Är det skillnad på falu rödfärger mörka ljusa ?? se bilderna hur huse lada osv ser ut i dag och ska målas

• 13432350_10209276273604804_2715340667574463643_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 13427927_10209284848859180_2547889438385975247_n.jpg
    Skapa konto
M
Ja - det finns en mörk och En ljus Falu rödfärg, men nyansen lär även skilja mellan olika fabrikat av röd slamfärg.

M
Den ljusa sägs förresten vara den som användes mest förr i tiden.

men vilken kan mina byggnader har ?? jag vet att dom har använt falu röd kommer nog fortsätta med det ....

• Gilla
Elinenen
  • Laddar…
hsd
då den gamla färgen ska borstas rent så spelar nyansskillnader inte så stor roll

ok får kolla lite på bilder då skillnaden ....

• Gilla
somenhest
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har det bara köpts en burk Falu rödfärg i handeln utan eftertanke så är det med stor sannolikhet den idag vanligaste mörkare tonen som har använts. Det är väl egentligen först de senaste 10 åren som medvetenheten om att dagens standardkulör är ovanligt mörk sett ur ett historiskt perspektiv.

Rent estetiskt så rekommenderar jag Falu ljusröd - den går snäppet mer mot orange och ger ett fantastiskt lyster mot den gröna naturen. Har man väl sett den så är det svårt att acceptera den mörka blåröda tonen som senare har blivit standard. Jag målade om en stuga i Falu ljusröd i en socken i Sörmland - nu vill alla grannar ha den tonen på sina stugor.

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
M
Sorry - jag missförstod nog frågan då. Såg att det var olika nyanser på ladan och därav mitt svar.

Som sagts tidigare så behöver du ändå borsta rent fasaden från den gamla färgen (allt löst) så du kan till och med välja grön färg om du tycker det är kul :)

Annars gillar jag den ljusa rödfärgen bäst!

på ladan är det olika nyanser av naturliga orsaker dit spikat gamla rödmålade plankor sen förr osv och säkert målat i olika perioder .

Ska kika på mörk och ljus får man se beslutet ....

I fall man tittar på bilden överst är framsidan åt det ljusa hållet tro i färg tonen??

Ingen som sett Fredrik Lindströms program "Tänk om" ?? I ett av avsnitten får man veta rödfärgens historia. Den kom till för att vanligt folk ville ha nått som efterliknade dåtidens lyxmaterial, tegel, och den var från början närmast orange, eller brandgul som man sa på den tiden.

hsd
jomenvisst ,trevligt program.
har även besökt falu koppargruva men där var historian lite annrlunda

Claes Sörmland
Falu röd och Falu ljusröd (Med alla problem bilder innebär):

Skärmavbild 2016-06-21 kl. 19.50.53.png
Skapa konto

• Gilla
Ekedalarna och 1 till
  • Laddar…
ok tack , svårt val båda är fina har nog mörk i dag kanske ska prova ljus se vad man tycker sen går det alltid att byta tillbaka

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Falu röd och Falu ljusröd (Med alla problem bilder innebär):

[bild]
Hej Claes, har du någon rekommendation på kulör till hängrännor (plåtdetaljer).
Vi ska måla vårat hus I faluröd eller faluröd ljus & har Vittinge tegel.
Mvh Anneli

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.