2 278 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Skillnad på Bosch GST 135 CE och BCE
Har tänkt att införskaffa en ny sticksåg och då fastnat för Bosch GST 135. Har sett att det finns två varianter, CE och BCE. Utseendemässigt är det skillnad på dem men finns det fuktionsmässiga skilllnader, någon som vet?
De sticksågar jag använt har varit av typen BCE så jag har fått för mig att jag kommer trivas bättre med den än en CE. Dock skiljer det en del i pris om man tittar på prisjakt vilket leder till funderingen om skillnader. Letar jag efter sågen i Tyska och Engelska webshoppar verkar det oftast bara finnas BCE modellen.
//stOra_M
De sticksågar jag använt har varit av typen BCE så jag har fått för mig att jag kommer trivas bättre med den än en CE. Dock skiljer det en del i pris om man tittar på prisjakt vilket leder till funderingen om skillnader. Letar jag efter sågen i Tyska och Engelska webshoppar verkar det oftast bara finnas BCE modellen.
//stOra_M
Vad jag vet så finns det ingen funktionsmässig skillnad mellan dom.
Kan bara säga att det är en kanon såg är grymt nöjd med min.
Jag föredrar "limp" modellen (GST 135 CE) för den är smidare att jobba med när man tex sågar underifrån.
Kan bara säga att det är en kanon såg är grymt nöjd med min.
Jag föredrar "limp" modellen (GST 135 CE) för den är smidare att jobba med när man tex sågar underifrån.
Jo, det är en liten skillnad. Kolla här:
http://www.byggahus.se/forum/635374-post57.html
http://www.byggahus.se/forum/635374-post57.html
Håller med om att det är rätt praktiskt att inställningen sker via "avtryckaren" eller i dess närhet. Hade (har iofs kvar) en Skil "handväskmodell" där man ställde in varvtalet med ett tumhjul som man lätt kom åt samtidigt som man sågade (med tummen på samma hand som man håller sågen). Den funktionen saknar jag faktiskt på sågar av limpmodellen. Köpte först en SämstTools (som nu mera är förpassad till grovsågning) och sedan en 135 CE. Att det är lättare att såga underifrån med en limpmodell har jag numera konstaterat är en stark överdrift. På handväskmodellen är det bara att låsa strömbryteren och sedan hålla den precis som en limpvariant. Trodde också att det skulle vara lättare med limpmodellen men har senare konstaterat att det var/går precis lika bra med min gamla Skil. Man/jag låser ändå strömbrytaren när man skall såga underifrån. Jag tror snarare att det har gått lite mode i Svedala att det skall vara limpmodell...
Instämmer i mycket, har haft 4 sticksågar genom åren, varav den sista är boschs 135 limpmodell. Jag tycker mycket bättre om att ha en avtryckare som reglerar hastigheten, än att ha spaken på 135an. Likaså kan man inte ha utsug inkopplat på 135an om man sågar 45 graders lutning. Så i princip är jag missnöjd med limpmodellens skillnader mot den gamla handväskan.mholgers skrev:Håller med om att det är rätt praktiskt att inställningen sker via "avtryckaren" eller i dess närhet. Hade (har iofs kvar) en Skil "handväskmodell" där man ställde in varvtalet med ett tumhjul som man lätt kom åt samtidigt som man sågade (med tummen på samma hand som man håller sågen). Den funktionen saknar jag faktiskt på sågar av limpmodellen. Köpte först en SämstTools (som nu mera är förpassad till grovsågning) och sedan en 135 CE. Att det är lättare att såga underifrån med en limpmodell har jag numera konstaterat är en stark överdrift. På handväskmodellen är det bara att låsa strömbryteren och sedan hålla den precis som en limpvariant. Trodde också att det skulle vara lättare med limpmodellen men har senare konstaterat att det var/går precis lika bra med min gamla Skil. Man/jag låser ändå strömbrytaren när man skall såga underifrån. Jag tror snarare att det har gått lite mode i Svedala att det skall vara limpmodell...![]()
Men jag är himla nöjd med sågen, och om det är en limpmodell som gör det, eller om enda sättet att få en så bra såg är att köpa en limpmodell, då kommer jag trots nackdelarna att hålla mig till limpa i fortsättningen. Sågen är många gånger bättre än senaste handväskan (en bosch det med).
--- Mats ---
Limpmodellen borde bli 'stabilare' och iom lägre tyngdpunkt eller kanske rättare sagt ställe man håller i den på!?
Är ruskigt nöjd med min 135CE, tilläggas bör att man har ju ofta vänsterhanden ledig (eller tvärtom om man är vänsterhänt) för varvtalsjustering.
Är ruskigt nöjd med min 135CE, tilläggas bör att man har ju ofta vänsterhanden ledig (eller tvärtom om man är vänsterhänt) för varvtalsjustering.
Klicka här för att svara