12 622 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Lb-hus...myresjöhus..nåt att ha?
Sida 1 av 2
Börjar tröttna lite på husletandet nu och då har vi bara hållt på någon månad..men det är ju sååå mycket att tänka på!
vi har val tbort Trivselhus pga att de inte kunde leverera inom vår budget, även a-hus är bortvalt. Vi är väldigt förtjusta i Eksjöhus prio två, men det kan vara så att vi måste bygga tvåplan pga bestämmelser för tomten (vi har inte tomt än, men hoppas på att få snart)
vi har möte med Myresjöhus på torsdag, vi ska främst kolla på smart 150, men så har jag läst så mycket negativt om dom..sen har de heller inget bra U-värde i fönstren som standard och någonstans läste jag att de endast har plastmatta som standard i badrum!?
kollade lite på lb-hus idag, men så ser jag att de gick i konkurs nyligen, då blir man ju lite nervös..
ge mig era bästa tips på vad man ska kolla när man letar hustillverkare..
vi söker 6 rum och kök, max 2,5 milj nyckelfärdigt exkl tomt och anslutningsavgifter, några tips?
vi har val tbort Trivselhus pga att de inte kunde leverera inom vår budget, även a-hus är bortvalt. Vi är väldigt förtjusta i Eksjöhus prio två, men det kan vara så att vi måste bygga tvåplan pga bestämmelser för tomten (vi har inte tomt än, men hoppas på att få snart)
vi har möte med Myresjöhus på torsdag, vi ska främst kolla på smart 150, men så har jag läst så mycket negativt om dom..sen har de heller inget bra U-värde i fönstren som standard och någonstans läste jag att de endast har plastmatta som standard i badrum!?
kollade lite på lb-hus idag, men så ser jag att de gick i konkurs nyligen, då blir man ju lite nervös..
ge mig era bästa tips på vad man ska kolla när man letar hustillverkare..
vi söker 6 rum och kök, max 2,5 milj nyckelfärdigt exkl tomt och anslutningsavgifter, några tips?
Jag gillade att ha Fiskarhedenvillan som referens för att de var väldigt transparenta med sin prissättning. Man kunde maila dom på morgonen och fråga typ "hur mycket kostar det att få 2.50 i takhöjd på denna husmodell" så hade man ett svar i mailkorgen på eftermiddagen. Nästan alla andra ville ju träffas personligen och ha möten så fort man hade en fundering och det är rätt påfrestande när man bara är i offertstadiet.
Förstår att du börjar ledsna, verkligen inte lätt att gå igenom alla företag och försöka jämföra!
Har du tittat närmare på Trivselhus nya koncept Movehome?
De har totalentrepenad och på deras hemsida kan du bygga ett hus och få priset direkt.
De har några fina tvåplans hus som jag var intresserad av men vi får i motsats till er inte bygga mer än 1 1/2 😁.
Lycka till!
/C
Har du tittat närmare på Trivselhus nya koncept Movehome?
De har totalentrepenad och på deras hemsida kan du bygga ett hus och få priset direkt.
De har några fina tvåplans hus som jag var intresserad av men vi får i motsats till er inte bygga mer än 1 1/2 😁.
Lycka till!
/C
Mm, kan inte annat än att hålla med 😊!Marilis skrev:
Men dyrt blir det oavsett vad och vem du bygger med...😁
Och när det kommer till styrt så är det många gånger när du börjar titta på tillvalen som det börjar ticka iväg och det gör det fort och lätt 😰.
Vi satt ner med flera olika husföretag och diskuterade fram och tillbaka till ett färdigt hus och varje gång vi var färdiga hade notan stigit med några hundratusen kr 😏.
Vi satt bla ner med LB - hus och de var med länge innan vi till slut valde bort dem.
Om jag förstod saken rätt så är de uppköpta av ett stort pch kapitalstarkt IT-företag och det är deras ekonomi som du bör granska om du är intresserad 😊.
I övrigt gillar jag verkligen FHV men de kunde inte erbjuda oss totalentrepenad när vi valde.
Tack för svar. Jag är många gånger ibte så jätteintresserad av tillval utan snarare av att välja bort saker
jag har hittat ett mosaik jag vill ha ich jag vill ha ikea i både kök och badrum (inte vitvaror). Movehome var dyrare än eksjlhus och hade lägre standard. Bla så hade de inte platsmålade lister vilket jag känner ganska stark för. Det var även en kostnad för plattan som tillkom. Vi mäter allt med offerten vi fått på prio två. Väl tilltaget i beräkningen och väldigt hög standard
Återigen håller jag med dig!Marilis skrev:Tack för svar. Jag är många gånger ibte så jätteintresserad av tillval utan snarare av att välja bort sakerjag har hittat ett mosaik jag vill ha ich jag vill ha ikea i både kök och badrum (inte vitvaror). Movehome var dyrare än eksjlhus och hade lägre standard. Bla så hade de inte platsmålade lister vilket jag känner ganska stark för. Det var även en kostnad för plattan som tillkom. Vi mäter allt med offerten vi fått på prio två. Väl tilltaget i beräkningen och väldigt hög standard
Eksjöhus verkar ha mkt fina hus och verkar prisvärda!
Vi var nere i Staffanstorp och tittade på ett jätte fint visningshus där.
Dom föll dock tyvärr bort, mkt pga att de inte kunde erbjuda oss totalentrepenad samt att det ej finns lokal representation där vi bor.
En framtida granne till oss har uppfört ett hus med dom nu som ser jätte fint ut så kanske inte a och o det där med lokal representation...
Klokt av er att utgå ifrån en offert och jämföra!
Dessutom, jag känner till ett par snickare som menar att Ikeas kök är minst lika bra som många av deras konkurrenter. Något som jag absolut också hade övervägt om det inte hade varit så styrt med Movehome!
Ja min svärmor jobbar med ballinglöv men har ikeakök själv. Klart att det är viss skillnad mot värstingarna men ikea har allt jag vill ha. Samt att om jag vill ändra så känns det inte alltför tungt i framtiden..sen har vi ju superfront som piggar upp ikeagrejer lite
Har ni kikat på Götenehus Pakethus, de säljs på totalentreprenad och känns prisvärda.
Vi håller också på att leta husleverantör just nu och går igenom en efter en. Vi har insett att det blir svårt att få allt precis som vi vill med en begränsad budget men för oss lutar det just nu åt Fiskarhedenvillan. Ska ha en sittning till med säljaren för att gå igenom lite fler frågor som uppkommit bara
Vi håller också på att leta husleverantör just nu och går igenom en efter en. Vi har insett att det blir svårt att få allt precis som vi vill med en begränsad budget men för oss lutar det just nu åt Fiskarhedenvillan. Ska ha en sittning till med säljaren för att gå igenom lite fler frågor som uppkommit bara
Har inte kommit till götenehus än, men gillar stilen på deras hus. Jag tror att nästa husleverantör att kika närmare på är fiskarhedarvillan nu när de faktiskt kör på totalentreprenad
ja jag gick från banken leendes och tänkte att vi skulle kunna välja och vraka, pfff haha snacka om realitycheck efter första husmötet!
men vi vill iofs inte ha så mycket extra, några saker vi inte tummar på är att huset ska vara klimatsmart, snygg finish, absolut ibte ekgolv, jag vill ha betong och vitlaserad ask