2 499 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skena till Festoolfräs - När använder ni den
Min gamla ärvda B&D handöverfräs lämnade jordelivet för gott igår. Lika bra var det, var riktigt tröt på skräpet. Nu är det dags för en ny och sedan jag köpte min Festool sänksåg är jag ganska såld på just Festool. Kommer nog ganska snart inhandal en OF 1400.
Frågan jag ställer mig är hur jag har nån nytta av skenan (jag har två 1400 till sågen) till fräsen. När använder ni den...? Tycker inte att jag själv har saknat den så nåt har jag missat, eller?
Tacksam för svar /anders
Frågan jag ställer mig är hur jag har nån nytta av skenan (jag har två 1400 till sågen) till fräsen. När använder ni den...? Tycker inte att jag själv har saknat den så nåt har jag missat, eller?
Tacksam för svar /anders
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag tycker att fräsen dyker lite när man skall ställa djupet när man använder den med skenan. Elle liksom tippar lite och blir inte helt i vinkel. Någon mera som upplever det som ett problem?
Om du menar i sidled så stämmer det. Skenan adderar lite höjd gentemot fräsen som finns på ytan som ska fräsas. Det är väl därför som Festool på högersidan av fräsen (dvs den sidan om är längst från skenan) har en ... tja vad ska man kalla den. En nivåjusterare?
Det är en liten sak med vars hjälp man kan se till att fräsen kommer 'upp' från ytan den ska fräsa på. Med den på plats och rätt justerad tippar inte fräsen.
Om du däremot menar i längsled, då har jag inte upplevt det.
Det är en liten sak med vars hjälp man kan se till att fräsen kommer 'upp' från ytan den ska fräsa på. Med den på plats och rätt justerad tippar inte fräsen.
Om du däremot menar i längsled, då har jag inte upplevt det.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Guld är det det som den där lilla iriterande saken som alltid skramlar loss och hakar i är till för. Så mycket jag har fräst med skena och svurit över att det tippar när man ändrar höjden och släpper handtaget på rälsadaptern. Jag får nog gå ut och fräsa en stund. Hurra hurra.
Och god jul.
Och god jul.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag lider av det typiska manualer är för kissemissar syndromet de hamnar i en stor låda sen glöms det av, Man kanske skulle ändra sig på den punkten.
Klicka här för att svara
