nizzehult nizzehult skrev:
Varför det? Vi är sams om det mesta och det man kan läsa sig till nästan all formalia som behövs göras. Jag skulle tippa att det räcker med två timmar för ett proffs att gå igenom och verifiera att de papper och kalkyler vi har producerat är korrekta. Kostnaden skulle alltså sluta på några tusenlappar. Finns även en snikverision där allt göra på nätet och då hamnar man bara på ca 1500,- men i detta fall skulle det kännas bättre att sitta med en fysisk person.
Sen går man till banken och löser allt med lagfarter och lån.
Att man låtit en jurist gå igenom räkenskaperna känns också bättre rent etiskt, ingen av oss kan därefter ställa några krav på den andre.
En fråga här: blir det lagfartsavgifter och annat dumt även om man "bara" överför fastighet(er) mellan f d äkta makar?
När jag skilde mig för ett och etthalvt år sedan blev det lagfartsavgift. Minns dock inte säkert hur hög. Kan vara lägre än vid ett vanligt husköp.

Man betalar bara expeditionsavgiften för lagfarten vid bodelning, alltså knappt 1.000 kr. Själva skattedelen slipper man.

Tack för all input!
Är detta rätt flöde?
1. Beställ personbevis för båda hos Skatteverket ang skilsmässa. Ladda hem och skriv ut blankett om Äktenskapsskillnad, skriv under, bifoga och skicka in allt till Tingsrätten. Betala även in 900,- via deras hemsida (detta är gjort). Efter ca 3v har domen vunnit laga kraft och man är formellt och juridiskt skilda (om man inte har gemensamma barn <16 år, då tar det ytterligare 6 månader).
2. Värdera alla fastigheter, gärna från två mäklare.
3. Sammanställ alla tillgångar och skulder, även aktier och fonder, använd ett excelark.
4. Resonera och fördela allt lösöre, det duger att sätta upp allt på ett excelark.
Här finns det flera metoder att tillgå: "intern auktion" kan vara en. Huvudsaken är att man är överens. Passa även på att avyttra sånt som ingen vill ha kvar eller är beredd att betala den andre för - om det finns ett reellt värde. Sånt som är ärvt eller man fått som personlig gåva ska bara i undantagsfall hamna hos den andre.
5. Ladda hem eller köp och fyll i ett bodelningsdokument utifrån sammaställningen. Här kan man låta en jurist slänga ett getöga på allt när man anser sig klar.
6. Boka tid hos bank och berätta där vad som är på gång och att man vill ha ett lånelöte om ena parten ska bo kvar samt att den andre parten får ett ungefärlig uppskattning vad hen har råd att köpa för bostad; dvs ett lånelöfte även här.
7. När andre parten har klart med ny bostad: nytt möte på bank där lånen formellt skrivs över och fastigheten övergår till den som ska bo kvar. Sätt upp en tid när den som flyttar är "klar" och har tagit med sig allt hen ska ha. Den sista justeringen ekonomiskt - den andra parten "köper ut" den andre - kan vara sista handpåläggningen när inflyttning och möblering är klar.

Därefter bör processen anses avslutad? 2,3 och 4 kan man ta i valfri ordning men måste vara klart innan 5/6. För att ens det ska bli tal om att ena parten ska kunna behålla den gemesamma bostaden bör även den ha haft ett möte med banken och fått ett lånelöfte redan innan allt drar igång.
Under tiden fram tills detta kan man fixa med praktiska saker som att flytta över försäkringar, fordon, autogiron, abbonnemang och annat till rätt part. Bara det är ett hästjobb!

Att sälja av värdepapper bara för att man separerar känns däremot knöligt, banken måste väl har goda rutiner för sånt och kunna påvisa exakta värdet vid aktuell dag? I vårt fall rör det sig bara om några enstaka poster som dessutom inte fluktuerar i värde.
Minns inte den exakta tågordningen men en sak minns jag och det är att vi daterade bodelningsavtalet före ansökan om äktenskapsskillnad.
Detta var inget hinder för någon utom för Lantmäteriet som vägrade ge lagfart med mindre än att vi skrev om bodelningsavtalet så att det blev daterat efter ansökan om äktenskapsskillnad.
Så vi skrev om det och fick skaffa nya vittnen vilket var lite bökigt eftersom min partner redan hunnit flytta utomlands.
Att vi laddat hem blanketterna från internet utgjorde dock inget hinder.
Vi benade heller inte upp varenda sak på papper utan skrev att huset skulle tillskiftas mig (inkl. lånet) och "övriga tillgångar utgörande bohag, bilar, husvagn, släpvagn, verktyg, datorer m.m. sämjedelas".
Helt problemfritt förutom feldateringen.

