45 020 läst ·
26 svar
45k läst
26 svar
Skillnad mellan 1,5 och 2 plan?
Kommunen har tydligt sagt att 1 och 1/2 plan räknas som 1-plans definitionsmässigt (inrett, eller ej inrett). "Alla" hade missuppfattat det, så på ett infomöte var det glada tillrop när man insåg att 1 och 1/2 plan fick byggas på alla tomter, men 2-plans var begränsat till vissa...
Tar upp den här gamla goda tråden. Skulle man inte kunna tänka sig att 1.5plans är just vad det låter som. Ett fullt plan på första våningen och halva dess yta på andra våningen? Tänker för enkelhets skull ett kubformat hus där man lägger en halv kub (med samma full takhöjd) på andra våningen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Vill man ha det så så är det fritt fram. Men 1,5 planshus räknas som enplans med inredd vind. Från punkten för byggnadshöjd till överkant golv på övervåningen får det max vara 70cm innan det räknas som ett eget plan
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Nej. Det jag visat är enda begränsningen. 1,5 plan finns inte som benämning i någon regel utan är bara ett marknadsnamn. Däremot finns det regler i hur byggnadshöjden beräknas som man behöver ta hänsyn till
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Då räknas byggnadshöjden till kupans höjd, lite förenklat beskrivet.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Du kan få igenom takkuporna som en avvikelse men inte så stora takkupor. De får vara max en tredjedel av takets längd.J Jewsus skrev:
Klicka här för att svara


