Funderar på om man måste köra med rörbockstöd när man går ut ur vägg ? Ska dra rören i en 70mm vägg och tänkte kortla och dra fast rören med bandjärn så dom sitter stumt istället. Spelar det nån roll ?

O
Ja det spelar roll för att det är inte så det skall monteras.

O Ovation skrev:
Ja det spelar roll för att det är inte så det skall monteras.

Men om man får det lika stumt o rakt som med stöd vad spelar det för roll ? Är det för försäkringsbolaget?

D
Varför använder du inte bockstöd?

D Derbyboy skrev:
Varför använder du inte bockstöd?
Snåla, budgeten börjar tryta. Känns som man kan lika gärna bygga egna stöd som är minst lika stabila

Uponor Väggdosa M7A för 15mm PEX-slang, svart plast, med anslutningsdetaljer visade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8st sån här för uponor 15mm slang blir ju rena rånet eller finns det billigare modeller ?

O
R Revoman skrev:
Snåla, budgeten börjar tryta. Känns som man kan lika gärna bygga egna stöd som är minst lika stabila
Ja det är för att inga försäkringar eller materialgarantier gäller om det ej monteras enligt tillverkarens instruktioner.
Sen är det dumt att snåla på en av de mest väsentliga detaljerna till en korrekt tätskiktsgenomföring..

O Ovation skrev:
Ja det är för att inga försäkringar eller materialgarantier gäller om det ej monteras enligt tillverkarens instruktioner.
Sen är det dumt att snåla på en av de mest väsentliga detaljerna till en korrekt tätskiktsgenomföring..

Ok. 8st väggbockfixturer som gäller då.

D
Jag skulle ju inte snåla just där isf. De kostar väl inte så många kronor, LK:s variant är betydligt billigare.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Väggbockfixtur från Uponor Smart Aqua PLUS, svart plast, för rörmontage, visad på en webbshopssida.
Skapa konto

Funkar dessa lika bra ?

D
Jag använder:

LK pex väggbocksstöd i grå plast med fästplatta för rörinstallation.
Skapa konto

O
D Derbyboy skrev:
Jag använder:

[bild]
Mjo men om man nu ska vara ordentlig då ska man inte använda lk till uponor eller vise versa. Det är inte typgodkända för annat än sin slang

D
Det har du verkligen rätt i....men jag tror inte upnors motsvarande kostar 276 kr.

Använd Uponors väggbockfixtur. Finns på Rinkaby Rör för 46 kr. Det är samma som du visar i #11 men en nyare variant.

Uponor Smart Aqua PLUS Väggbockfixtur för rörinstallationer.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.