51 701 läst · 145 svar
52k läst
145 svar
Skilja sig och behålla hus, stort lån ensam
Sida 1 av 10
Vet någon hur deta funkar.. Hörde av en bekant att de fick låna max 2.5 miljoner med två löner nu när räntan är så hög.
Om man skiljer sig eller liknande och har säg 3 miljoner på lån ihop. Och huset är värderat till 5 miljoner.
Tar bankerna hänsyn till att huset är värt mer och låter en ensam person ta över lånet? Sen beror det självklart på vilken lön man har mm
Men tar de som sagt hänsyn till att huset har ett högre hörde och låter en person ta det själv?
Om man skiljer sig eller liknande och har säg 3 miljoner på lån ihop. Och huset är värderat till 5 miljoner.
Tar bankerna hänsyn till att huset är värt mer och låter en ensam person ta över lånet? Sen beror det självklart på vilken lön man har mm
Men tar de som sagt hänsyn till att huset har ett högre hörde och låter en person ta det själv?
Gör en uträkning på bankernas hemsidor så får du någorlunda koll på hur mycket du kan låna ensam.J jonaslatt skrev:Vet någon hur deta funkar.. Hörde av en bekant att de fick låna max 2.5 miljoner med två löner nu när räntan är så hög.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg
Jag tror inte att de tar hänsyn till husets värde, utan man fokuserar på om man har tillräcklig inkomst för lånet. Fördelen kan väl vara att om det är 60% belåning så behöver man bara amortera 2% istället för 3% som man tvingats till om man haft en högre belåningsgrad. Då har jag alltså räknat 1% för belåningsgrad och 1% för att man kommer över 4,5 ggr årsinkomsten.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Man tar väl sällan "över" lån nuförtiden? Skiljer man sig och vill ändra på dylikt så får man som ensam person söka lån själv på vanligt sätt med dom förutsättningar man har själv. Sen löser man väl det gamla lånen. Bakom kulisserna blir det kanske ingen skillnad men jag tror inte man ska känna sig skyddad bara för att det finns ett bef lån och upplägg och sen tro att de nog är lite snälla....
Nix. Går inte kalkylen ihop så är det no bueno.J jonaslatt skrev:Vet någon hur deta funkar.. Hörde av en bekant att de fick låna max 2.5 miljoner med två löner nu när räntan är så hög.
Jo, banken tar hänsyn till husets nuvarande värde.
Banken vill för egen del försäkra sig om två saker:
1: att låntagaren har förutsättningar att betala räntan på lånet.
2: att huset som är säkerhet för lånet är tillräckligt värdefullt ifall det skulle barka åt skogen för låntagaren.
Därutöver finns det ju lagkrav om amortering, men vi skippar det just nu.
För bankens intresse nummer 1 är det låntagarens inkomster, övriga kostnader/åtaganden och lånebeloppets storlek som är intressanta. För intresse nummer 2 är det lånebeloppet och husets värde som är intressant.
Jag skulle gissa att det är bankens intresse nr 1 som är mest känsligt vid separationer. Det hjälper inte att huset är värt 20 miljoner om låntagaren inte har förutsättningar att betala ränta på ett tremiljonerslån.
Banken vill för egen del försäkra sig om två saker:
1: att låntagaren har förutsättningar att betala räntan på lånet.
2: att huset som är säkerhet för lånet är tillräckligt värdefullt ifall det skulle barka åt skogen för låntagaren.
Därutöver finns det ju lagkrav om amortering, men vi skippar det just nu.
För bankens intresse nummer 1 är det låntagarens inkomster, övriga kostnader/åtaganden och lånebeloppets storlek som är intressanta. För intresse nummer 2 är det lånebeloppet och husets värde som är intressant.
Jag skulle gissa att det är bankens intresse nr 1 som är mest känsligt vid separationer. Det hjälper inte att huset är värt 20 miljoner om låntagaren inte har förutsättningar att betala ränta på ett tremiljonerslån.
Moderator
· Stockholm
· 52 013 inlägg
Det är i praktiken 3 parametrar som banken tittar på.
1 att lånet blir max 85% av bostadens värde.
