P
Fick ta över den här gamla, tunga, godingen av en släktning. Den fungerar, men klingan är väääldigt slö. Originalklingan är 165mm x 16mm x 2,4mm, 12T. Klyvkniven är 2,0mm. Försöker hitta ny klinga, 12T eller 24T, men 165x16 är inte så vanligt längre. SKIL har denna :

https://www.skileurope.com/se/2610s00274

Men den är bara 1,6mm, det lirar väl dåligt ihop med klyvkniv 2,0mm ? Jag har 2 stk nya 170x20x2,2 klingor hemma från en annan såg som gick sönder. Klyvkniven på SKIL'n är justerbar båda i höjd och sidled, en 170 klinga får plats båda där och under klingskyddet, om man vill. Men är det en dålig ide ? Och då behövs en adapter-ring 20mm->16mm. Det finns en hel del 165x20 eller 170x20 klingor på t.ex. amazon där adapter-ringen följer med. Men dom är oftast tunnare än klyvkniven på SKIL'n. Är adapter-ringar generellt en dålig lösning, eller helt OK ? Vad hade ni gjort här 🤔

DSC_2419.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_2412.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
P peter_65 skrev:
Vad hade ni gjort här
Ta bort klyvkniven, den är bara ivägen.
Typ den första åtgärden jag har gjort på alla mina handcirkelsågar, dom fungerar bättre i alla lägen utan kniven 😎

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Rickard.
Om slänga bort sågen och köpa en ny/bättre beg inte är ett alternativ(inte mycket pengar) så hade jag också tagit bort klyvkniven även fast jag inte riktigt håller med Mats så anser jag också att den inte är särskilt viktig. Jag tror inte någon av mina cirkelsågar dom senaste 10åren i jobb och privat har haft klyvkniv men det är inte helt utan fördelar.

Adapterringar funkar om fasthållningen fortfarande är bra på bladet med större hål. På bilden ser det tveksamt ut om du inte har lösa brickor som inte syns?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.