1 490 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Skillnad på LED-lysrör?
Jag skrev denna fråga (nästan. Då hade jag inte utfört bytet. Det har jag nu) i en gammal tråd med liknande ämne, men fick inget svar där, så testar att skapa en ny.
Jag har fyra gamla lysrörsarmaturer i garaget. I två av dem har jag satt i nya led-rör, men en "led-glimtändare". Dessa var med i paketet med ledrören jag köpte från Biltema för något år sedan. Artnr 46-3083, som inte längre finns kvar, men verkar vara ersatt med 48-867.
Jag har nu gjort samma sak med de kvarvarande två armaturerna, men med LED-rör från Jula. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysror/led-lysror/lysror-led-019935/
Dessa ser ut att vara likvärdiga med Biltemas 48-867. Jag tycker dock att prisskillnaden är orimlig. Julas rör kostar 70kr (De hade kampanj nyss då de kostade 42kr) och Biltemas kostar 219kr. Kan det vara så stor prisskillnad utan att det är någon större skillnad på rören? Missar jag något?
Jag har fyra gamla lysrörsarmaturer i garaget. I två av dem har jag satt i nya led-rör, men en "led-glimtändare". Dessa var med i paketet med ledrören jag köpte från Biltema för något år sedan. Artnr 46-3083, som inte längre finns kvar, men verkar vara ersatt med 48-867.
Jag har nu gjort samma sak med de kvarvarande två armaturerna, men med LED-rör från Jula. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/ljuskallor/lysror/led-lysror/lysror-led-019935/
Dessa ser ut att vara likvärdiga med Biltemas 48-867. Jag tycker dock att prisskillnaden är orimlig. Julas rör kostar 70kr (De hade kampanj nyss då de kostade 42kr) och Biltemas kostar 219kr. Kan det vara så stor prisskillnad utan att det är någon större skillnad på rören? Missar jag något?
Verkar finnas väldigt många versioner av LED-lysrör med samma längd och som passar i samma armaturer. Det är nog inte säkert att priset avslöjar extra bra komponenter om det inte är ett mycket högt pris (proffs-sortimentet)
Tack för snabba svar. Förtydligande: Jag har redan slagit till på Julas rör och de verkar fungera alldeles utmärkt. Jag var mest nyfiken på om det kunde vara någon större skillnad. Min uppfattning är att Biltema och Jula brukar hålla sig till motsvarande prisläge. Jag hade kunnat förstå det om jag hade åkt till NK och köpt Gucci-lysrör, men det är ju inte riktigt den skillnaden på butik och tillverkare (deras egna märken på båda ställena).
Jämfört med Jula får man ju ändå lov att säga att det är ett mycket högt pris (drygt tre gånger så mycket).J Josth skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grundolja - kvalitetsskillnader
Färg, Måla & Tapetsera -
Skillnad på boarea för identiska hus hos Skatteverket
Köpa & Sälja hus -
Skillnader mellan lucktyper
Kök -
Blev en viss skillnad på köpt el med solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Husleverantörernas kvalite hur stor är skillnaden