44 871 läst ·
29 svar
45k läst
29 svar
Skillnad kvalitet HTH, Ikea, B-löv?
Jag upplevde också att det var lite tungt att öppna faktiskt, har inte jämfört med många andra tillverkare men det borde inte kännas så.maabse skrev:Jag har SOLÄR på en rad skåp (som typ en skänk) vid matplatsen och det funkar jättebra för vanliga skåpsluckor.
Men... Vi valde bort SOLÄR till själva köket när vi var på varuhuset och det visade sig att min mans knubbiga fingrar inte riktigt får plats i greppspåret och att det därför var nästan omöjligt för honom att öppna tyngre lådor och inbyggda vitvaror som kyl och diskmaskin med bara en hand. Själv kunde jag öppna, men bröt en nagel på kuppen. Tyvärr.
Intressant om någon testat Studio 10´s variant...
Som sagt Kvik Mano var klart bättre för både mig (kraftigare fingrar) och frugan och hantera. Kommer inte att köra inbyggd kyl eller frys för de kändes tröga att öppna även med Mano.
På IKEA i Kungens kurva har de ett Solärkök uppe och där har de handtag på inbyggnadsvistvaruskåpen....
Studio 10 känner jag tyvärr inte till alls.
På IKEA i Kungens kurva har de ett Solärkök uppe och där har de handtag på inbyggnadsvistvaruskåpen....
Studio 10 känner jag tyvärr inte till alls.
Det finns trevliga lösningar från Blum som elektriskt knuffar ut lådor om man vill. Det är en motor som monteras längst in i skåpet och knuffar lådans bakkant så att lådan åker ut. Den aktiveras av att man duttar till lådan lite med handen eller knät. Under diskningen och hantering av matgäster är det kanon att slippa ta i lådor när man vill öppna och slänga skräp från diskhon. Bara att använda knät så kommer lådan ut och avfallshanterinen likaså.
Även till stor nytta i andra underskåp där man har tunga maskiner så att lådan blir tung.
http://www.blum.com/se/sv/01/60/20/30/
Även till stor nytta i andra underskåp där man har tunga maskiner så att lådan blir tung.
http://www.blum.com/se/sv/01/60/20/30/
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Autocorrect? Eller brukar du bolla med gästerna och öppna lådor som partytrick?jerk skrev:Det finns trevliga lösningar från Blum som elektriskt knuffar ut lådor om man vill. Det är en motor som monteras längst in i skåpet och knuffar lådans bakkant så att lådan åker ut. Den aktiveras av att man duttar till lådan lite med handen eller knät. Under diskningen och hantering av matgäster är det kanon att slippa ta i lådor när man vill öppna och slänga skräp från diskhon. Bara att använda knät så kommer lådan ut och avfallshanterinen likaså.
[länk]
:wow:
Dem där finesserna har blivit en flopp vad jag har hört, dyrt och rätt slösaktigt i dagens samhälle där man ständigt jagar efter energibesparingar...jerk skrev:Det finns trevliga lösningar från Blum som elektriskt knuffar ut lådor om man vill. Det är en motor som monteras längst in i skåpet och knuffar lådans bakkant så att lådan åker ut. Den aktiveras av att man duttar till lådan lite med handen eller knät. Under diskningen och hantering av matgäster är det kanon att slippa ta i lådor när man vill öppna och slänga skräp från diskhon. Bara att använda knät så kommer lådan ut och avfallshanterinen likaså.
[länk]
Jag skulle iaf inte kalla det för en flopp. Är nog den detaljen i mitt kök som jag är mest nöjd med. Har bara på lådorna vid diskhon, och det är verkligen guld värt när man är kladdig/blöt om händerna och ska slänga något.BjörnBygg skrev:
Hade gärna haft på resten av lådorna också, men det får bli till nästa kök.
Har ett kök från ballingslöv som är ca 10 år. Helt ok, men ikea är likvärdig. Mitt kök har lackade MDF-luckor. Funkar bra men är ömtåligt. Om lacken skadas och det kommer in fukt sväller det upp som en ballong och det blir förstört.
