6 196 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Skillnad på A mellan slinga 1 och 2
Om man antar att båda slingorna är identiska, så kan de inte leverera olika ström vid samma spänning.
Installatören hade inget svar. Men jag väntar på svar ifrån deras supportD deBrissac skrev:
D Daniel 109 skrev:
Arnodt kan ha rätt i att den andra trackern, som klarar 25A, kan behöva mer inkommande effekt för att fungera optimalt.
Det ska finnas dubbla ingångar till den trackern, så om du är bekväm med det kan du ju testa att koppla om bägge strängarna till MPPT 2.
Du kan då inte direkt jämföra de två strängarna eftersom trackern rapporterar ett gemensamt värde, men du kan säkert känna av om det är rimligt eller inte.
Normalt skulle jag inte rekommendera en kund att själv koppla om (risk för ljusbåge etc), men du har ju redan gjort det ett par gånger...
Annars får du invänta ytterligare information från supporten.
Det ska finnas dubbla ingångar till den trackern, så om du är bekväm med det kan du ju testa att koppla om bägge strängarna till MPPT 2.
Du kan då inte direkt jämföra de två strängarna eftersom trackern rapporterar ett gemensamt värde, men du kan säkert känna av om det är rimligt eller inte.
Normalt skulle jag inte rekommendera en kund att själv koppla om (risk för ljusbåge etc), men du har ju redan gjort det ett par gånger...
Annars får du invänta ytterligare information från supporten.
Börjar ändå tro att den ingången har en skadad boost funktion och jobbar enbart som en vanlig ingång utan mppt. Finns en komponent som pga överlast eller överspänning som är satt ur spel. MOSFET för dom som vet hur en boost funkar elektroniskt , är den körd märker man det ej förutom att då mppt borde göra störst nytta så gör den ej det men panelen är kopplad till invertern fast utan optimering.allexx skrev:
Tror ej heller att den är skadad i denna installation utan tidigare ? eller fabriksfel
Men som sagt var bara spekulation
Det stämmer inte. Slingorna uppges ju vara identiska och ge samma spänning. Då skulle de också ge samma ström.
H håbbe1961 skrev:Börjar ändå tro att den ingången har en skadad boost funktion och jobbar enbart som en vanlig ingång utan mppt. Finns en komponent som pga överlast eller överspänning som är satt ur spel. MOSFET för dom som vet hur en boost funkar elektroniskt , är den körd märker man det ej förutom att då mppt borde göra störst nytta så gör den ej det men panelen är kopplad till invertern fast utan optimering.
Tror ej heller att den är skadad i denna installation utan tidigare ? eller fabriksfel
Men som sagt var bara spekulation
Jag har skrivit till supporten hos goodwe och får se vad dem svarar. Man vill ju inte gå miste om produktion pga tex dålig mppt. Får hoppas det bara är mjukvaran som är fel och att det går att lösa med att uppdatera mjukvaranH håbbe1961 skrev:Börjar ändå tro att den ingången har en skadad boost funktion och jobbar enbart som en vanlig ingång utan mppt. Finns en komponent som pga överlast eller överspänning som är satt ur spel. MOSFET för dom som vet hur en boost funkar elektroniskt , är den körd märker man det ej förutom att då mppt borde göra störst nytta så gör den ej det men panelen är kopplad till invertern fast utan optimering.
Tror ej heller att den är skadad i denna installation utan tidigare ? eller fabriksfel
Men som sagt var bara spekulation
Det är trackern för en slinga som underpresterar.D deBrissac skrev:Arnodt kan ha rätt i att den andra trackern, som klarar 25A, kan behöva mer inkommande effekt för att fungera optimalt.
Det ska finnas dubbla ingångar till den trackern, så om du är bekväm med det kan du ju testa att koppla om bägge strängarna till MPPT 2.
Du kan då inte direkt jämföra de två strängarna eftersom trackern rapporterar ett gemensamt värde, men du kan säkert känna av om det är rimligt eller inte.
Normalt skulle jag inte rekommendera en kund att själv koppla om (risk för ljusbåge etc), men du har ju redan gjort det ett par gånger...
Annars får du invänta ytterligare information från supporten.
Men kopplar jag in båda slingor på andra trackern (25.5A) så kommer produktionen blir större. Men då kommer det bli begränsad till max 25,5A
Redigerat:
Nu är det ju inte samma spänning.
Den mätningen tyder ju på att det är mppt funktionen som inte funkar riktigt som den borde.
Den mätningen tyder ju på att det är mppt funktionen som inte funkar riktigt som den borde.
Allexx, har(anges i annan i hans många trådar gällande precis samma anläggning) 28 st panelerna 365 Wp, kopplade i två lika strängar. 2 strängar med 14 st seriekopplade? Panelerna sitter på samma tak, samma ritning. Förmodligen har du så kallade halvcells-paneler. Jag vet inte om du nämnt fabrikatet på panelerna, men om man tittar på liknande paneler med halvceller och med 365 Wp har maximal kortslutningssström på ca 11,1 A.
Det går alltså inte att få ut ur dem mer än 11,1 A ur en seriekopplad sträng med 14 st seriekopplade paneler.
När en lågpris kines-växelriktare anger 14 A, ska man dra öronen åt sig och inte lita på det. Hur lyckas kines-växelriktaren få ut 14 A? Stor bradgd. Det är säkert inget precisions-mätinstrument i växelriktaren för mätning av ström och spänning.
