Har det bara köpts en burk Falu rödfärg i handeln utan eftertanke så är det med stor sannolikhet den idag vanligaste mörkare tonen som har använts. Det är väl egentligen först de senaste 10 åren som medvetenheten om att dagens standardkulör är ovanligt mörk sett ur ett historiskt perspektiv.
Rent estetiskt så rekommenderar jag Falu ljusröd - den går snäppet mer mot orange och ger ett fantastiskt lyster mot den gröna naturen. Har man väl sett den så är det svårt att acceptera den mörka blåröda tonen som senare har blivit standard. Jag målade om en stuga i Falu ljusröd i en socken i Sörmland - nu vill alla grannar ha den tonen på sina stugor.
Rent estetiskt så rekommenderar jag Falu ljusröd - den går snäppet mer mot orange och ger ett fantastiskt lyster mot den gröna naturen. Har man väl sett den så är det svårt att acceptera den mörka blåröda tonen som senare har blivit standard. Jag målade om en stuga i Falu ljusröd i en socken i Sörmland - nu vill alla grannar ha den tonen på sina stugor.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Sorry - jag missförstod nog frågan då. Såg att det var olika nyanser på ladan och därav mitt svar.
Som sagts tidigare så behöver du ändå borsta rent fasaden från den gamla färgen (allt löst) så du kan till och med välja grön färg om du tycker det är kul
Annars gillar jag den ljusa rödfärgen bäst!
Som sagts tidigare så behöver du ändå borsta rent fasaden från den gamla färgen (allt löst) så du kan till och med välja grön färg om du tycker det är kul
Annars gillar jag den ljusa rödfärgen bäst!
Ingen som sett Fredrik Lindströms program "Tänk om" ?? I ett av avsnitten får man veta rödfärgens historia. Den kom till för att vanligt folk ville ha nått som efterliknade dåtidens lyxmaterial, tegel, och den var från början närmast orange, eller brandgul som man sa på den tiden.