Bland det mest korkade jag hört, dvs att JFB måste sitta på en speciell sida i centralen. Den kan sitta på höge eller vänster högt uppe eller långt nere.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
JFB till höger eller vänster är ju en smaksak precis som var man sätter HB:n. Jag sätter den uppe till vänster sen JFB följt av säkringar medans en av kollegorna alltid sätter HB:n längst ner till vänster följt av JFB och säkringar.
Så länge det ser lika ut i hela anläggningen spelar det inte mig någon som helst roll hur centralen byggs ihop.

Elektrosmurf skrev:
Har varit in i en hel del centraler där förra elektrikern helt enkelt bara klipper av den tanden där N på jfb:n är, och monterar sen dit fasskenan. Verkar vara ganska vanligt i stockholm hur är det i övriga Sverige?
Patrik_Hed skrev:
Aldrig sett! Det blir ju fel i såfall med fasföljden! Första säkringen börjar ju med L2 då...
Det kan väl inte vara något stort problem? Vill man absolut ha L1 på första säkringen är det väl bara att kasta om ordningen på matningen till JFB? Det finns inga L1,L2,L3-markeringar på en Hager CD440D. Om man sätter den längst till höger får man samma "problem" om inte antalet säkringar är en multipel av tre.

b_hasse skrev:
Det kan väl inte vara något stort problem? Vill man absolut ha L1 på första säkringen är det väl bara att kasta om ordningen på matningen till JFB? Det finns inga L1,L2,L3-markeringar på en Hager CD440D. Om man sätter den längst till höger får man samma "problem" om inte antalet säkringar är en multipel av tre.
Vi ska försöka undvika "vilda västern" så långt det går när det kommer till el-centraler.

//Patrik

Jag har plockat bort ett par inlägg.

Bara för att ett inlägg inte stämmer med den egna uppfattningen, så behöverman inte kasta trollanklagelser omkring sig.

/moderator

-PC- skrev:
Om man tar en sådan här skena då?
[länk]
Ja, med den skenan blir det rätt. Har för mig att det är sådana skenor tyskarna använder då de verkar använda jfb med nollan till höger. Det är därför den jfb är billigare på Hornbach.

Vad då rätt???? DET FINNS INGET RÄTT ELLER FEL ANGÅENDE PÅ VILKEN SIDA JFB SKA SITTA. Bara att vissa tycker si och andra så.

elmont skrev:
Vad då rätt???? DET FINNS INGET RÄTT ELLER FEL ANGÅENDE PÅ VILKEN SIDA JFB SKA SITTA. Bara att vissa tycker si och andra så.
Inte rätt eller fel, men det finns en vedertagen praxis. Åtminstone om vi ska hålla oss inom villa-centraler.

//Patrik

Jag är ledsen men jag håller INTE med dig, jag har sett alla varianter även i villor. Jag tror att du har ett lite för snävt "synfält" ( blir du sur på mej nu :))

elmont skrev:
Jag är ledsen men jag håller INTE med dig, jag har sett alla varianter även i villor. Jag tror att du har ett lite för snävt "synfält" ( blir du sur på mej nu :))
Är detta en lite känslig fråga, elmont? ;)

Givetvis finns många varianter på hur man bygger centraler, men det vanligaste sättet är att börja högst upp, från vänster till höger. Att t.ex. gå från höger till vänster som Steamboy skrev om för att få jordfelsbrytaren att passa skulle jag se som att en hempulare varit framme.
Men jag har ju ingen erfarenhet alls nästan i jämförelse med dig. Du kanske har sett många såna anläggningar och inte alls direkt skulle gå på min slutsats om hempulare?

//Patrik

Redigerat:
Jag kan sträcka mig till att hålla med om att det är vanligast att gå från höger till vänster och uppifrån och ner i alla fall på helt nya anläggningar. Kommer man till g:a (vid centralbyte) kan det ofta av rent praktiska skäl bli annorlunda.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Varför krångla till det och uppfinna hjulet på nytt hela tiden?
Är det inte bättre att man gör som alla andra och inte bara gör efter eget tycke?
Man ser rätt snabbt om det varit en person med lite känsla som varit och gjort ett jobb eller en utan känsla. Jag säger inte att den ena är bättre än den andra men någonstans måste man väl ändå komma till en punkt där man tycker att det börjar bli rörigt och lustigt ut?

Hur gör ni med utbyggnad med mer säkringar osv? Går ni åt höger till vänster och hur gör ni då med numreringar och positionsnummer?

I denna del av världen så läser vi från höger till vänster och uppifrån och neråt.
Varför ska man då inte gör samma sak då det är det enda logiska att koppla på?
Sätter man HB högst upp till vänster och sen följer med JFB så får man det i följd. Man ser vilken enhet som ligger efter den andra och hur det är kopplat. Nyttjar man fasskena utan att behöva göra specialare för att man har "fel" material så får man mindre antal kopplingspunkter/skarvar och mindre antal kablar och man överblickar en central smidigt.

Jag kanske är för insnöad på att man ska vara nöjd med sitt arbeta och kunna sova gott om natten. Dessutom varför ska man bråka med sina egna i yrket? Oavsett märke vi har på kläderna? Vi må vara kompisar med snickaren och snegla på rörmockaren etc. Men kan man inte höja ribban och göra ett proffsigt arbete som vi alla kan vara nöjda med? Du kanske tycker att "det får bli så denna gång" men när nästa person kommer och ska göra något så kommer ju troligen även den ta en genväg för att ingen vill betala extra för att snygga till det där.
Det är ju inte skrivit i sten att det ska vara si eller så men lite yrkes praxis måste man väl ändå komma överens om?

Detta må vara ett i-landsproblem men tar man smågenvägar för att man kan är man då lika duktig och nöjd med sitt arbete som andra som vill göra rätt för sig?

Menar du att om matningen, på en befintlig central som ska bytas och centralen har en given placering, kommer in nere till vänster och ledningarna räcker till att sätta HB nere till höger. Att man då ska skarva ledningarna så att man kan sätta brytaren uppe till vänster??? Det är väl att överarbeta (det som är typiskt för vissa hempulare) och i viss mån både fördyra och försvåra, kanske inte så mycket men dock.

elmont skrev:
Menar du att om matningen, på en befintlig central som ska bytas och centralen har en given placering, kommer in nere till vänster och ledningarna räcker till att sätta HB nere till höger. Att man då ska skarva ledningarna så att man kan sätta brytaren uppe till vänster??? Det är väl att överarbeta (det som är typiskt för vissa hempulare) och i viss mån både fördyra och försvåra, kanske inte så mycket men dock.
Om jag ska vara helt ärlig så skulle inte ens tanken slå mig att göra annat än att skarva och sätta HB högst upp i centralen. PEN alt. PE och N måste ju kanske skarvas i alla fall. :) Men jag skulle inte "slå ner" på det sättet, hade bara inte gjort så själv.

Men det är ju välkänt att det finns lika många sätt ibland som det finns elektriker.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.