P
Jag blir fortfarande orolig för att ni tänker lite tokigt om sommarstugetomten. I ett tidigt inlägg skriver du: ...."och kom fram till att jag bör kunna bo kvar och lösa ut henne men då räknade vi på att hon behåller tomten och lösöret tog vi inte ens upp."
Senare skriver du : "Tomten ska vi försöka sälja, även om tidpunkten inte är optimal. I värsta fall samäger vi den och försöker igen till våren."
Hur tänker ni nu kring sommarstugetomten?
Jag tycker annars det var en bra ide att du löser ut henne ut villan och värdepapper mm delvis genom att hon tar sommarstugetomten. Självklart bör ni vänta med att värdera/sälja den till våren då priserna för just sommarstugor brukar gå upp. Annars kommer någon av er eller bägge två känna er lurade.

nizzehult
MissMuffet skrev:
Jag blir fortfarande orolig för att ni tänker lite tokigt om sommarstugetomten. I ett tidigt inlägg skriver du: ...."och kom fram till att jag bör kunna bo kvar och lösa ut henne men då räknade vi på att hon behåller tomten och lösöret tog vi inte ens upp."
Senare skriver du : "Tomten ska vi försöka sälja, även om tidpunkten inte är optimal. I värsta fall samäger vi den och försöker igen till våren."
Hur tänker ni nu kring sommarstugetomten?
Jag tycker annars det var en bra ide att du löser ut henne ut villan och värdepapper mm delvis genom att hon tar sommarstugetomten. Självklart bör ni vänta med att värdera/sälja den till våren då priserna för just sommarstugor brukar gå upp. Annars kommer någon av er eller bägge två känna er lurade.
I ett tidigt skede när jag själv gjorde en grov kalkyl så blev det enklare om hon behöll tomten. Hon har ändå pratat om den som en framtida investering som kommer att öka i värde och då vore det dumt att avyttra den.
Men ju mer vi börjar räkna på hennes nya boende, desto mera varse blir vi att tomten måste avyttras och då är det lika bra att göra det redan nu och dela på pengarna. Så blir det ju ändå när bodelningen görs, enda skillnaden om hon hade tagit över den är att jag fått tillgodoräkna mig halva värdet.
Tyvärr blir ett samägande knepigt - oavsett vad och med vem det gäller. Hur kul skulle det var att samäga en bil med grannen t ex, det är ungefär samma sak rent juridiskt. Nu är en obebyggd tomt enklare att äga än t ex en sommarstuga men det kan ändå ge upphov till problem. Det var hennes idé om att försöka sälja den nu men hade det varit en stuga hade det nog varit läge att vänta. Tomter är inte lika konjukturkänsliga.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Tack för det klargörandet och förhoppningsvis så vet banken detta och kan hjälpa till att få fram rätt summa när vi ska värdera våra tillgångar.
Jag har aktier i en bank som har stigit i värde horribelt mycket med tanke på anskaffningsvärdet.
Sen har jag andelar i en bofond som även dessa är värda en hel del.
Utöver detta tror jag inte vi har några värdepapper och eventuella inbetalade tjänstepensionspengar ska väl knappast inkluderas?
Gäller 30% reavinst på mina aktier + fonden rakt av eller kan det finnas fall där det räknas annolunda?
VIlken skattesats gäller sen för fastighetens reavinst? Är det 22%? Här ska väl även förbättringar räknas med, t ex sån sak som att köket som byttes ut för 3 år sen för ca 75'. Osäker hur man räknar av sånt.
En del tankefel där -.Ni äger, inte du. Så länge det står jag istället för vi blir det fel.

Ägandet av fonder och värdepapper delas genom att man överför ägandet, det utlöser ingen reavinstbeskattning. Vid överförandet överförs även anskaffningsvärdet så glöm inte vidimerade kopior på avräkningsnotor.

Att lösa ut den andre ur fastigheten brukar innebära att man gör en riktig värdering som man är överens om, sedan fyller man i deklarationsblanketten som om man sålt, man tar även med en fiktiv mäklarkostnad. När man är överens om att uppgifterna är korrekta vet man alltså vinsten och därifrån räknar man av skatten.
Sedan utgår man från köpeskillingen, lägger på nettovinsten och drar bort nuvarande lån. Dela med två för att få fram beloppet den andre ska ha.

Dett görs både för er bostadsfastighet och er tilltänkta fritidsfastighet var för sig.

När övertagandet sker betalar den nye ägaren till respektive fastighet registreringsavgiften (tror det är 875 kronor) men ingen stämpelskatt.

En sak till...

Era eventuella privata pensionsförsäkringar (j tjänstepension) ingår också i bodelningen. Det kan komma som en obehaglig överraskning.

nizzehult
Visst, det är fortfarande våra tillgångar.
Visst kan man dela på alla värdepapper 50/50 men det är väl enklare att man sammanställer värdena och delar på denna summa i stället? Hon har inget intresse av andelar i en Bofond (ja frågan är om ens jag har det men dom finns där iaf).
I vårt fall blir det rätt enkelt att räkna ut vinsten eftersom inget har hänt från anförskaffningen tills nu (förutom emsissioner och liknade), har alltså inte gjorts några försäljningar och annat.

