Det stämmer nog bra det du säger Zap. Det som står "för byggas 1 plan med inredningsbar vind" i planbestämmelsen, blir 1.5plans hus när du har inrett vinden. ;D
 
Kommunen har tydligt sagt att 1 och 1/2 plan räknas som 1-plans definitionsmässigt (inrett, eller ej inrett). "Alla" hade missuppfattat det, så på ett infomöte var det glada tillrop när man insåg att 1 och 1/2 plan fick byggas på alla tomter, men 2-plans var begränsat till vissa...
 
V
Tar upp den här gamla goda tråden. Skulle man inte kunna tänka sig att 1.5plans är just vad det låter som. Ett fullt plan på första våningen och halva dess yta på andra våningen? Tänker för enkelhets skull ett kubformat hus där man lägger en halv kub (med samma full takhöjd) på andra våningen.
 
  • Gilla
Nordy1921
  • Laddar…
Vill man ha det så så är det fritt fram. Men 1,5 planshus räknas som enplans med inredd vind. Från punkten för byggnadshöjd till överkant golv på övervåningen får det max vara 70cm innan det räknas som ett eget plan
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
V
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Från punkten för byggnadshöjd till överkant golv på övervåningen får det max vara 70cm innan det räknas som ett eget plan
Hm hur menar du?
 
V Valen1 skrev:
Hm hur menar du?
Handritad skiss av en byggnadshöjd med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Nn2 och 3 till
  • Laddar…
V
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
[bild]
Härlig skiss :D

Det måste väl vara reglerat hur stor övervåningen får vara i förhållande till första våningen? 50%?
 
Nej. Det jag visat är enda begränsningen. 1,5 plan finns inte som benämning i någon regel utan är bara ett marknadsnamn. Däremot finns det regler i hur byggnadshöjden beräknas som man behöver ta hänsyn till
 
Vad skulle hända om man bygger takkupa längst med hela jävla övervåningen på båda sidor? icke godkänt? Givetvis kan man dra in nån meter från sidorna.. men i praktiken har man följt regler kring byggnadshöjd nockhöjd och takhöjd?
 
Då räknas byggnadshöjden till kupans höjd, lite förenklat beskrivet.
 
Enkel ritning av ett hus med markering av byggnadshöjd och takvinkel på 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jewsus skrev:
Vad skulle hända om man bygger takkupa längst med hela jävla övervåningen på båda sidor? icke godkänt? Givetvis kan man dra in nån meter från sidorna.. men i praktiken har man följt regler kring byggnadshöjd nockhöjd och takhöjd?
Du kan få igenom takkuporna som en avvikelse men inte så stora takkupor. De får vara max en tredjedel av takets längd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.