Du verkar ha haft problem med din växelriktare, den första kines-riktaren brann solarkontakterna. Det tyder på att solcellsfirman som monterat har dålig erfarenhet.
Vad är det för fabrikat på panelerna och typ? Titta i databladet för din paneltyp vad det står för kortslutningsström!
Det går alltså inte att få ut ur dem mer än 11,1 A ur en seriekopplad sträng med 14 st seriekopplade paneler.
När en lågpris kines-växelriktare anger 14 A, ska man dra öronen åt sig och inte lita på det. Hur lyckas kines-växelriktaren få ut 14 A? Stor bradgd. Det är säkert inget precisions-mätinstrument i växelriktaren för mätning av ström och spänning.
Du verkar ha haft problem med din växelriktare, den första kines-riktaren brann solarkontakterna. Det tyder på att solcellsfirman som monterat har dålig erfarenhet.
Vad är det för fabrikat på panelerna och typ? Titta i databladet för din paneltyp vad det står för kortslutningsström!
Redigerat:
Kortslutningsströmmen är 11,4 för min panel. Att den genererar mer är bara vid vissa tillfällen. Antar att det ärA Arnodt skrev:Allexx, har(anges i annan i hans många trådar gällande precis samma anläggning) 28 st panelerna 365 Wp, kopplade i två lika strängar. 2 strängar med 14 st seriekopplade? Panelerna sitter på samma tak, samma ritning. Förmodligen har du så kallade halvcells-paneler. Jag vet inte om du nämnt fabrikatet på panelerna, men om man tittar på liknande paneler med halvceller och med 365 Wp har maximal kortslutningssström på ca 11,1 A.
Det går alltså inte att få ut ur dem mer än 11,1 A ur en seriekopplad sträng med 14 st seriekopplade paneler.
När en lågpris kines-växelriktare anger 14 A, ska man dra öronen åt sig och inte lita på det. Hur lyckas kines-växelriktaren få ut 14 A? Stor bradgd. Det är säkert inget precisions-mätinstrument i växelriktaren för mätning av ström och spänning.
Du verkar ha haft problem med din växelriktare, den första kines-riktaren brann solarkontakterna. Det tyder på att solcellsfirman som monterat har dålig erfarenhet.
Vad är det för fabrikat på panelerna och typ? Titta i databladet för din paneltyp vad det står för kortslutningsström!
Extra effekt när solen passerade molnkant.
Extra effekt när solen passerade molnkantA Arnodt skrev:Allexx, har(anges i annan i hans många trådar gällande precis samma anläggning) 28 st panelerna 365 Wp, kopplade i två lika strängar. 2 strängar med 14 st seriekopplade? Panelerna sitter på samma tak, samma ritning. Förmodligen har du så kallade halvcells-paneler. Jag vet inte om du nämnt fabrikatet på panelerna, men om man tittar på liknande paneler med halvceller och med 365 Wp har maximal kortslutningssström på ca 11,1 A.
Det går alltså inte att få ut ur dem mer än 11,1 A ur en seriekopplad sträng med 14 st seriekopplade paneler.
När en lågpris kines-växelriktare anger 14 A, ska man dra öronen åt sig och inte lita på det. Hur lyckas kines-växelriktaren få ut 14 A? Stor bradgd. Det är säkert inget precisions-mätinstrument i växelriktaren för mätning av ström och spänning.
Du verkar ha haft problem med din växelriktare, den första kines-riktaren brann solarkontakterna. Det tyder på att solcellsfirman som monterat har dålig erfarenhet.
Vad är det för fabrikat på panelerna och typ? Titta i databladet för din paneltyp vad det står för kortslutningsström!
Kortslutningsströmmen i databladet gäller givetvis vid STC tillståndet, då panelen uppmäts på fabriken dvs 25 graders paneltemperatur och bestrålning 1000 W/m2. Är bestålningen annan eller paneltemperaturen annan, då också annan kortslutningsström.
Molnkantsreflektion är kortvarig, kanske någon minut. Det tar också då någon minut innan panelen värms upp från att ha sett en molntäckt himmel till nya panel-temperaturen då fullt bestrålad av solen. Blir likt en spikar på kurvan.
Molnkantsreflektion är kortvarig, kanske någon minut. Det tar också då någon minut innan panelen värms upp från att ha sett en molntäckt himmel till nya panel-temperaturen då fullt bestrålad av solen. Blir likt en spikar på kurvan.
Redigerat:
Har kört bägge slingor ett tag nu på mppt 2 och har sett att produktionen har blivit begränsad av vad mppt 2 kan max leverera under dem soligaste timmarna. Men har ändå fått 3-7kwh mer per dag än att haft dem delade på mppt 1 och 2D deBrissac skrev:Arnodt kan ha rätt i att den andra trackern, som klarar 25A, kan behöva mer inkommande effekt för att fungera optimalt.
Det ska finnas dubbla ingångar till den trackern, så om du är bekväm med det kan du ju testa att koppla om bägge strängarna till MPPT 2.
Du kan då inte direkt jämföra de två strängarna eftersom trackern rapporterar ett gemensamt värde, men du kan säkert känna av om det är rimligt eller inte.
Normalt skulle jag inte rekommendera en kund att själv koppla om (risk för ljusbåge etc), men du har ju redan gjort det ett par gånger...
Annars får du invänta ytterligare information från supporten.