Skillnaden märker du först efter några år när finishen på Ikea-luckorna börjar ge sig,framför allt undersidan på skåpen ovanför diskhon och intill köksfläkten. Efter ett par år till börjar limmet i fogarna släppa och spånet i stommarna ger med sig med glapp i luckfästena som följd. Som med så mycket annat får man vad man betalar för. Själv har jag bra erfarenhet av de HTH-kök vi installerat i vår hyresfastighet.
Min uppfattning är att den här typen av uppfattningar om ikeas kök oftast brukar komma från de som antingen jobbar med att sälja dyra kök, eller de som nyss installerat ett dyrt kök och lite måste motivera för sig själva att det nog minsann var värt alla de där pengarna iaf.Krypgrunden skrev:Skillnaden märker du först efter några år när finishen på Ikea-luckorna börjar ge sig,framför allt undersidan på skåpen ovanför diskhon och intill köksfläkten. Efter ett par år till börjar limmet i fogarna släppa och spånet i stommarna ger med sig med glapp i luckfästena som följd. Som med så mycket annat får man vad man betalar för. Själv har jag bra erfarenhet av de HTH-kök vi installerat i vår hyresfastighet.
Själv är jag kanske biaserad på andra hållet, då jag nyligen installerat ett nytt IKEA-kök. Valet föll på IKEA av två anledningar. Nästan alla andra som utvärderades hade ju fullkommliga fantasipriser på sina kök. Jag byter hellre ikea-kök tre gånger än betalar fyra gånger så mycket från början. Då får man ju iaf nåt nytt och fräscht längs vägen. För även om köken skulle hålla längre så blir dom ju omoderna lika fort för det.
Men framförallt så tror jag inte att IKEA:s kök håller så mycket sämre. I huset vi flyttat in i fanns det ett femton år gammalt IKEA-kök. Det enda som var fel med det var att det hade en dum planlösning. Och det är ju knappast något IKEA kan skyllas för. I övrigt så var det i hur bra skick som helst. Kanske björkfaneret hade gulnat en aning, men det tror jag alla kökstillverkare råkar ur för. Det här köket fanns i ett hus där nästan allting var slitet. Parkettgolven var slitna bortom räddning (fuktskador, riktigt djupa repor och stavar som fattades), en gipsskiva i fannsvardagsrumdtaket var knäckt, någon hade slagit hål i en innervägg. Det samlade intrycket var inte att här bott en familj som direkt varit rädda om sitt hus och vårdat det ömt. Trots detta var det femton år gamla ikea-köket i fullgott skick. Det tycker ju iaf inte jag tyder på att IKEA skulle ha så fantastiskt dålig kvalitet. Sen kanske det har ändrats de senaste femton åren, men det kan ju i så fall andra tillverkares kvalitet ha gjort.
Kanske det är lättare att få en helhetslösning hos de dyrare företagen. Jag hittade t.ex. ingen bänkskiva som jag var nöjd med hos IKEA utan köpte den på annat håll. Samma sak med vitvarorna. Men att IKEA för den sakens skull skulle ha så mycket sämre kvalitet på sina snickerier, det påståendet ger jag kunde inte mycket för.
IKEAs stommer är väl, om jag minns rätt, rejälare än HTHs?Krypgrunden skrev:Skillnaden märker du först efter några år när finishen på Ikea-luckorna börjar ge sig,framför allt undersidan på skåpen ovanför diskhon och intill köksfläkten. Efter ett par år till börjar limmet i fogarna släppa och spånet i stommarna ger med sig med glapp i luckfästena som följd. Som med så mycket annat får man vad man betalar för. Själv har jag bra erfarenhet av de HTH-kök vi installerat i vår hyresfastighet.
Har själv IKEA och är inte orolig över kvaliteten, men visst, jag vet ju inte heller vad jag går miste om..
Klicka här för att svara