Hej vänner.
Förstår att detta kan uppfattas som en ganska märklig fråga, men det är så att vi bygger ett fritidshus som är ämnat att vara en professionell ljud studio.
Detta betyder att vi egentligen inte är i behov av "Innerväggar" eftersom vi ändå skall bygga intern akustik behandling som i princip skall klä hela inre skalet av huset och därmed skapa en porös innervägg med tyg etc.

För att förtydliga: utöver den 170mm isolering i husväggarna så skall ytterligare stenull adderas för akustisk absorbtion - ca. 60cm stenull i bakvägg, 40cm stenull i framvägg, 20 cm stenull på sidoväggar etc) Dv.s sjuukt mycket stenull =) som krymper rummet avsevärt.

Min fråga:
Är detta ett "BIG NO NO" att inte ha inre gipsvägg som sluter tätt?
- med andra ord, bara ytterpanel - vindpapp - 170mm Stenull. Kommer jag få värdelös värmeisolering då?
Jag gissar att genom att bygga en inre vägg så skapar vi en sluten kabinett/luftspalt, som bidrar till isolering?

Vad är era gissningar om man skippar inre gipsvägg? Kommer jag ångra det när elräkningen kommer i vinter? :dizzy:

Den stora fördelen att skippa gips väggar är att då kan vi även nyttja den 170mm isolerings stenull som är i huskonstruktionen för ljud absorbtion, och därmed vinna 170mm i yta, som annars skulle behöva adderas på akustik stenullen.
Sätter vi gipsväggar, så börjar man från 0 från gipsväggen så att säga.
Så det vore ju fantastiskt att skippa innervägg för att få 170mm mer i yta från varje vägg.

Tack för eran tid. :D
//Ted

Gipsets isoleringsförmåga är ju liten i sammanhanget så sett till energiförbrukning spelar den ingen roll.

I övrigt måste du ju bygga en vägg som det inte blåser rakt igenom, men där har ju ändå inte gipsen någon avgörande funktion ändå.

Har du inga skivor invändigt kanske du behöver fundera lite på hur du stagar upp väggen också, men sådant kan man ju göra på utsidan.

Ska du verkligen ha delvis 60cm stenull som ljudisolering ? Hur ska du stabilisera upp detta?

Tack för ditt svar Mathias!
MathiasS MathiasS skrev:
Gipsets isoleringsförmåga är ju liten i sammanhanget så sett till energiförbrukning spelar den ingen roll.
Själva Gipsskivan förstår jag att den inte isolerar så mkt, men undrar om effekten av att gipsskivan gör en sluten vägg, som stannar upp luften i väggen, ökar själva isoleringsförmågan?

MathiasS MathiasS skrev:
I övrigt måste du ju bygga en vägg som det inte blåser rakt igenom, men där har ju ändå inte gipsen någon avgörande funktion ändå.
Vad skulle i såfall det vara för vägg? Räcker inte ytterpanelen + vindpapp?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du verkligen ha delvis 60cm stenull som ljudisolering ? Hur ska du stabilisera upp detta?
Ja, det kanske till och med blir 70cm. får se efter att vi utfört ljud akustik mätningar i rummet.
Det är inte ämnat att vara ljudisolering, även om det också har en viss isolerande effekt, utan byggs för att vara ljudabsorberande utifrån ett akustiskt perspektiv..

I min tidigare studio byggdes 60cm stenull upp med regelverk emellan, samt snören, för att hålla´t på plats.
Vet att vissa använt hönsnät för att stadga upp ullen.
//Ted

Ted Krotkiewski Ted Krotkiewski skrev:
Själva Gipsskivan förstår jag att den inte isolerar så mkt, men undrar om effekten av att gipsskivan gör en sluten vägg, som stannar upp luften i väggen, ökar själva isoleringsförmågan?
I en normal vägg är det ju vindduk utvändigt och åldersbeständig plast invändigt som skapar den stillastående luften. Så länge ditt yttre ytskikt är byggt på normalt vis så borde det var nog - luften borde stå still i väggen.

Inte vet jag om det blir ännu bättre av att använda någon sorts utegips istället för vindduk - Vindskyddsskiva kallar Gyproc det - är inte påläst på dessa skivor vs vanlig vindduk.

MathiasS MathiasS skrev:
I en normal vägg är det ju vindduk utvändigt och åldersbeständig plast invändigt som skapar den stillastående luften. Så länge ditt yttre ytskikt är byggt på normalt vis så borde det var nog - luften borde stå still i väggen.

Inte vet jag om det blir ännu bättre av att använda någon sorts utegips istället för vindduk - Vindskyddsskiva kallar Gyproc det - är inte påläst på dessa skivor vs vanlig vindduk.
Ok Tack Mathias! Då förstår jag.
Glömde skriva att vi har såklart ångspärr/åldersbeständig plast som sista lager innan 45 reglarna.
Men va bra, du har kanske rätt i att vindduken + ångspärren skapar den slutna isolerings effekten jag pratar om.

Kanske kan gå vägen detta ändå..

Tack!

Det måste ju finnas en gräns när mer isolering/ljudabsorbering inte ger effekt? Samt, andra material än isoleringsskvior? Eller är prisskillnaden gigantiskt?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det måste ju finnas en gräns när mer isolering/ljudabsorbering inte ger effekt? Samt, andra material än isoleringsskvior? Eller är prisskillnaden gigantiskt?
Vad gäller ljud absorbtion: så är det så att vi behöver stora mängder stenull, framförallt i bakvägg för att kunna stoppa/absorbera de lägsta frekvenserna.

För att ta ge perspektiv: För att kunna absorbera t.ex 30hz (som det finns gott om i hiphop musik eller filmljud som jag jobbar med) så behövs ca 4meter stenull. däremot 70-90hz och uppåt är en helt annan historia. när vi är uppe i högre mellanregister eller diskant så krävs väldigt litet djup.

