11 735 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Skillnad på cirkelsåg och sänksåg?
Det är bara lite märkligt att sänksågar, som jag alltså vanligtvis sågar raka långa linjer med, har stödskenor för detta.O Oxfilé skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Jag skulle vilja påstå att cirkelsågen "vanligtvis" gör kapningar av reglar och brädor men dess förmåga att göra både och är ju det som gör den så förbannat jäkla användbar, även utan skena.O Oxfilé skrev:
Med lite vana behöver man inte heller skena eller rätskiva för att såga tillräckligt rakt för i princip allt förutom möjligtvis vissa finsnickerijobb. Snörslå är allt som behövs för att renkapa trall som ett exempel som du tog upp, att flytta efter en skena flera gånger är inte på något sätt bättre.
Produkter som diskuteras: "Snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
En vanlig lösning är att avsätta en linje med snörslå och sedan följa den med cirkelsågen. Ger inte sub-mmprecision men ofta tillräckligt. Även om alla mina cirkelsågar kan gå på skena använder jag dom ofta utan (eller med anhåll om det redan finns en rak referenskant, tex för att klyva reglar).O Oxfilé skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden