lärjungen
Upptäckt inför fogning att en rad klinker skevar i kryssen vilket jag stör mig på. Vet ej hur detta uppenbara undgick min blick vid läggning, men nu är det som det är. Antagligen förskjöts den när nån av hattarna skruvades på. Fixen har härdat under helgen och för sent att justera nånting. Fogens nyans liknar plattorna, kanske maskerar det skevningen? Eller finns det nåt välbeprövat knep att ta till för att minska den mest iögonfallande skevningen utan att behöva bryta loss hela raden?

• Närbild av fyra beige klinkerplattor med synlig skevning i fogarna, där plattorna inte linjerar exakt i sina hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Satt platta sitter!

lärjungen
ACME skrev:
Satt platta sitter!
Jo det har jag konstaterat 😊 men som amatör tänkte jag att kanske det finns nåt visuellt trix att ta till? Eller är det enda sättet att ta loss plattan? Hur svårt är det isåfall? Det är tätskikt under så man vill inte punktera det heller.

Paul-Staffanstorp
Beroende på vad det drar med sig och hur många plattor man måste lyfta så hade jag tagit bort och gjort om för det där går inte att trolla bort och man kommer se det för all framtid och reta sig som fan...
Ju fortare man tar bort dem ju enklare är det ju... så bara på med släggan :P

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Beroende på vad det drar med sig och hur många plattor man måste lyfta så hade jag tagit bort och gjort om för det där går inte att trolla bort och man kommer se det för all framtid och reta sig som fan...
Ju fortare man tar bort dem ju enklare är det ju... så bara på med släggan :p
Jo jag är rädd för det. Men innan jag började med att knacka bort plattor så tänkte jag att lite justering med vinkelslipen kanske kunde göra skillnad. Det blev mindre iögonfallande men vad tycker ni? Kanske ojämnheterna försvinner i fogningen? Se före och efter här nedan.

• Före- och efterbild av kakeljustering, där fogarna har finslipats med en vinkelslip för mindre iögonfallande resultat.
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp
Förstår inte hur du lyckats bibehålla de smala fogarna bara 😱

lärjungen
Förstår inte hur du lyckats bibehålla de smala fogarna bara 😱
Det syns inte på bilden kanske, men fogen är lite bredare nu. Kan bero på att bilden till höger är tagen på längre avstånd. Tittar man noga ser man att fogen svänger lite pga justeringen. Skall jag nöja mig med detta? Det skulle ju bespara mig en hel del extrajobb.

Paul-Staffanstorp
lärjungen lärjungen skrev:
Det syns inte på bilden kanske, men fogen är lite bredare nu. Kan bero på att bilden till höger är tagen på längre avstånd. Skall jag nöja mig med detta? Det skulle ju bespara mig en hel del extrajobb.
Ok, ja det ser inte ut som samma "kryss" ju men om du kan nöja dig med det är det bara du som kan svara på. ;)

Finns det ett tätskikt under plattorna?

Jag hade inte vågat masera plattorna med vinkelslipen utan nån form av djupstopp, om det måste vara tätt under...

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Här en bild på lite avstånd. Krysset längst till höger är det som jag visat närbilder på. För mig är det svåra vetskapen hur det sett ut och hur jag löst det. En besökare skulle kanske inte alls reflekterat över det. Det är nog lite därför jag vänder mig till er här på forumet 😁 jag kan störa mig på minsta lilla på en sjuklig nivå bara för att jag vet om det.

• Bild av golvplattor med skugga och skoprofiler. En hink med vit vätska ligger i övre vänstra hörnet.
    Skapa konto
lärjungen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det ett tätskikt under plattorna?

Jag hade inte vågat masera plattorna med vinkelslipen utan nån form av djupstopp, om det måste vara tätt under...
Helt enig. Jag var väldigt noga med att inte gå djupt utan bara ta de första millimetrarna nedåt. Plattorna är 10mm och under finns flera mm fix så jag är helt säker på att jag inte gått för djupt.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Tycker bara det borde dra med sig mer än ett "kryss" när det förskjuts 🤔

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Tycker bara det borde dra med sig mer än ett "kryss" när det förskjuts 🤔
Det gjorde det, men på nåt sätt blev förskjutningen mindre och mindre bortåt. Jag justerade även lite med vinkelslipen på de två andra glömde jag förövrigt nämna.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fotoshop ?😂

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
Bono_R Bono_R skrev:
Fotoshop ?😂
Det gläder mig att den misstanken finns 😁 då kanske jag lyckades bättre än jag hoppats.

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.