K
O Oxfilé skrev:
Det är bara lite märkligt att cirkelsågar, som man alltså vanligtvis sågar raka långa linjer med, saknar stödskenor för detta. Ja, det finns undantag, men det är just undantag. Istället behöver man använda reglar och andra konstiga lösningar.
Det är bara lite märkligt att sänksågar, som jag alltså vanligtvis sågar raka långa linjer med, har stödskenor för detta.

K
R RoAd skrev:
Jo det kan den, men du måste själv sätta något att såga mot. Jag har en lång aluminiumprofil som jag använder till det. Ihop med några tvingat.
Varför inte bara använda den skena som en sänksåg är avsedd för.

Rickard.
O Oxfilé skrev:
Det är bara lite märkligt att cirkelsågar, som man alltså vanligtvis sågar raka långa linjer med, saknar stödskenor för detta. Ja, det finns undantag, men det är just undantag. Istället behöver man använda reglar och andra konstiga lösningar.
Jag skulle vilja påstå att cirkelsågen "vanligtvis" gör kapningar av reglar och brädor men dess förmåga att göra både och är ju det som gör den så förbannat jäkla användbar, även utan skena.

Med lite vana behöver man inte heller skena eller rätskiva för att såga tillräckligt rakt för i princip allt förutom möjligtvis vissa finsnickerijobb. Snörslå är allt som behövs för att renkapa trall som ett exempel som du tog upp, att flytta efter en skena flera gånger är inte på något sätt bättre.

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
R
K kniv skrev:
Varför inte bara använda den skena som en sänksåg är avsedd för.
Ah, jag läste fel. Jag trodde jag svarade på om det gick att såga ett rakt spår med en vanlig cirkelsåg.

O Oxfilé skrev:
Räcker med en rak linje att följa.

O Oxfilé skrev:
En vanlig lösning är att avsätta en linje med snörslå och sedan följa den med cirkelsågen. Ger inte sub-mmprecision men ofta tillräckligt. Även om alla mina cirkelsågar kan gå på skena använder jag dom ofta utan (eller med anhåll om det redan finns en rak referenskant, tex för att klyva reglar).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.