2 att du beräknas ha råd att betala ränta och amorteringar, även om räntan går upp en del. Tidigare när räntan låg på ca 1% vet jag att bankerna räknade med en kalkylränta på ca 7%, mans kulle alltså klara lånet även om räntan går upp till 7%. Jag vet inte vilken kalkylränta som används idag, rent logiskt borde de ju nu räkna med 10%.
3 att lånet inte bör vara högre än 4,5 ggr din årsinkomst.
Kravet 3 är lite flytande, om lånet är högre än 4,5 ggr din årsinkomst (före skatt), så måste du amortera 1% extra. Det knäcker i många fall budgetkravet, punkt 2. Men även om du skulle klara din månadsbudget, så kommer banken att titta snett på ditt lån om det överskrider 4,5 ggr årsinkomsten.
En anledning till det tror jag är att om du skall klara budgetkravet med en extra % amortering, så betyder det att du har väldigt hög lön, och därmed att du vill låna väääldigt mycket. Och har man så hög lön kommer banken att tycka det är anmärkningsvärt att du inte lyckats spara ihop mer pengar så du inte behöver låna sådana belopp.
1 att lånet blir max 85% av bostadens värde.
2 att du beräknas ha råd att betala ränta och amorteringar, även om räntan går upp en del. Tidigare när räntan låg på ca 1% vet jag att bankerna räknade med en kalkylränta på ca 7%, mans kulle alltså klara lånet även om räntan går upp till 7%. Jag vet inte vilken kalkylränta som används idag, rent logiskt borde de ju nu räkna med 10%.
3 att lånet inte bör vara högre än 4,5 ggr din årsinkomst.
Kravet 3 är lite flytande, om lånet är högre än 4,5 ggr din årsinkomst (före skatt), så måste du amortera 1% extra. Det knäcker i många fall budgetkravet, punkt 2. Men även om du skulle klara din månadsbudget, så kommer banken att titta snett på ditt lån om det överskrider 4,5 ggr årsinkomsten.
En anledning till det tror jag är att om du skall klara budgetkravet med en extra % amortering, så betyder det att du har väldigt hög lön, och därmed att du vill låna väääldigt mycket. Och har man så hög lön kommer banken att tycka det är anmärkningsvärt att du inte lyckats spara ihop mer pengar så du inte behöver låna sådana belopp.
Moderator
· Stockholm
· 52 013 inlägg
Ett enkelt sätt att få en ungefärlig ide om huruvida detta blir möjligt. Är ju att du använder någon av bankernas online tjänster för lånekalkyl. Är det OK vid en sådan kontroll så borde det inet vara några problem för dig att ta över hela lånet.
Ger online tjänsten "fel" svar, så behöver det inte vara omöjligt, men det blir en mer manuell kontroll av en banktjänsteman.
Ger online tjänsten "fel" svar, så behöver det inte vara omöjligt, men det blir en mer manuell kontroll av en banktjänsteman.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg
Jag tolkar det som att idag har ni 3 miljoner i lån=1,5 var. Sen är bostaden värd cirka 2 miljoner utöver lånet där ditt ex ska ha en miljon,ä. Dvs du tar över lån på 3 miljoner och lånar ytterligare 1 miljon för att betala till ditt ex.J jonaslatt skrev:
Du fick en riktigt viktigt aspekt här i föregående inlägg och det är att den partnern som ”köps ut” inte gör det till halva lånen utan till halva marknadsvärdet. Grovt så delas huset till marknadsvärdet vilket minus lån ger en mille var. 4 mille lån på 5 mille marknadspris om inga andra pengar finns med i bilden ger 80% belåningsgrad
Vill inte gå in på allt privat.
Vi är absolut inte osams.
De beloppen jag har sagt är ungefär där vi hamnar efter att hon har fått sin del.
Men jag va mest nyfiken hur det funkar med lån och om det hade med värderingen att göra.
Vi är absolut inte osams.
De beloppen jag har sagt är ungefär där vi hamnar efter att hon har fått sin del.
Men jag va mest nyfiken hur det funkar med lån och om det hade med värderingen att göra.