Bara följa rören inne som går ut till VP , det ska sitta på det rör som går ut ( returen ) för att inte det ska bli skit i växlaren, kan se ut så här

• Messingsventil med blått handtag, troligen använd som returventil i ett VVS-system.
  • Kopparfärgad Y-formad rördel som används vid installation av värmepump.
R Runnis skrev:
Chocken undviks genom att ha lite koll på värmepumpens ljud, påisning, temperaturer mm. Även dygnsförbrukningen av el. Det är då enkelt att sätta in en åtgärd i tid.
Ja...det har inte funnits några missljud, ingen påisning och inga ovanliga ytter (eller inner) temperaturer. Bara en ovanlig förbrukning...och den har jag missat delvis p g a att jag bytte elleverantör och då saknade jämförelsevärden...å andra sida bytte jag till fast avtal, och det är kanske tur...

• Gilla
Peter W1
  • Laddar…
Har ni termostater på elementen? Även om ni inte har skruvat på dem kan det ju vara så att de inte är på max.

Motorn till växelventilen började knasa i vår BVP någon gång under hösten, vilket resulterade i värmeläckage till cirkulationsvattnet när den skulle värma varmvatten. Det blev lite varmare i huset, men termostaterna på radiatorerna var inte på max (vilket är fel, jag vet) så det handlade bara om någon grad, och vi fick varmvatten hela tiden. Vi märkte någon gång i september att något gnisslade lite intermittent, men det var först i november när motorn gav upp helt och började ge ifrån sig ett högljutt knackande ljud som vi lokaliserade problemet.

Jag har sedermera varit inne och kollat elförbrukningen under hösten, och den har varit betydligt högre än förra året vid motsvarande temperaturer. Nu när växelventilen är fixad så verkar den vara normal igen.

• Gilla
Peter den store
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Har ni termostater på elementen? Även om ni inte har skruvat på dem kan det ju vara så att de inte är på max.

Motorn till växelventilen började knasa i vår BVP någon gång under hösten, vilket resulterade i värmeläckage till cirkulationsvattnet när den skulle värma varmvatten. Det blev lite varmare i huset, men termostaterna på radiatorerna var inte på max (vilket är fel, jag vet) så det handlade bara om någon grad, och vi fick varmvatten hela tiden. Vi märkte någon gång i september att något gnisslade lite intermittent, men det var först i november när motorn gav upp helt och började ge ifrån sig ett högljutt knackande ljud som vi lokaliserade problemet.

Jag har sedermera varit inne och kollat elförbrukningen under hösten, och den har varit betydligt högre än förra året vid motsvarande temperaturer. Nu när växelventilen är fixad så verkar den vara normal igen.
jag ska kolla. Betydligt högre, är det samma som dubbelt…?

S sepani skrev:
jag ska kolla. Betydligt högre, är det samma som dubbelt…?
Nej inte dubbelt. Kanske 25-30% mer än normalt.

J jonaserik skrev:
Bara följa rören inne som går ut till VP , det ska sitta på det rör som går ut ( returen ) för att inte det ska bli skit i växlaren, kan se ut så här
OK, ska kolla om jag har något sådant rör, inget jag tänkt på hittills

Spontant verkar det ju som att det är elpatron som går pga något problem med värmepumpen.

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Spontant verkar det ju som att det är elpatron som går pga något problem med värmepumpen.
Du har sannolikt helt rätt. Värmepumpen verkar ”död” och huset är inte kallt….frågan är nu vad som hänt…ska försöka komma i den för att se om filter igensatt…

Jag har en röd lampa som lyser på panelen som hör till VP, vet ej om lyst tidigare…. Panel av en Ecozon värmepump med röd lysande lampa och digital display som visar 27.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett lås på en vit värmepump som verkar kräva en specialnyckel.
Skapa konto
Nu börjar jag (sent men dock…) lägga ihop 1 plus 1….i somras hade jag ett elfel (kortslutning i en kabel där skalade ändarna fick kontakt) och då behövde jag byta en av huvudsäkringarna. Det enda som inte riktigt hänger är den höga förbrukningen i början på året men kan ha varit riktigt kallt. Ska kolla…så här ser låset på VP ut, verkar special nyckel?

Så där ja…nu går VP igen…tog av skydden och en strömbrytare var ”off” , satte på ”on” och nu verkar det OK…. Värmepumpspanel med display som visar 27, strömbrytare i läge "on" och en röd stoppknapp.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Drar det mindre el nu?

Anna_H Anna_H skrev:
Drar det mindre el nu?
ja, gick ned med ca 50%…

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.