Varför ska man fylla i en deklarationsblankett vid ett överlåtande? Återigen: jag antar att banken hjälper till här och har järnkoll på allt som behöver göras. Även om dom tar en slant för det.
Har ingen privat penionsförsäkring, bara den statliga tjänstepensionen och den torde knappast beröras.

Redigerat:
BirgitS
Varför ska man fylla i en deklarationsblankett vid ett överlåtande?
Så att man kan räkna ut reavinstskatten på korrekt sätt.

nizzehult
BirgitS BirgitS skrev:
Så att man kan räkna ut reavinstskatten på korrekt sätt.
Jaha, men förklara detta? Ska den skickas in och granskas/godkännas då eller är det bara ett förfarande för att få fram rätt siffror? En blankett i min värd är ett papper som ska skickas vidare. Eller är det för nästa deklaration? Det enda som är intressant är väl egentligen att få fram själva siffran då all beskattning är gjord, sen får den bakas in bodelningen som vilken tillgång som helst?

hsd
Har Du en riktig bank så hjälper de till med värdepapper och fastigheter utan kostnad.
Ni är inte de första paret som separerar och det är vardagsmat för banken

• Gilla
nizzehult
  • Laddar…
nizzehult
hsd hsd skrev:
Har Du en riktig bank så hjälper de till med värdepapper och fastigheter utan kostnad.
Ni är inte de första paret som separerar och det är vardagsmat för banken
Så tänkte även jag. Vi har SEB och har haft dem i 100 år eller så. Det här är vardagsmat för dem och på köpet får dom låna ut mer pengar om dom sköter sig.

BirgitS
Jaha, men förklara detta? Ska den skickas in och granskas/godkännas då eller är det bara ett förfarande för att få fram rätt siffror? En blankett i min värd är ett papper som ska skickas vidare. Eller är det för nästa deklaration? Det enda som är intressant är väl egentligen att få fram själva siffran då all beskattning är gjord, sen får den bakas in bodelningen som vilken tillgång som helst?
Inte skickas in, det är bara en beräkningshjälp så att ni inte missar något för det är lätt hänt.

Visst, det är fortfarande våra tillgångar.
Visst kan man dela på alla värdepapper 50/50 men det är väl enklare att man sammanställer värdena och delar på denna summa i stället? Hon har inget intresse av andelar i en Bofond (ja frågan är om ens jag har det men dom finns där iaf).
I vårt fall blir det rätt enkelt att räkna ut vinsten eftersom inget har hänt från anförskaffningen tills nu (förutom emsissioner och liknade), har alltså inte gjorts några försäljningar och annat.

Varför ska man fylla i en deklarationsblankett vid ett överlåtande? Återigen: jag antar att banken hjälper till här och har järnkoll på allt som behöver göras. Även om dom tar en slant för det.
Har ingen privat penionsförsäkring, bara den statliga tjänstepensionen och den torde knappast beröras.
Du använder deklarationsblanketten som hjälp så du vet att ni räknat rätt. Då blir det färre frågetecken.

nizzehult
OK, men jag förutsätter att banken har denna blankett eller motsvarande.

Igår gick vi igenom bohaget och lösöret och vi är ganska överens om det mesta men själva uppdelningen sker av praktiska skäl först när hon har ordnat sitt nya boende. Vi har gjort ett excelark med alla möbler och större saker och där "nollat" det mesta som vi äger och bara gjort en markering vem som tar vad. Arvegods och presenter går självklart till den som fick det. Husgeråd, sänglinnen, dukar, gardiner etc delas efter bästa förmåga och sen kompletterar man upp på respektive sida. De få prylar som det finns värde i men hon absolut inte vill ha köper jag ut till ett överenskommet belopp och några säljer vi. Hon förstår att garaget är svårt, för att inte säga omöjligt att värdera men bara hon får en verktygslåda och sånt man normalt behöver i en lägenhet klarar hon sig. Vi tänker att hon kan fortsätta låna saker av mig efter behov och jag ser inga problem med det. Dock har jag nämnt att det måste sättas ett datum när vi drar en gräns och vi inte kan åberopa ägorätt över kvarvarande delar och hon förstod det. Vet inte om det rent av bör skrivas in i bodelningsavtalet?

Ja det här med tjänstepensionen var surt, jag har en flik på min bank där man kan se detta belopp och det är rätt betydande. På hennes flik är det noll. Hur ska det fördelas, knappast 50/50?

Sen dök en (lite oförväntad) fråga upp: hur ska hennes 5-6 år då hon gick hemma med barnen "värderas" när det gäller försämrad pension? Jag har alltid tjänat mer än henne och vi har haft gemensam ekonomi nästan ända sedan vi flyttade ihop. Går detta att räkna fram, eller rör det sig i praktiken bara om några futtiga hundralappar per år eller så? Sen ändrar man ju i pensionsystemet med jämna mellanrum, hur gör man då för att det ska bli rättvist? Jag vill givetvis att hon inte ska hamna i ekonomisk knipa när hon går i pension någon gång i nästa årtionde men jag måste också tänka på min egen situation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.