Y Yrrol skrev:
Borde inte markrätt vara inskriven hos Lantmäteriet?
Nej, finns inga krav på att ett avtal som upprättas mellan två parter ska vara registrerat hos Lantmäteriet.
Däremot som du noterat finns det oftast en skrivning att när man undertecknat ett nyttjanderättsavtal (markavtal, etc) godkänner man samtidigt att servitut/ledningsrätt kan sökas utan ytterligare medgivande.

Och har du inte undertecknat något avtal och inte har för avsikt pga att du anser det hanterats felaktigt kan fiberägaren istället söka ledningsrätt och blir det godkänt då hamnar fibern på din fastighet ändå. I det läget avgör Lantmäteriet placering och ersättningsnivå.

Du måste själv besluta hur du nu vill gå vidare, vi som skriver här kan inte ta ställning hur du ska göra. Vill du gå vidare och neka förläggning av fiber med citat; "Samtidigt mår jag dåligt att behöva sätta mig in i allt och fatta beslut om jag ska stå på mig eller ge vika." så bör du skaffa dig något juridiskt ombud som får företräda dig.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
A AndersS skrev:
... så bör du skaffa dig något juridiskt ombud som får företräda dig.
Ja jag tänkte ringa till någon jurist på måndag. Är det bara ringa till första med högst betyg på eniro eller hur hittar man specialinriktade jurister?

R
Kolla med LRF om det är näringsfastighet.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
R
Sök på lrfkonsult ledningsrätt

Y
Halkade in på LRF juridikavdelning där det stod att dom inte tar emot fler kunder.
Fast ska ringa och höra med dom på måndag.

Y
Toppen :)

Y
LFRKONSULT skulle ha 2775kr i timmen och det är ju ingen garanti att jag får några glädjebesked efter några timmars arbete så det kändes ju inte som ett alternativ.

Så. Antingen skriver jag inte under, får då ingen kompensation, men dom gör en ledningsrätt ändå. Sedan så kan jag kalla in lantmäteriet för medla mellan oss?
- Får kontakta lantmäteriet om det är korrekt.

Du har nog nu två trådar gällande samma frågeställning.

Y
Jo, fast denna är ju vad praktiska skillnaden är mellan markavtal och ledningsrätt.
I andra tråden hoppades jag på ett fokus vad enskilda paragrafer gällde, även om det gäller samma ärende.

Y Yrrol skrev:
Jo, fast denna är ju vad praktiska skillnaden är mellan markavtal och ledningsrätt.
I andra tråden hoppades jag på ett fokus vad enskilda paragrafer gällde, även om det gäller samma ärende.
I princip är det samma sak som du frågor om, dvs avtalets utformning för att upplåta din mark för nedgrävd fiber. Det är samma notering som jag gjorde i den andra tråden att det för din del är själva avtalet som är viktigt i sin helhet.

Y
Legat och tänkt på detta du sagt nu under morgonen och kom fram till att jag kanske ska åka och köpa mig en scanner, scanna in avtal, avtaländring, skriva kort saklig händelseförlopp och frågeställning samt sända till LRF-juristen och fråga vilken arbetstid hon uppskattar det krävas läsa dessa 5styck A4 och om hon kan ge råd inom 2 dagar.
- Med en förhoppning att hon landar på 1 arbetstimme.

Samt ta kontakt med försäkringsbolaget och höra om det kanske ingår i någon försäkring.

Y Yrrol skrev:
Legat och tänkt på detta du sagt nu under morgonen och kom fram till att jag kanske ska åka och köpa mig en scanner, scanna in avtal, avtaländring, skriva kort saklig händelseförlopp och frågeställning samt sända till LRF-juristen och fråga vilken arbetstid hon uppskattar det krävas läsa dessa 5styck A4 och om hon kan ge råd inom 2 dagar.
- Med en förhoppning att hon landar på 1 arbetstimme.

Samt ta kontakt med försäkringsbolaget och höra om det kanske ingår i någon försäkring.
Hur har det gått för dig?

Y
K kungcoopa skrev:
Hur har det gått för dig?
Föreningen pressade mig hotfullt att skriva under. I samråd med kommunen så skulle jag lägga till en skriftlig protest på samma underskiftpapper - vilket jag gjorde - och som då kommunen ser och registrerar när föreningen lämnar in sina papper.

Jag har tagit ytterligare kontakt med jurist som mot hög kostnad kan hjälpa till att förhandla kompensation för kränkningarna gällande bemötande och inte uppfylla upprepade löften.

Fiberföreningen har snart möte med nya ideer för medlemmarna som jag ska höra innan jag går vidare.

- Svar; Har inte tagit tag i det än men ångest varje vecka så borde göra det.

Y Yrrol skrev:
Föreningen pressade mig hotfullt att skriva under. I samråd med kommunen så skulle jag lägga till en skriftlig protest på samma underskiftpapper - vilket jag gjorde - och som då kommunen ser och registrerar när föreningen lämnar in sina papper.

Jag har tagit ytterligare kontakt med jurist som mot hög kostnad kan hjälpa till att förhandla kompensation för kränkningarna gällande bemötande och inte uppfylla upprepade löften.

Fiberföreningen har snart möte med nya ideer för medlemmarna som jag ska höra innan jag går vidare.

- Svar; Har inte tagit tag i det än men ångest varje vecka så borde göra det.
Ok!
Vad är det som gör att du har ångest? Ligger fibern på olämplig plats på din mark?
Varför skrev du i så fall på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.