5 649 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Skenande avgifter gör det dyrare att bygga hus
Ett elbolag med humana nätavgifter är Upplands Energi som är ett andelsbolag från elektrifieringen av landsbygden för 100 år sedan. Ellevio noterade för 3 år sedan att de skulle kunna göra ett klipp om de köpte elbolaget som inte höjt nätavgifterna så mycket som myndigheterna tillåter så Ellevio la ett mycket bra bud på bolaget vid årsstämman för 3 år sedan, men andelägarna tackade nej. Men Ellevio gav sig inte utan återkom på årsstämman nästa år med ett FÖRDUBBLAT BUD! Årsstämman tackade nej även då och Ellevio återkom inte i år. För oss som bor i monopolisternas elnät finns dock en möjlighet att minska nätavgifterna genom att bilda energigemenskaper. Se https://wp.sero.se/T tpsoft skrev:Priset sjunker inte in flera ansluter samtidigt då man redan från början behöver ta hänsyn till dem när man räknar fram priset under förutsättning att det är bebyggda fastigheter. Man ska vara medveten om att anslutningsavgiften för el väldigt sällan täcker kostnaderna för anslutningen om man även räknar med andel av det matande elnätet samt att det enligt ellagen inte får lov att övergå de faktiska kostnaderna för anslutningen (som kan inkludera redan gjorda investeringar). Jobbar med anslutningsavgifter hos ett nätbolag
Mitt bygglov/förhandsbesked/utsättning är strax på 100 000. Och då är inte garaget med för det glömde de av och får tas om.
Sveriges sämsta byggnadsnämnd ligger i kungsbacka.
Blir tvingad att göra om ansökningarna varje gång istället för remiss.
3x förhandsbesked
2x bygglov
2x utstakning
Än är det inte klart så får se vad det landar på.
Sveriges sämsta byggnadsnämnd ligger i kungsbacka.
Blir tvingad att göra om ansökningarna varje gång istället för remiss.
3x förhandsbesked
2x bygglov
2x utstakning
Än är det inte klart så får se vad det landar på.
En kombination av nedan som ger denna rörelsevektor av sänkt produktivitet i offentlig sektors byråkrati:Unikt namn skrev:
- Fler och mer komplicerade regler med mer sammanvägda bedömningar som kräver mer handläggning.
- Ett ökat krav på att via dokument säkerställa regelefterlevanden.
- Ett tryck uppifrån på ökad regelefterlevnad.
- En möjlighet att underifrån göra karriär på ökad regelefterlevnad.
- Att den offentliganställda kontorsmedelklassen arbetar allt färre timmar per person, "livspusslet".
- En ovilja att jobba självständigt och fatta egna beslut snabbt, man vill dra frågorna med kollegor och fatta beslut kollektivt. (Detta kan handla om rädsla att göra fel, en vilja att besluten ska vara korrekta, och att man känner tristess/stress av egenarbete och oförmåga att förstå att det kostar dubbelt så mycket om två gör samma arbetsuppgifter som en person.)
T tpsoft skrev:Priset sjunker inte in flera ansluter samtidigt då man redan från början behöver ta hänsyn till dem när man räknar fram priset under förutsättning att det är bebyggda fastigheter. Man ska vara medveten om att anslutningsavgiften för el väldigt sällan täcker kostnaderna för anslutningen om man även räknar med andel av det matande elnätet samt att det enligt ellagen inte får lov att övergå de faktiska kostnaderna för anslutningen (som kan inkludera redan gjorda investeringar). Jobbar med anslutningsavgifter hos ett nätbolag
Intressant, ligger din fastighet och grannens kanske inom 200 meters gränsen i förhållande till transformatorn?M Manio skrev:En intressant sak är att elnätsbolaget själva definierar vad som är närmsta lämpliga anslutningspunkt, vilket tydligen inte behöver vara den punkt där du faktiskt fysiskt ansluts. I mitt fall grävde de ny kabel till där min granne har sitt skåp, men jag fick betala för hela vägen till närmsta transformatorstation, fast de inte la någon ny kabel dit. De satte dock ett nytt markskåp hos min granne.
Avgifterna må vara skenande men dom utgör fortfarande en ganska liten andel av ett nyckelfärdigt husbygge så att det skulle vara en begränsning för människor att förverkliga sin dröm känns lite att ta i.
