H
@pelpet Tack för tipset om BJURSTA! IKEA-borden föll bort vid första ögonkastet, men det här ska jag definitivt kolla mer på.
 
Angående köksö och vilket utrymme som krävs att sitta så räcker 30 cm benutrymme utmärkt. Vi hade under en tid (innan barnen) en köksö med 30 cm på ena kortsidan och 25 på långsidan. Inga problem att få plats med benen på 25 sidan heller. Sen är det väll kanske inte upplagt för långsittningar med äldre släktingar men som en lösning i ett mindre utrymme tycker jag att det kan vara en bra lösning under förutsättning att man själv tycker att det är bekvämt. Välj stolar med rygg och inte pallvarianten så tror jag det ökar möjligheten att bli nöjd med lösningen.
 
  • Gilla
hcan
  • Laddar…
nikasp
Jag skulle ha ett matbord med tre stolar på varje sida längs med fönstret, dvs vrida 4:a-bordet på skissen 90 grader. Tror inte mycket på köksö-konceptet. Alternativt så köper du ett bort med klaff så man kan få plats för fler vid behov bara. Köp inte heller för smalt bord om du vill att någon ska kunna sitta på gaveln.
 
  • Gilla
hcan
  • Laddar…
hcan skrev:
@pelpet Tack för tipset om BJURSTA! IKEA-borden föll bort vid första ögonkastet, men det här ska jag definitivt kolla mer på.
Jag och min fru hade problem med det här med matbord. Vårt gamla Bjursta blev för litet för familjen när barnen kom, så vi tittade runt i över ett år efter nytt matbord. Och vi kollade på alla möjliga ställen på bord som kostade upp till 10000kr. Folkhemmet, Mio, EM mm.. men vi kom fram till att IKEA Bjursta var absolut mest praktiskt, bland de snyggare borden och dessutom överlägset billigast. Så det fick bli ett nytt Bjursta. Det gamla står kvar i köket och det nya i matsalen. Blir det storbjudning kan vi sätta ihop dem till ett jättebord.

Samma sak med stolar. Vi kollade runt på allt möjligt då våra 10 år gamla IKEA Egon började ge upp och det slutade med 6 st IKEA Norrnäs som ser nästan likadana ut. De kvarvarande EGON-stolarna fick bli köksstolar.

Är det ett problem att IKEA ofta är både bäst, snyggast och billigast? Ibland känns det nästan så. Utmaningen blir att inreda med annat än IKEA-grejor.
 
Hur öppnas balkongdörren? Kan man ställa bordet mot norra väggen? Då kan man se ut och se TV:n från bordet. och lätt förlänga bordet vid behov.

Vid fönstret vid köksdelen kan man ställa en arbetsbänk/skåp och få mer arbetsyta.

Nöj er med soffan tycker jag, släng fotöljen. Kanske kan nu komplettera med clubfotöljer ifall ni behöver fler sittplatser till bjudningarna. Och som fler sittplatser vid matbordet kan ni ha klappstolar. Dessa kanske kan förvaras på balkongen och dubblera som balkongstolar. Är balkongen takad så brukar balkongmöbler funka bra som extra gäststolar.
 
Hemmakatten
Har en köksö men vi sitter aldrig vid den. Hade ett par stolar till låns men det kändes aldrig bekvämt.

Har I många år suktat efter Bruno Mattssons Fällbord, en klassiker, en pärla, ett under av design. Dyr, väldigt dyr, men det finns inte någonstans något bord som ens kommer i närheten av detta superpraktiska bord. Längd 23cm - 280cm, valfri längd i 70cm-sektioner. Ett sådant bord skulle passa utmärkt på den plats mäklarritningen föreslår som bordsplacering. http://www.mathsson.se/sv/fallbord
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
tommib
Hemmakatten skrev:
Har en köksö men vi sitter aldrig vid den. Hade ett par stolar till låns men det kändes aldrig bekvämt.

Har I många år suktat efter Bruno Mattssons Fällbord, en klassiker, en pärla, ett under av design. Dyr, väldigt dyr, men det finns inte någonstans något bord som ens kommer i närheten av detta superpraktiska bord. Längd 23cm - 280cm, valfri längd i 70cm-sektioner. Ett sådant bord skulle passa utmärkt på den plats mäklarritningen föreslår som bordsplacering. [länk]
Crap. Nu vill jag ha den där. Får börja spara.....
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Har I många år suktat efter Bruno Mattssons Fällbord, en klassiker, en pärla, ett under av design. Dyr, väldigt dyr, men det finns inte någonstans något bord som ens kommer i närheten av detta superpraktiska bord. Längd 23cm - 280cm, valfri längd i 70cm-sektioner. Ett sådant bord skulle passa utmärkt på den plats mäklarritningen föreslår som bordsplacering. [länk]
Samma här, drömmer om att ha ett sådant i sommarstugan. Praktiskt OCH snyggt.
 
Men huga, ett bort för 30 papp vill jag inte ha. Då kommer det ju att kännas rejält jobbigt nästa gång barnen sitter och hugger i bordet med gaffeln. Mycket bättre med ett billigt IKEA-bord där man kan strunta i huggmärken och rödvinsfläckar :).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=643750
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fast man lär ju ungarna att inte hacka i bordet. Då slipper man vara så nervös när man åker hem till vänner med fina bord också. win-win.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
-RB- skrev:
Fast man lär ju ungarna att inte hacka i bordet. Då slipper man vara så nervös när man åker hem till vänner med fina bord också. win-win.
Fast andras ungar är ju inte lika väluppfostrade :)

Inget "surt sa räven" här inte :)
 
tommib
Meh... När vi har betat av priolistan så pass mycket att ett bord för 30k är rimligt så är nog barnen så pass stora att de inte hackar med gaffeln längre.

För att återgå on topic så kan även jag rekommendera bjursta. Sen beror förstås möbleringen mycket på vilken typ av liv TS lever.
 
pelpet skrev:
Men huga, ett bort för 30 papp vill jag inte ha. Då kommer det ju att kännas rejält jobbigt nästa gång barnen sitter och hugger i bordet med gaffeln. Mycket bättre med ett billigt IKEA-bord där man kan strunta i huggmärken och rödvinsfläckar :).

[länk]
Släng över en duk så syns det inte om det är ett 3.000 eller 30.000 kronorsbord :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.