Jag är ägare till sutteränghus i ett grupphusområde. Det finns ett tiotal identiska hus. När husen såldes av byggföretaget fanns angavs endast bruttoarean, vilket såhär i efterhand känns ganska tveksamt. Marknivån på husets baksida samt kortsidor ligger över färdigt golv i sutterängvåningen.

Eftersom delar av sutterängvåningen är djupare 6 meter så blir boarean ett tiotal kvadratmeter mindre än bruttoarean och differensen räknas som biyta. Jag hade koll på detta när jag gjorde fastighetsdeklarationen för ett antal år sedan och angav korrekt boarea och biarea. Däremot verkar samtliga grannfastigheter deklarerat hela bruttoarean som boarea. I ett utdrag i fastighetsregistret framstår alltså min fastighet som mindre än grannfastigheter. Jag har insett att det påverkar dels värderingen som bankerna gör men det riskerar också påverka värdet vid en försäljningen då spekulanter förmodligen jämför med tidigare sålda hus i området. Man kan ju tycka att mäklarna som sålt de tidigare husen borde ha reagerat på sutteränghus utan biarea.

Någon som har erfarenhet av något liknande och vad gör man?

U udo_d skrev:
och vad gör man?
Du har ju gjort rätt så du behöver ju inte göra någonting.

Som ni själv indikerar har ni räknat i enlighet med regelverket. Att det får negativa konsekvenser för fastighetsvärdet är en sk. naturlig konsekvens av att göra rätt.

Att grannhusen valt att inte korrigera beräkningen har ingen direkt påverkan på er och om ni vill ha goda relationer till era grannar så jag skulle starkt avråda er från att driva frågan att alla hus ska korrigera sina beräkningar dvs. att försöka korrigera tillbaka er beräkning genom att belysa att grannfastigheterna har en annan beräkning.

Jag hade personligen blivit rasade på er om ni skulle sänka mitt fastighetsvärde genom att upplysa myndigheterna om deras misstag för att ni upptäckt att när ni gjorde "rätt" så fick ni en negativ påverkan och därefter försöker korrigera det genom att peka på oss andra.

Hej och välkommen till forumet!

Du behöver inte göra någonting eftersom du följt reglerna. (Försök möjligtvis att glädja dej över att du sannolikt kommer att få en lägre fastighetsskatt än de som tagit upp för stor boyta om den rödgröna röran återkommer efter nästa val)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.