Kruxet är att så kan man alltid ( och gör ) ursäkta allt. För de som faktiskt vill gå mot strömmen och bygga lite billigare så är det definitivt en tröskel om man först ska ut med 150 000 innan det går att sätta spaden i jorden.L Liljeros skrev:
Sen kommer allt det andra..
-Jamen avloppet är en sån liten del i det stora hela..
-Jamen gruset är en sån liten del..
Osv. Många bäckar små.
Att gnälla på hanteringen i sin egen kommun är som att gnälla på sin fru eller man. Den enda nära anhöriga du faktiskt väljer själv. Kommunen ska vara där för befolkningens skull. Är de inte det får man rösta in de som verkar för befolkningens bästa. Det kanske är så att höga bygglovsavgifter är det som är det bästa för den större delen av befolkningen i kommunen just nu?
Jag har turen att hittills haft bra och snabb hanteringen av lov och tillstånd utan alltför stora procentuella kostnader av totalen. Så jag har gladeligen betalat. Jag tror, med betoning på tror, att många inte tar reda på fakta innan de drar igång och blir helt förtvivlade när en del av budgeten äts upp av avgifter de lätt hade kunnat ta reda på i förväg.
Jag har turen att hittills haft bra och snabb hanteringen av lov och tillstånd utan alltför stora procentuella kostnader av totalen. Så jag har gladeligen betalat. Jag tror, med betoning på tror, att många inte tar reda på fakta innan de drar igång och blir helt förtvivlade när en del av budgeten äts upp av avgifter de lätt hade kunnat ta reda på i förväg.
Skulle vara intressant att se ett stapeldiagram på kostnaden av ett husbygge. Där man tydligt kan se vad "bygglov","el", "kartor" etc. har för andel i ett nybygge.L Liljeros skrev:
Nu och för 10 år sedan.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 889 inlägg
Jag var nära på en sån överraskning när jag byggde garage, hade kostat 50kkr att koppla in avloppet på stammen som passerar garaget ("ny" anslutning) så fick gräva runt huset och koppla in mig på det röret utan avgift... Eller, 15m avloppsrör kostade detBart skrev:
S styren skrev:
Gav 67.000kr för att få en 63A anslutning för ett par år sedan, ca 200m till anslutningspunkt. Då ingick montering av elmätare och anslutning av anläggningen. Jag kan inte se att ca 300kr/m för material och grävning på något sätt skulle vara oskäligt, snarare åt andra hållet. Jag kan faktiskt inte ens se att jag skulle kunna gjort jobbet billigare själv även om jag fick.I Ingvar 58 skrev:Kruxet är att så kan man alltid ( och gör ) ursäkta allt. För de som faktiskt vill gå mot strömmen och bygga lite billigare så är det definitivt en tröskel om man först ska ut med 150 000 innan det går att sätta spaden i jorden.
Sen kommer allt det andra..
-Jamen avloppet är en sån liten del i det stora hela..
-Jamen gruset är en sån liten del..
Osv. Många bäckar små.
Där får jag dock ge dom cred i glesbygden, grävning och dragning på min tomt löstes utan frågor eller merkostnader. När jag kom upp nästa gång var det löst och en fiber hade dom dragit fram av bara farten i samma veva, verkar vara standardförfarande nu för tiden så chansar dom på att man vill ansluta.
https://www.tn.se/ekonomi/45330/rapport-berg-av-dolda-kostnader-i-kommunerna/Claes Sörmland skrev:
Inte mycket att göra åt dessa byggherrekostnader om vi inte ser till att färre personer arbetar med dessa administrativa frågor. Då behöver färre försörjas genom avgifterna.
Istället tycks vi som samhälle gå i motsatt riktning att det är fler och fler som arbetar med dessa frågor så att produktiviteten över tid sjunker. Då ökar avgifterna. Den andra vägen är att man bygger samhället på förtroende istället och alltså tar bort denna offentliganställda personal och lägger hela ansvaret hos byggherren. Alltså liberaliseringar.
1 december ändras bygglagstiftningen och då försvinner en tredjedel av alla bygglovsärenden från byggnadsnämndernas bord. Det är en utmärkt tidpunkt att krympa ned bygglovsavdelningarna ute i kommunerna i motsvarande grad. Personalen som är övertalig blir då också tillgänglig för arbetsmarknaden inför den högkonjunktur som nu kommer.