB) via ADSL funkade dock klockrent. Supporten på BBB har ju som vanligt ingen som helst koll, däremot så är dom väldigt trevliga vilket är bra för humöret kan ju svikta lite när man fått vänta en stund i mobiltelefonen.

Utan QoS i nätet funkar IP-telefoni inte speciellt bra. Det kan vara så enkelt som att ens egen router/brandvägg inte är riktigt konfigurerad och ungarna tankar så linan glöder... :D

Instämmer med pefo. Även problem med förvrängning/fördröjning av ljudet beror på detta.
Det är väll därför operatörerna blir mer och mer sugen över att få axess till inställningarna av kundens utrustning (router att börja med)

Snailman
En bekant till mig har bbb ip telefoni (fiber)sen ett par år, och garanterat ingen tankning, det har typ krånglat kanske 5 ggr på den tiden, som jag har märkt, så det är ju ca 5ggr mer än om det varit koppar från telia.

själv har jag oxå en ip telfon (adsl) förutom den fasta, och när jag använder den får jag då och då dra ner på tankningen för att talet ska gå fram.

peter.holm skrev:
Menar Du att du har ditt gamla nummer kvar? Måste man inte ha Telia-abonnemanget kvar då också?

// Peter
Lite sent, men ja, jag har mitt gamla nummer kvar.

Det var dessutom nåt specialerbjudande, så porteringen kostade ingenting.

Angående QoS, så hade jag ip-telefonidosan kopplad via en separat router när jag hade BBB. Det enda problemet jag haft har varit att jag fick starta om routern några gånger.

Nu när jag flyttat in i huset så skall jag fixa en separat dator som router, så då kan jag fixa QoS via den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.