7 698 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Skenande elförbrukning...
om du har egen brun så kolla så att vattenpumpen inte går hela tiden. Min pump orkade itne pumpa upp trycket så att motorvakten slog av, så pumpen gick dygnet runt . :-[ S om nyinflyttad trodde jag elräkningen var normal, men det gick ner rejält efter byte till en ny vattenpump.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Siffrorna är ju helt sjuka, borde nästan vara elmätaren som är fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Iofs, jag antar att centralen till garaget sittrer i garaget, och att du har kabel kanske i mark dit?
Då skulle det faktsikt kunna vara fråga om en isolationsskada i marken. Jag antar att du då har stängt av centralen ute i garaget, men ev. förluster i kabeln på väg ut i garaget skulle kunna "läcka" obemärkt, om kabeln däremot inte ligger i marken så skulle det ha mäkts ändå (huset skulle ha brunnit ner).
Då skulle det faktsikt kunna vara fråga om en isolationsskada i marken. Jag antar att du då har stängt av centralen ute i garaget, men ev. förluster i kabeln på väg ut i garaget skulle kunna "läcka" obemärkt, om kabeln däremot inte ligger i marken så skulle det ha mäkts ändå (huset skulle ha brunnit ner).
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
En liten fråga: Har du jordfelsbrytare?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det där med att felet försvinner låter väl lite osannolikt om det vore ett isolationsfel, men inte omöjligt.
15kw är mindre än 25A om det delas upp på 3 faser, vilket ju iofs förefaller ännu mera osannolikt om det skulle vara ett isolationsfel (att isoleringen var lika dålig på alla 3 faserna). Eftersom du har elvärme så har du sannolikt minst 25A huvudsäkring. Om vi däremot antar att du har ett isolationsfel på bara en fas så skulle det gå mer än 65A i den fasen, och det skulle lösa ut din huvudsäkring ganska snart.
Så mätaren borde ju vara det mest sannolika.
15kw är mindre än 25A om det delas upp på 3 faser, vilket ju iofs förefaller ännu mera osannolikt om det skulle vara ett isolationsfel (att isoleringen var lika dålig på alla 3 faserna). Eftersom du har elvärme så har du sannolikt minst 25A huvudsäkring. Om vi däremot antar att du har ett isolationsfel på bara en fas så skulle det gå mer än 65A i den fasen, och det skulle lösa ut din huvudsäkring ganska snart.
Så mätaren borde ju vara det mest sannolika.
Att bli av med 15 kW i värme kräver rejäl kylning. Om det är ett isolationsfel så borde hela denna effekt utveklas som värme i princip punkformigt. Kabeln smälter ihop och ger en rejäl kortslutning och någon huvudsäkring går.
Jag röstar också på elmätaren.
/Macce
Om Du har en tångampermeter kan Du lätt kolla om det är mätaren eller något annat fel. Du mäter de tre faserna ut från mätaren med alla centraler frånslagna. Blinkar mätaren också när Du plockar bort dinna tre huvudsäkringar vid mätaren?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Hoppas vi får rapport sedan, så vi får höra vad som var fel.