Jag kan inte svara för isolering, då jag inte har kunskap om det. dock har du en poäng i att det finns en gräns vad gäller ljud isolering eftersom mycket ljud går genom stommen oavsett hur mycket stenull en proppar in, så det enda lösningen om man vill ha ett helt ljudisolerat rum är att bygga "rum i rummet" där man frigör vibrationer från ljud studio rummet helt från hus stommen.

För ljudisoleringens skull är det klart fördelaktigt att ha det där gipslagret där och det kan med fördel både dubblas och tripplas om ni ändå bygger så djupa väggar. Foga ordentligt så att det inte finns smitvägar för luftburet ljud.

Är ni belägna på en helt tyst plats? Om inte skulle jag nog lägga ett par hjärncykler på ljudisoleringen och inte bara på absorption.

En annan sak man borde fundera lite på är eventuell plast. Du vill inte ha (utifrån) 170 mm isolering, plast, 600 mm isolering. Det kommer du förvisso runt genom att ventilera ordentligt bakom absorbenterna men då bidrar de inte heller till rummets värmeisolering.

E
Ted Krotkiewski Ted Krotkiewski skrev:
Hej vänner.
Förstår att detta kan uppfattas som en ganska märklig fråga, men det är så att vi bygger ett fritidshus som är ämnat att vara en professionell ljud studio.
Detta betyder att vi egentligen inte är i behov av "Innerväggar" eftersom vi ändå skall bygga intern akustik behandling som i princip skall klä hela inre skalet av huset och därmed skapa en porös innervägg med tyg etc.

För att förtydliga: utöver den 170mm isolering i husväggarna så skall ytterligare stenull adderas för akustisk absorbtion - ca. 60cm stenull i bakvägg, 40cm stenull i framvägg, 20 cm stenull på sidoväggar etc) Dv.s sjuukt mycket stenull =) som krymper rummet avsevärt.

Min fråga:
Är detta ett "BIG NO NO" att inte ha inre gipsvägg som sluter tätt?
- med andra ord, bara ytterpanel - vindpapp - 170mm Stenull. Kommer jag få värdelös värmeisolering då?
Jag gissar att genom att bygga en inre vägg så skapar vi en sluten kabinett/luftspalt, som bidrar till isolering?

Vad är era gissningar om man skippar inre gipsvägg? Kommer jag ångra det när elräkningen kommer i vinter? :dizzy:

Den stora fördelen att skippa gips väggar är att då kan vi även nyttja den 170mm isolerings stenull som är i huskonstruktionen för ljud absorbtion, och därmed vinna 170mm i yta, som annars skulle behöva adderas på akustik stenullen.
Sätter vi gipsväggar, så börjar man från 0 från gipsväggen så att säga.
Så det vore ju fantastiskt att skippa innervägg för att få 170mm mer i yta från varje vägg.

Tack för eran tid. :D
//Ted

Skippa gipset men plastfolie invändigt är ett måste. Kör keramiska växlare för luften för varje ventil.
Med så tjock ljudisolering får ni ett energisnålt hus.

Jag skulle ha separerat värmeisoleringen och ljudisoleringen genom att bygga "vanliga" väggar med normal mängd isolering och diffspärr och sen byggt de ljudisolerande elementen med en liten ventilerad luftspalt mot ytterväggarna. Det blir alltså ett ljudisolerat hus i huset.

F fiskbuggaren skrev:
För ljudisoleringens skull är det klart fördelaktigt att ha det där gipslagret där och det kan med fördel både dubblas och tripplas om ni ändå bygger så djupa väggar. Foga ordentligt så att det inte finns smitvägar för luftburet ljud.

Är ni belägna på en helt tyst plats? Om inte skulle jag nog lägga ett par hjärncykler på ljudisoleringen och inte bara på absorption.
Tack för dina svar.
Jag bor på en tyst plats. Det finns väl en och annan som får för sig att använda motorsågen etc då och då, men i övrigt mest fåglar. Tomten angränsar mot naturreservat.

Så jag känner mig ganska trygg med Ljudisoleringen. Så fort vi får upp glasdörrar så kan jag sluta tätt och känna på hur mycket ljud som släpps igenom.

Det som fortfarande oroar mig är Värmeisoleringen.
I breda drag, så skulle man kunna säga att hela huset kommer få ytterligare mellan 20-60cm stenull på alla ytor inkl tak. Kommer det att hjälpa till med värmeisolering ytterligare?

Vi hoppas även på att kunna skippa inre takpaneler. Där ligger 300mm stenull.
Så samma fråga även där, Vågar man skippa interna träpaneler, eller kan vi förlora värme genom att värmen stiger direkt mot ångspärr-Stenull-yttertak.?
En annan faktor här är ju regnljud, men gissar att det mesta ändå blir stomljud och att träpaneler inte tar bort så mkt av det..?

F fiskbuggaren skrev:
En annan sak man borde fundera lite på är eventuell plast. Du vill inte ha (utifrån) 170 mm isolering, plast, 600 mm isolering. Det kommer du förvisso runt genom att ventilera ordentligt bakom absorbenterna men då bidrar de inte heller till rummets värmeisolering.
Här förstog jag inte riktigt vad du menade?
Varför kan man inte ha 600mm stenull direkt mot ånspärr? (Förvisso är det 45 reglar emelland där el är draget. så kommer inte ligga helt dikt an)

Tackl för din tid och kunskap!

Jag har precis byggt en ljudvägg på nästan 700mm och där var vi tvungna att ha gips i väggen för att dämpa ljudet. Den tog hand om någon frekvens som skulle dämpas bort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.